Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon leikitte/pelaatte/luette jne. 5-vuotiaiden kanssa?

Vierailija
29.08.2009 |

Meidän 5-vuotias ei suostu leikkimään hetkeäkään yksin. Koko ajan pitäisi olla hänelle kehittämässä jotain ohjelmaa. 2-vuotias siskonsa leikkii paljon paremmin myös yksikseen. Tänään päätin kokeilla, kauanko jaksaa vinkua... lastenohjelmia katsoi 8-9, silloinkin vähän väliä kyseli, mitä tehtäisiin, pelattaisiinko, luettaisiinko jne... klo 9 syötiin aamupala ja sen jälkeen lähdettiin käymään kaupassa. kotona oltiin 10.30, pikkusisko leikki 12 asti, isosisko vinkui koko tuon välin. sitten syötiin ja pikkusisko meni päikkäreille. Sanoin isommalle, että saa valita kaksi kirjaa, jotka luen, sitten menen siivoamaan/pesemään pyykkiä jne. Kun kirjat oli luettu, alkoi taas vinkuminen. yritin ehdottaa muutamaa tekemistä. ei kelvannut. jatkoi vinkumista. Pikkusisko heräsi kolmelta, söivät välipalaa ja nyt pikkusisko taas leikkii nätisti ja isompi sen kun vinkuu...huoh...

onko teillä muilla tällaista?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoja luen illalla ennen nukkumaan menoa ainakin 30 min jopa tunnin, voidaan tehdä puuhakirjojakin

aamulla usein askarrellaan, ja pelataan eril pelejä lautapelejä siis,

ulkoillan yhdessä , nyt kun ihanat ilmat niin ollaan tunti kaupalla ulkona, siel pelattn ulkopelejä kiipeille lapsi, keinutaan kimpassa mä siis viereisessä keinussa, syödään ulkona siis omalla pihala

tehdään legoja soitetaan pianoa, yms soittimia ja laulellaan ,tanssitaan kimpassa musiikin tahdissa

siis koko päivä menee touhutessa, lapsi tykkä autta kotitöissä, eli tiskikoneen , pyykkikoneen tyhjennyksessä ja kuivien vaattteiden narulta ottamisessa, pölyjen pyyhkimisessä, nyt kerätään viinimarjoja yhdessä yms

joskus on kaveri jolloin leikkii kaverin kanssa omia juttuja

lapsi on siis kotihoidossa, ja sisaruksia ei ole, on vielä 4v pian 5v täyttää

Vierailija
2/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ei vanhemmat todellakaan ole leikkiautomaatteja, mutta jos se ainoa oikeasti lapsen kanssa puuhaminen koko päivän aikana on sitä, että lukee kaksi kirjaa, niin on se mielestäni aivan liian vähän - en mä ainakaan tyytyisi lapsena siihen.

Ja miksi ihmeessä lapsen pitäisi pystyä leikkimään yksin - sehän on tosi tylsää. Tottakai voi lukea yksin, katsoa kirjoja siis ja piirtää yksin, askarrella yksin jne, mutta leikkiminen...

kyllä mäkin vinkuisin koko ajan ap:n tapauksessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei poika edes mun kanssa leikkisi, kun sillä on niin paljon kavereita. Ei ole todellakaan paineita, että pitäisi leikkiä.

Joskus leikkii isoveljen kanssa, jos ei ole kaveria.

Vierailija
4/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mainiinut mitään kavereista. Ei siis ihme, että mankuu.

Lastenpsykiatri sanoi, että 5v. pitää olla kavereita myös päiväkodin ulkopuolella.

Vierailija
5/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjan pyrin lukemaan jokapäivä, koska poika on niin vauhdikas. Luen kirjaa illalla, kun nukutan pojan.

Kesällä ei pelailla, koska poika aina ulkona.

Talvella pelaillaan joskus.

Vierailija
6/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihtyvät omissa leikeissään keskenään niin hyvin. Tytöt siis 3,5v ja 5,5v. Kesällä ei juurikaan pelailla lautapelejä, talvella sitten silloin tällöin. Kirjoja luetaan päivittäin iltasaduksi useampia. Joskus askarrellaan.

Olen toki aina läsnä ja juttelemme aika paljon. Osallistuvat oman mielenkiintonsa mukaan myös kotihommiin. Pienempi voi joskus pyytää minua leikkikaveriksi, jos isompi on esim. kaverilla kylässä.

Vierailija
7/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi kun on ulkona koko päivän, hädintuskin syömään saa sisälle pakottamalla.

Vierailija
8/8 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika tavallista.Pitäis olla aina menossa.Paitsi että minä laitan meidän 5-vuotiaan myös päikkäreille.Ei ole pakko nukkua,mutta tulee levätä hiljaa vähän aikaa omassa huoneessa.Usein kyllä nukkuukin.Me tosin ollaan joka aamu jossain.Jos ei ole kerhopäivä,niin mennään puistoon.Poika kävelee tai pyöräilee joka paikkaan.Ei kuskata autolla.Kyllä siinä väsyy,kun on tollainen kundi,että suurinpiirtein juoksee koko ajan.Liian vähän luetaan,sen myönnän.Tykkää kyllä "lukea" itsekseenkin.Joskus pelaillaan.Jatkuva hokeminen on kielletty,vaikka kyllä se sääntö unohtuu nopeasti.Viisi vuotiaalle voi mielestäni jo selittää ettei ole kohteliasta koko ajan mankua!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi