Mitä tekisitte mun tapauksessa?
Olen kotona 1,5 vuotiaan lapsen kanssa. Minulla on valmiina eräs opintokokonaisuus yhtä kurssia lukuunottamatta. Kurssilla on läsnäolopakko, eikä sinne saa viedä lasta edes nukkuvana. Kurssi on aamupäivällä (8-12) kerran viikossa kestäen aina 4 tuntia kerrallaan. Kurssi kestää yhden lukukauden, eli syksystä jouluun. Minulla ei ole ketään nimikkolapsenvahtia, joten mitä ihmettä voin tehdä? Ei kai mikään päiväkoti ota lasta vain kerran viikossa hoitoon? Meillä ei ole varaa palkata lastenhoitajaakaan esim. MLL:sta.
Kommentit (10)
jonkun naapurin, tuttavan, sukulaisen.
Meidän yliopistossa on myös lapsiparkki just tämmöisiä tapauksia varten. VOisit tsekata, onko teillä.
Soita kotikuntasi päivähoidon johtajalle. Hän osaa sinua neuvoa parhaiten!
Meilläpäin lapsiparkki on korkeintaan kolme tuntia. Olen toki miettinyt sitäkin, mutta tosiaan neljäksi tunniksi eivät ota...
Onko sinulla ketään tuttua äitiä joka on vielä äippälomalla? Tai kaveria tai lapsella mummia tai tätiä jne? Itse olen äippälomalla ja voisin aivan hyvin just ton kerran viikossa hoitaa lasta jos ois jollakin tarve. Kannattaa katsella noita kauppojen seinältä olevia ilmotuksia,siellä joskus on lastenlikkoja. Tai sit joku opiskelija työ harjotteluun tai vastaavaa.
Esim. meidän kunnassa on minimimäärä 6pv/kk. Tai siis siitä pitää vähintään maksaa. Opiskelijana sun tarvitsee tuskin maksaa paljon mitään, paitsi jos on hyvin tienaava mies sulla.
Viet sitten kun on tarvis. Kysy ainakin!
tuhannet kiitokset, siskot! Otanpa selvää noista päiväkotijutuista...
ap
lähialueen kotiäitiin/äitiyslomalaiseen joka voisi ottaa lapsesi hoitoon noina päivinä. Kotihoidontuki ei lähde siitä.
Laita vaikka ilmoitus lähikaupan tai neuvolan seinälle ja kysele puskaradion kautta kellä olisi sopivan ikäinen leikkikaveri.
Kunnalliselle jos laitat lapsesi päivähoitoon, niin onnistunee, mutta tavallisesti 6vrk/kk on minimihoidon määrä - opiskelijan tuloilla kenties itse hoito ei maksaisi mutta koska menettäisit kotihoidontuen, se muutama päivä kuussa maksaisi sinulle koko kotihoidontuen, eli vielä enemmän kuin maksimipäivähoitomaksu.
MLL:stä tuskin saisit samaa hoitajaa joka viikolle, ja pienelle lapselle olisi aika ankeaa joka viikko tutustua uuteen hoitajaan.
kerkesin jo innostua tuosta päiväkotijutusta, mutta sitten tajusin, että enhän mä sais sitten enää kodinhoidontukea, jos laittaisin muksun päiväkotiin. Ja opintotukeakaan en saa kun on vaan tuo yksi kurssi --> en saa tarpeeksi opintopisteitä :( Äh. Takaisin lähtöruutuun.
lokakuussa muistaakseni. Eli jos sulla vain on opintotukikuukausia jäljellä, sen kun vaan haet sitä. Ja lainaa kans.
vaan palkkaisin sen MLL:n tädin. Se on vaivaton tapa saada kotiin luotettava hoitaja.