Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KOtona etätöissä ja tokaluokkalainen tulee kotiin koulusta

Vierailija
01.09.2009 |

Heips,

onko muita, jotka tekevät etätöitä kotoa ja koululainen tulee suoraa koulusta kotiin? TOimiiko eli saatko työrauhan? Osaako koululainen ottaa itse välipalan vai menetkö antamaan? ENtä läksyt, tekeekö itsenäisesti vai oletko tarvittaessa kuulolls, jos tulee ongelmia?

Meillä näyttää toimivan toistaiseksi, kun teen osa-aikatöitä ja koululaisella aina välillä kerhopäiviä, minkä vuoksi tulee kotiin pari tuntia myöhemmin.

Välillä tuntuu, että oli ihana tehdä töitä täysin rauhassa klo 16 saakka mutta eihän tämä ole mahdollista toimistollakaan aina, kahvitauot venyvät jne. Toisaalta on mukava ajatus, että koulaisen ei tarvitse mennä iltapäiväkerhoon vaan saa tulla kotiin ja tehdä rauhassa omia juttujaan sekä mennä kavereiden kanssa ulos ym.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

teen etätöitä, 2-3 päivää viikossa, muut päivät sitten toimistolla. Etätyötä olen tehnyt jo 10 vuotta, ja ala on IT-ala.

Koululaiset ovat aina tulleet koulusta kotiin, alle kouluikäiset ovat olleen normaalin päivän hoidossa. Nyt meillä ei enää olekaan kuin koululaisia. Meillä tää on sujunut ihan hyvin, lapset ovat koulusta tullessaan ottaneet välipalaa ja tehneet läksynsä ja sitten menneet omiin menoihinsa ja leikkeihinsä.

Tottakai välillä tulee näitä "äitii" -huuteluita, mutta itseäni ne eivät haittaa. Joku komento tietysti meilläkin on, kavereita voi olla mutta sitten ollaan joko ulkona tai rauhallisesti sisällä.

Työmatkaa on sen verran että etätyö on tosi hyvä järjestely meille. Matkaa on kaiken kaikkiaan melkein 1,5h yhteen suuntaan, kun laskee bussimatkan lisäksi myös kävelyt pysäkeille.

Vierailija
2/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolitehoista työaikaa täällä kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt jo reilut kaksi vuotta kotona töitä. Päiväkoti-ikäiset ovta päiväkodissa klo 8-17, mutta koululaiset tietenkin tulevat suoraan kotiin. Meillä koululaiset ovat nyt jo suht isoja, kuudennella ja neljännellä luokalla, joten välipalan ja muiden juttujen suhteen eivät apua tarvitse. MUTTA kun sitä asiaa tuntuu olevan minulle vähän väliä.

Olen yrittänyt tehdä seuraavat säännöt selväksi:

- ensin tullaan moikkaamaan äitiä ja kertomaan kuulumiset

- sitten äiti saa työrauhan; koululaiset ottavat välipalaa, tekevät läksynsä, tekevät mahdolliset muut kotiaskareet ja sitten saavat olla kavereiden kanssa tms.

- pitää olla suht hiljaa (ei siis riitelyä) ja jos kavereita tulee meille, pitää myös olla suht hiljaa niin kauan kuin "olen töissä"

- JOS on asiaa äidille, tullaan työhuoneen ovelle, koputetaan ja odotetaan, että sanon että saa tulla

Nämä säännöt toimivat välillä erinomaisesti, mutta esim. joka syksy koulun alettua on pitänyt suutahtaa eräänkin kerran, erityisesti siitä, että tuolta toisesta päästä taloa kailotetaan "Äitii...!". Siksi olen vaatinut tuota työhuoneeni ovelle tuloa ja koputtamista, tämähän on minun työpaikkani.

Joka tapauksessa minusta on erittäin hyvä, että on mahdollisuus tehdä töitä kotona, varsinkin silloin kun koululaiset ovat vielä pieniä.

Vierailija
4/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on täysin sama tilanne eli 2. luokkalainen lapsi ja työt kotona. Olen järjestänyt asian siten, että pidän ruokatauon samaan aikaan, kun lapseni saapuu kotiin. Tällöin minulla on aikaa jutella päivän kuulumiset, huolehtia läksyjen tekemisistä ja huolehtia siitä, että lapseni tuntee tulleensa kuulluksi ja huomioiduksi. Sen jälkeen hän yleensä lähtee kavereidensa kanssa ulos tai touhuaa omiaan. Meillä tämä toimii hyvin ja saan työrauhan. Lisäksi saan vähän ekstraakin, sillä saan tarjota lapselleni turvallisen kotiintulon ja läsnäoloni. Meillä on kokemusta myös muusta, joten olemme tällaisesta mahdollisuudesta kiitollisia ja onnellisia :).

Vierailija
5/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen niin, että kun lapsi tulee koulusta, minäkin pidän kahvitauon. Syödään yhdessä välipalaa, jutellaan polttavimmista asioista ja päivästä jne. Sitten hän ryhtyy tekemään läksyjä ja minä töitä. Ja tottakai ole myös kuulolla jos läksyissä on jotain ongelmaa. Otan aikaa sen mikä on tarpeen ja jatkan työpäivää viiteen asti tai tarpeen vaatiessa illemmalla uudestaan.

Vierailija
6/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla myös 5v kotona. Aika hyvin nuo osaavat antaa rauhan, eikä minun työssä ole haittaa vaikka tulee pieniä keskeytyksiä.

Vierailija
7/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia ei meillä ole ihan vielä ajankohtainen, kun poika menee kouluun vasta syksyllä 2011. Mies kuitenkin tekee etätöitä silloinkin ja on jo nyt vähän jännittänyt kuinka se koululaisen kanssa sujuu...

Vierailija
8/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi koululaista ja suhteellisen hyvin on onnistunut. Heistä on toisilleen seuraa ja jos alkaa tulla kinaa, patistan heidät pihalle. Yleensä menevät sinne oma-alotteisestikin. Kavereita ei meille ole lupa tuoda sisälle silloin kun minulla työpäivä (3 pv/vko).

Vierailija
9/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin vaikea allergia ja astma, että kotitoimisto on kohta oikeastaan ainut vaihtoehto tehdä töitä ja pysyä suht terveenä. Mitä töitä te etätyöläiset teette kotona? Teettekö työajasta 100 % etänä, vai onko myös lähipäiviä? Millaisen koulutuksen työnne vaatii? Kiitos jo etukäteen vastauksista!

Vierailija
10/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten koululaisten (1.-2.-luokkalaisten) kanssa tilanne on tietysti aivan eri kuin isompien. Itse olen ollut pienempien sisarusten kanssa vielä vanhempainvapaalla, kun nämä omat koululaiset ovat koulutiensä aloittaneet, joten on ollut aikaa paneutua heidän kuulumisiinsa ja läksyihin. Nyt, kun koululaiset ovat jo 12v ja 10v, en katso enää tarpeelliseksi puuttua läksyihin muuten kuin niin, että kysyn onko ne tehty. Muutkin kuulumiset pyritään vaihtamaan suht lyhyesti, koska minä en puolestani pysty jatkamaan työpäivää päivökodin kiinnimenon jälkeen. Illalla huomiota kaipaavat koululaisten lisäksi kaksi päiväkodissa päivänsä viettänyttä pientä. Jos on pakko jatkaa töitä, niin teen sen sitten lasten mentyä nukkumaan.

Kaiken kaikkiaan olen ollut erittäin tyytyväinen kotona tehtävään työhön. Olen yrittäjä, joten päätän itse paljonko töitä teen ja voin halutessani joskus pitää vapaapäivän tai vapaan aamu- tai iltapäivän. Joskus itsekkäästi ihan itselleni, mutta joskus sitten lasten kanssa touhutakseni.

Vierailija
11/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen käännöstöitä. Olen yrittäjä, joten en vastaa asiasta kenellekään muulle. Koulutukseltani olen FT.

Vierailija
12/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siis ohjelmistokehittäjä. Ei koulutusta alalle, mutta vuosien harrastuneisuus on poikinut melkoisen aseman tällä alalla :)

Vierailija
13/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 10 ja 11! Mulla takana lukion ja korkeakoulun peruskieliopinnot, niillä ei taida vielä lähellekää kääntäjäksi pystyä? Miten käännösalalla on työmahdollisuuksia?

Tuota ohjelmointiakin olen miettinyt, mutta koulut pitäisi käydä sitten kokonaan uusiksi. Näin vanhemmiten ohjelmien tekeminen ja logiikka on alkanut suorastaan kiehtoa, vaikka en ohjelmoinnista mitään ymmärräkään! Kerran olen yhden ohjelmanpätkän harjoitustyönä väsännyt, mutta eipä siitä ole jäänyt näin pitkäkestoiseen muistiin yhtikäs mitään. Olisikohan mahdoton ajatus kouluttautua IT-alalle ja suoraan alkaa etsiä etätöitä?

Pähkäilevä 8

Vierailija
14/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joiden työpaikka on kotona:)

Meillä 1- ja kolmasluokkalaiset lapset- tulevat kotiin; hyvin toimii; mulla on työajat keittiön seinällä, vaihdetaan kuulumiset ja sitten mulla on työrauha. Jos on jotain tärkeää saa häiritä, muuten ei. Joskus on ollut huono omatunto miten laspiin vaikuttaa kun olen tavallaan läsnä, tavallaan taas en.

Vierailija
15/15 |
01.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni myös 1- ja 2-luokkalaiset. Kun tulevat kotiin niin otan kyllä heidät vastaan ja yleensä autan läksyjenteossakin. Keitän ehkä kahvit ja laitan välipalaa. Sitten saavat pärjätä omillaan, teen töitä n. 15.30 saakka ja silloin lähden hakemaan pienintä hoidossa. En raaski hänellekään pitää pidempää hoitopäivää vaikka töitä mulla kyllä yleensä olisi...

Aika hyvin tämä kyllä toimii. Paremmin kuin jos olisin muualla töissä.

Ainut ongelma on pikkasen se, etten tiedä voivatko kutsua kavereita kotiin iltapäiviksi. SAmalla kun pitäisi sitten vähän vahtia näitä kavereitakin ja pystyä tekemään hommia. Mutta eiköhän sekin suju ajoittain.