Osaatteko yhtään arvioida kauanko menee siivottomuuden putsauksessa?
Siskollani on kämppä oikeasti järkyttävässä tilassa. Kuin sillä siisti-ohjelman karseimmat kämpät.
Kaikki on kaaoksessa, ppuhtaatkaan yykit ei oo kaapissa, pitkin olohuoneen tuoleja ym. Olkkarin lattialla paperia (piirustus ja postia) + kaikki tytön lelut.
Keittiössä ei yhtään puhdasta astiaa ja kaikki tasot täynnä astiaa (ei tiskikonetta).
Makuuhuonekin sekainen.
II makuuhuone on jonkinlainen varasto. Kauheassa kunnossa, tavaraa aivan tosi paljon. Tytön pieniä vaatteita ym.
pesuhuoneessa PALJON pyykkiä. ei oo kaikki mahtunut niihin kaappeihin.
Siellä on likaakin lattialla, hiekkaa, pölyä ym.
Sisko on leski, jolla on kohta 4 v tyttö. Joku masennus sillä on (lääkityskin), koska ei oo aina ollut tällainen. Ehkä toi miehen kuolema sen laukaisi noin vuosi sitten. Tuo yksi huone on ollut kyllä varasto/vaiheessa jo ainakin 3 v. No ei sisko mikään supersiisti ole ollut ikinä, enkä mäkään, mutta ei näin järkyttävä.
Me nyt siivotaan se kämppä kuntoon, toisesta huoneesta tytölle oma huone. Hänellä on synttärit kohta. Haluan että voi kutsua kavereita ym.
Mä siivoan, äitini katsoo mun tyttöjä meillä (mulla 2 tyttöä, olen kotona). Siskon tyttö on päiväkodissa. Sisko auttaa, jos voi, mutta luulen että passitan hänetkin pois. Pyykkiä laitan pesemään iltaisin kyllä. Sitä on oikeasti varmaan 10 koneellista.
Realistinen arvio? Jos siivoan joka päivä vaikka 4-5 h, niin kauanko menee? Viikko, pari?
Kommentit (73)
Todella kova homma se on.
Tänään sain keittiön tehtyä kuntoon.
Tiskasin kaikki tiskit, pesin kaappien sisukset ja ovet (olivat sen näköiset, että kaipasivat pesua). Tyhjensin ja pesin tasot. Imuroin lattian ja luutusin sen. Osa kohdista lähti vain taikasienellä.
Roskakaapinkin pesin (kaikki osat sankoja myöten, se alustakin oli likainen), tyhjensin jääkaapin ja ruokakaapit ja heitin kaikki vanhat ruuat roskiin. Pesin jääkaapin.
Kielsin käyttämästä uunia tänään, kun pursotin sen täyteen uuninputsausainetta ja pesin levyosat.
Samalla pyykkäsin 2 koneellista pyykkiä ja ramppasin kuivaushuoneessa. Se talopesulan kone on nyt rikki, korjataan tällä viikolla.
En jaksanut muuta, niin siivosin vaan eteisen. Siis kävin läpi kengät, otin liian pienet pois, siskon kesä- ja juhlakengät kaappiin, mahtuvat käyttökengät asettelin siististi paikoilleen. Kävin takki/haalari-kasan läpi, sieltäkin pienet pois. Tuli oikeasti 5 haalaria myyntiin + monia takkeja, ulkoiluhousuja, villapukuja, yli 10 kengät ym. Imuroin ja luutusin lattian.
Suositelkaa joku hyvä kuramatto, joka olisi mahdolllisimman ohut, ettei jää oven alle?
Tähän meni 5 h.
Sisko oli kipeä ja meni lääkäriin. Hänellä on ilmeisesti keuhkokuume. Hän oli kyllä ilahtunut jo nyt ja toi itse niitä syysastereita samalta reissulta.
Huomenna olkkarin kimppuun...
Aikaa en osaa arvioida, mutta alottaisin tiskeistä, jotta voisin käyttää keittiötä jonkinnäköisenä siivoamisen "päämajana". Pyykkikone pyörimässä koko ajan. Onko taloyhtiössä pesulaa, jossa kuivausrumpu tai -huone? Pari viikkoa 4-5 h/pvä tuntuu ylimitoitetulta. Ei kai siellä sentään lattioita peitä vuosien pinttynyt lika ja ruuantähteet - siis toivottavasti.
Älä laske masentuneen siskosi avun varaan, mutta ota hänet mukaan. Siivoamisessa on se hyvä puoli, että tulos näkyy nopeasti ja se tuo hyvää mieltä.
Katso, että sinulla on hyvät välineet ja aineet, jos siskosi kaapeista ei löydy. Tarkista, että on pölypusseja! Tsemppiä!
Sisaresi varmasti arvostaa apuasi.
T: toinen masentunut yh, jonka sisko on ollut siivousapuna
itsellä tuli niin paha mieli kun kävin, tytönkin puolesta. Laittaa hän ruokaa tytölle, ja käy kaupassa, ja pyykkää pakolliset eli tytön päikkyvaatteet ja omiaan siinä samalla. Mutta nyt on kesävaatteet laittamatta pois ja näin se miehenkin vaatteita siellä pyykkikasoissa.
Mulla on noin 1 v vauva, joten en oo ehtinyt niin auttaa kun tuo leskeys tuli yhtäkkiä (onnettomuus). olen vähän aiemmin auttanut, tiskasin kaikki astiat noin 2 viikkoa sitten.
Tuon omat välineet, imurinkin, siskolla melko huono imuri. Mulla on mikrokuituliituja + semmoinen moppi ja tosiaan hyvä imuri.
Ei oo sentään vuosien ruuantähteet, mutta on siellä jotain tahroja kahvista ym. hiekkaa ja pölyä on paljon. se onneksi lähtee helposti. pesuhuone näytti siltä, että kun saan pyykit pois sieltä, pesen ne kaakelitkin + lattian kunnolla.
Sen yhden huoneen tyhjennystä en osaa arvioida, että kuinka kova homma se on sitten loppujen lopuksi. 2 viikkoa on siskon tytön synttäreihin ja silloin haluan että asunto on siisti.
Tulipa hyvä mieli viestistäsi! :) Tsemppiä siivoukseen, on iso juttu siskollesi ja tyttärelleen varmasti.
Siskolla on itsellä hyvä edestä täytettävä pesukone, ja samassa rapussa kuivaushuone, toisessa talossa (samassa taloyhtiössä) pesula, jossa 1 iso kone + kuivausrumpukin. Sinne laitan pyyhkeet, lakanat ym. niin ne saa suoraan kaappeihin.
siellä voi pestä matotkin. Mattoja ei oo monta, on eteisessä, parvekkeen edessä (molemmissa pienet) ja makuuhuoneessa suht iso. Puhtaita mattoja on kuulemma varastossa, täytyy tuulettaa ne. On pesetetty kuulemma pesulassa 2 v sitten muttei olleet lattiassa kun tuo tyttö opetteli silloin kuivaksi.
ap
hanki (osta tai lainaa) monta, monta vatia. Niihin sitten astioita likoamaan. Tiskaus sujuu nopeammin, kun astiat ovat lionneet. Näitä vatejä voi laittaa tiskipöydälle, lattialle, keittiönpöydälle.
Kun tiskaat, niin kuivauskaappitila saattaa loppua kesken. Ota mukaasi kerniliina tai vastaava, astiankuivauspyyhkeitä. laitakerniliina pöydälle ja siihen päälle kasaat kattiloita ym. Ei tarvitse pelätä, että pöytälevy menee pilalle.
Ota myös oma aterimien kuivausteline. Saattaa siskosi oma olla pahassa kunnossa. ja uudet tiskiharjat ja käytä talouskäsineitä, ettei kätesi mene pilalle pitkästä tiskausoperaatiosta.
Ne laittaisin suoraan pesulaan (katso löytyykö firmaa, joka hakisi ja toisi). Ihan kaikkea sun ja miehesi ei tartte tehdä, teette jo paljon, kun saatte asunnon viihtyisään kuntoon tytön synttäreiksi.
5
tuollaista huonetta? Meneekö monta päivää? Tää on se suurin urakka kumminkin.
Se on siis aika iso, noin 13-14 m2. Siellä on 1 vierassohva, suht uusi ja hyvä, pienehkö (ns. 2 istuttava), 1 kirjoituspöytä, jossa noin 6 v vanha tietokone (ei nettiä).
Kirjahyllyä vähän.
2 kiinteää kaappia joita ei saa auki kun tavaraa on niin paljon lattialla ja 1 tankokaappi. Aion tytön vaatteet saada sinne. Yhteen kaappiin varmaan menee lelujakin.
Tyttö nukkuu nyt samassa makkarissa äitinsä kanssa, omissa sängyissään nukkuvat. Kysyin siskolta, että jos huone saadaan kuntoon, haluaako tyttö muuttaa sinne. Ei tiennyt, mutta se kuulemma käy hyvin. Mä aattelin että tyttö saa päättää kun huone on siivottu, haluaako myös nukkua siellä.
Ostakaa hyvät eväät,että voitte välillä keräillä voimia ja saatte hetken huilata. Ruisleipää ja juustoa, kahvia, hedelmiä... millä jaksatte. Ja jos on parveke ii laita sine kukkanen piristämään kunnes asunto itsessään alkaa tuottamaan tulosta. Itse olen masentunut myös, mutta puran oloani pakko-oireiseen siivoukseen. Voisin kyllä mennä muuten siivoamaan isosiskoni kodin. Jospa saisin hänet ja muksut muualle. Kultaista kun ihmiset auttavat toisiaan. Laitetaan esimerkin avulla hyvä kiertämään. Ja te jotka leivotte, leipokaa ystävillenne... jos ei siivous inosta.
Jos viedään ja siskosi asuu vielä kerrostalon ylimmässä kerroksessa, niin sanoisin että naisihmisillä ainakin päivän urakka.
Laitapa tänne viestiä siitä miten homma etenee - ja etenkin jos tarvitset apua jonkin jutun suhteen.
Vateja ja liinoja mukaan... ja nuo tiskausvälineet.
On siellä pöydällä kohtuullisen uusi kerniliina, ostin sen kerran viime kevättalvella heille, kun olin tuon tytön kanssa kaupassa käymässä ja hän näki liinan, josta piti. Oli tarjouksessa joku 2-3 e/metri, joten ostin sen. Ja laitoin sen pöydälle.
Pöytä ei oo ihan karsea, sen saa varmaan alle 5 minuutissa kuntoon. Jotain rotia on siis pitänyt kuitenkin. Ovat siis syöneet siinä.
ap
hanki (osta tai lainaa) monta, monta vatia. Niihin sitten astioita likoamaan. Tiskaus sujuu nopeammin, kun astiat ovat lionneet. Näitä vatejä voi laittaa tiskipöydälle, lattialle, keittiönpöydälle.
Kun tiskaat, niin kuivauskaappitila saattaa loppua kesken. Ota mukaasi kerniliina tai vastaava, astiankuivauspyyhkeitä. laitakerniliina pöydälle ja siihen päälle kasaat kattiloita ym. Ei tarvitse pelätä, että pöytälevy menee pilalle.
Ota myös oma aterimien kuivausteline. Saattaa siskosi oma olla pahassa kunnossa. ja uudet tiskiharjat ja käytä talouskäsineitä, ettei kätesi mene pilalle pitkästä tiskausoperaatiosta.
mutta ei niitä mattoja oo 2 aika pientä + se 1 normaalikokoinen, mutta se on vaan hiekkainen/pölyinen, ei likainen.
ap
ladoin se alaosan täyteen lautasia + laseja ja kuppeja yläosaan, ne melkein mahtuivatkin sinne.
Lautaset kuivasin kun olivat kuivahtaneet noin tunnin ja kaappiin, ja uusi satsi kuivumaan.
Kattilat, kasarit ym. tiskasin ekan lautassatsin jälkeen ja laitoin tiskipöydälle kuivamaan ja tunnin päästä nekin kaappiin.
Varsinkin juomaa täytyy olla paljon, kun pyörii pölyssä. Jotain kivennäisvettä ym.
Ja laita hyvää rytmikästä siivousmusaa päälle!
Oot ihana kun jaksat, tyttö varmaan muistaa tämän aina!
niistä tiskeistä ja pyykinpesusta kuten olit ajatellutkin. Keittiönkaapit tyhjiksi ja järjestykseen. Seuraavaksi muiden kaappien läpikäyminen, nin saa puhtaat vaatteet ja tavarat omille paikoilleen.
Tsemppiä :-)
saan siirrettyä niitä tieltä kyllä. Mutta monta jätesäkkiä varmaan lähtee roskiin, ihan sitä roskaa, paperiroskaa, ja turhaa kamaa, mitä ei voi myydä siellä kirppareilla.
Ajattelin, että sillä kirpparirahalla saadaan tarjottavat tytön synttäreille ja muutenkin hänen huoneeseen jotain kivaa extraa.
taäytyy erotella roska, säilytettävä ja kirpparille menevä. ja vielä keksiä tavaroille paikat.
Jossain ohjeissa on ollut, että kun suunnittelet jotain tekeväsi, niin tuplaa aika. taukoja kuitenkin tulee vessa, ruoka, kahvi ym.
ainakin levyosa on sottaisen näköinen + samalla sen uuninkin pesee. siirrän liettäkin ja pesen sivuilta, takaa ym.
ap