Osaatteko yhtään arvioida kauanko menee siivottomuuden putsauksessa?
Siskollani on kämppä oikeasti järkyttävässä tilassa. Kuin sillä siisti-ohjelman karseimmat kämpät.
Kaikki on kaaoksessa, ppuhtaatkaan yykit ei oo kaapissa, pitkin olohuoneen tuoleja ym. Olkkarin lattialla paperia (piirustus ja postia) + kaikki tytön lelut.
Keittiössä ei yhtään puhdasta astiaa ja kaikki tasot täynnä astiaa (ei tiskikonetta).
Makuuhuonekin sekainen.
II makuuhuone on jonkinlainen varasto. Kauheassa kunnossa, tavaraa aivan tosi paljon. Tytön pieniä vaatteita ym.
pesuhuoneessa PALJON pyykkiä. ei oo kaikki mahtunut niihin kaappeihin.
Siellä on likaakin lattialla, hiekkaa, pölyä ym.
Sisko on leski, jolla on kohta 4 v tyttö. Joku masennus sillä on (lääkityskin), koska ei oo aina ollut tällainen. Ehkä toi miehen kuolema sen laukaisi noin vuosi sitten. Tuo yksi huone on ollut kyllä varasto/vaiheessa jo ainakin 3 v. No ei sisko mikään supersiisti ole ollut ikinä, enkä mäkään, mutta ei näin järkyttävä.
Me nyt siivotaan se kämppä kuntoon, toisesta huoneesta tytölle oma huone. Hänellä on synttärit kohta. Haluan että voi kutsua kavereita ym.
Mä siivoan, äitini katsoo mun tyttöjä meillä (mulla 2 tyttöä, olen kotona). Siskon tyttö on päiväkodissa. Sisko auttaa, jos voi, mutta luulen että passitan hänetkin pois. Pyykkiä laitan pesemään iltaisin kyllä. Sitä on oikeasti varmaan 10 koneellista.
Realistinen arvio? Jos siivoan joka päivä vaikka 4-5 h, niin kauanko menee? Viikko, pari?
Kommentit (73)
Kiillolla on teho-pesu (tai jotain vastaavaa) nimistä pesuainetta, jolla voi pestä myös esim. kangassohvia. Kannaattaa vaan ensin kokeilla johonkin piilossa olevaan kohtaan ettei vie värejä mennessään. Tää siis ennemminkin tahranpoistoon kuin koko sohvan pesuun.
sitä ei välttämättä saa ihan lähikaupasta, mutta kaikista isommista luulis löytyvän. Itse oon prismasta ostanut.
käykö juttelemassa jossain? vertaistuki ryhmässä?
luulen että siinä ajassa saat siivottua ja yritä keskittyä yhteen paikkaa kerraalla vaikka voikin olla vaikeaa kun tuntuu että siivottavaa on.. ota muuta iso korille pyykeillekin ja lajittele valmiiksi niin jo tuntuu heti siistimmältä, saatko ketää muuta apukaveriksi?
täytyy katsella sitä, kun toivun.
ap
sitä ei välttämättä saa ihan lähikaupasta, mutta kaikista isommista luulis löytyvän. Itse oon prismasta ostanut.
mutta on kieltänyt hankkimasta, pelkää kai sossujen liian tiivistä tarkkailua.
Käy hän jossain terapiassa + jossain leskiryhmässä.
Tää mun homma on nyt kertaluonteinen isompi siivous. Sanoin, että jatkossa täytyy itse yrittää vähän, tai nyt kun se ei oo liian hullussa kunnossa, pyytää sitä kotiapua. En voi ihan joka kuukausi käydä siivoamassa.
Oon nyt flunssassa, joten tää loppuviikko jää väliin, vien vaan nuo tähän asti tänne tuodut kamat sinne kirpparille. Nappasin mukaan pari Ikea-kassia sieltä romuhuoneesta, jossa oli pelkkää hänen lapsen pientä vaatetta. Joten myytävää on...
ap
Eräs ystäväni on muuttamassa ja on luopumassa hyväkuntoisesta astianpesukoneestaanm. Siitä saisi varmaankin pikkurahalla hyvän koneen.
Ystäväni on muuttamassa ja luopumassa hyväkuntoisesta astianpesukoneestaan. Siskosi voisi siitä saada koneen pikkurahalla...
Jokos olet itse toipunut ja saanut sisaresi kämpän ojennukseen? Olikos ne tytön juhlat ihan tässä lähiaikoina? Menikös kauan loppupeleissä hommaan?
kyllä ap olet ihana siskollesi. Mulla ei siskot auttaneet kun multa leikattiin jalkaa, eivät trjoutuneet kaupallakaan käymään ennen kuin itse kysyin. Kävivät muutaman kerran katsomassa mutteivat tuoneet mitään eivätkä kysyneet pitääkö tuoda jotain kun tulemme käymään. Olisin tietysti tuomiset maksanut.
Ajattelinkin tänään kirjoittaa kuulumiset!
Toivuin siis onneksi jo niin, että pääsin maanantaina jatkamaan.
Juhlitaan tänään ja huomenna (tänään on tytön kaverisynttärit, huomenna tulee sukulaisia & toinen kummipariskunta). Mä oon auttamassa tarjoilussa ja järjestämisessä.
Koti on siivottu, kaikkia kaappeja ei, eikä saunaa. Ikkunat pestiin eilen illalla. Mä leivoin tarjottavia samalla siskon ja tytön + omien lasteni kanssa, ja mies siis pesi ikkunat.
Keittiö on pysynyt kunnossa. Ja muutenkin, selvästi on imuroinut ja laittanut lehdet lehtiroskikseen, pyykit heti pois jne.
Tytön huoneeseen meni yhteensä 4 päivää. Tyhjennys ja ihan putsaus kesti 3 päivää + sisustus sen päivän. Vuodekin siirrettiin sinne.
Sisko itsekin osallistui, pyykkäsi ja siivosi oman makkarinsa + pesuhuoneen. Plus ompeli ne verhot, niitä laitettiin eilen ikkunaan. Tyttö on tosi iloinen huoneestaan :-). Ja innoissaan synttäreistään, hänelle tulee 5 kaveria. Ihan täpinöissään oli eilen!
Tuottoa tuli eka viikolta 200 euroa, siis pöytävuokran jälkeen. Toka viikko vasta alkoi ja sinnekin on kamaa. Joten luultavasti saadaan astianpesukone, jee!
Homma jatkuu, eli eteisestä on siivouskaappi kauhean sekaisin + tytön huoneessa 1 kaappi jäi raivaamatta/tyhjentämättä (siellä on jotain vauvatavaraa myyntiin + askartelutavaraa + kankaita ym.) ja ei ole vielä kaikki hänen vaatteet, eli makkarista pitää tyhjentää kaappinsa ja viedä uuteen.
Plus se sauna.
Mutta noi keretään tehdä ensi viikolla vielä. 2 viikkoa olisi mennyt, jos en olisi ollut 2 päivää kipeä.
ap
Mulle on kyllä sisko tuonut rotinoita jne. kun olin synnyttänyt, käynyt kaupassa, kun olemme olleet flunssassa ja "vankeina" kotona jne.
ap
kyllä ap olet ihana siskollesi. Mulla ei siskot auttaneet kun multa leikattiin jalkaa, eivät trjoutuneet kaupallakaan käymään ennen kuin itse kysyin. Kävivät muutaman kerran katsomassa mutteivat tuoneet mitään eivätkä kysyneet pitääkö tuoda jotain kun tulemme käymään. Olisin tietysti tuomiset maksanut.
Siinä on nyt nätti huopa peittämässä tahrakohtaa. Se täytyy koettaa myös saada. Tosin se on vanha ja huono (painunut) sohva. Sekin on vuodesohva, sellaisella hetekka-mekanismilla.
Sisko itse puhui, että jos sitä ei saa puhtaaksi, niin voisi hankkia uudenkin.
No, kohta juhlitaan! Juhlat alkavat klo 14, meen kymmenen jälkeen koristelemaan ja tarjottavia katselemaan :-).
ap
Minäkin toivotan hauskoja juhlia. Ja kiva että siskokin on jaksanut olla noin hyvin mukana.
5
että siskollasi menee jo selvästi paremmin kun jaksaa huolehtia kodistaan. Ja ap myös sinun työpanoksesi on ollut korvaamaton!:)
49
ja vielä ihanempaa että ostitte sen astianpesukoneen ja mikron. Ne todellakin nopeuttaa arjen pyöritystä ja sitähän nyt tarvitaan.
Kun vaan muistat käydä heillä jatkuvasti kylässä, se pelkästään että joku on tulossa tarkoittaa että siivotaan ja lipsumista ei pääse tulemaan.
Säilytä tämä mielessäsi, jos et olis ko urakkaa tehnyt, olisivat he vieläkin vanhassa sekaisessa kodissaan. Teollasi oli siis suuri merkitys lapsen elämään.
Vien sitten kirpparille lauantaina.
Eli teen niin, että joka iltapäivä, kun lähden kotiin, niin vien sen päivän kirpparitavarat auton takakontissa kotiin, pesen & silitän ne vaatteet siellä + hinnoittelen kaikki + lauantaina vien myyntiin.
Paikka on itsepalvelukirppikselle ja oon varannut 2 viikkoa. Ja se kirppis on meidän lähellä. Olen itse myynyt siellä usein. Meillä on välimatkaa noin 25 km.
Seuraavalla viikolla vien kotiin ja hinnoittelen + vien aamusella aina täydennystä, jos on ollut myyntiä.
Asunto on tuollainen kuin kuvasin... en yhtään siis liiotellut.
Tein tuossa ruokaa ja suunnittelin
1) keittiö
- tiskit
- tasot
- kaapit (voishan ne astiakaapit pyyhkiä kun astiat kuivaa, ennen kuin astiat menee niihin)
- ruokakaapit läpi
-lattia
- samalla pyykkikone pyörii, jos sisko jaksaa, voi viedä kuivaukseen ja tuoda pois + laittaa puhtaita vaatteita kaappiin.
Pitäiskö ne olkkarissakin pyörineet viedä pesun kautta, kun ovat kuitenkin olleet kauan nojatuoleilla?
2) olohuone
- lattia siistiksi, pölyt pois joka paikasta.
- lelut laatikkoon, lisää lelulaatikkoa jos tarvitaan
- lelujen pesu, jos tarvii, legot ym.
- lajitteluun: kirpparille vauvalelut, roskiin rikkinäiset, säilytykseen
- jos keittiön ja olohuoneen lattiat ei puhdistu moppaamalla, muovipesu
3) makuuhuone, tuuletus, lakanat ym., tyynyt, peitot kaikki pesun kautta vuoteisiin, lattia tyhjäksi ja puhtaaksi
- makuuhuoneen kaapit tyhjäksi ja raakkaus, mitä jää, mitä ei (miehen vaatteita on sielläkin)
4) eteinen (suht helppo homma, mutta on pieneksi jääneitä kenkiä, kesäkenkiä + kesävaatteita)
- sinne pitää varmaan hommata joku pikku lipasto ym. hanskoille, villasukille, pipoille, postin säilytykselle, kännykän lataukselle ym.
- käyn kierrätyskeskuksessa katsomassa onko sopivaa
5) pesuhuone jos pyykit jo poissa
- seinät, peili, lavuaari, vessa, lattia, viemäri
6) sauna (lauteiden pesu + lattia)
7) tytön makuuhuone
- lattiatila + sohvan päällinen tyhjäksi
- kaapit läpi
- lajitteluun: kirpparille, roskiin, kaappiin
- sisustus
Mies sanoi, että hän voi käydä pesemässä ikkunat vaikka parissa kolmessa erässä, vaikka keittiön ikkunat + parvekkeen oven ensin, sitten olohuoneen + toisen makkarin ja viimeisesksi sen tytön makuuhuoneen. Tai kerralla viikonloppuna mihin oon ehtinyt siihen mennessä.
Viimeinen läpi-imurointi + luutuus + puhtaat matot lattiaan.
Kyllä tuossa varmaan menee yli viikko...
ap
tavaroiden siivoamiseen ja järjestelyyn + päättämiseen, mikä menee mihinkin - niihin menee aikaa. Lisäksi siihen sitten kirpparille vienti jne + siivous.
Muuhun asuntoon saat mielestäni kyllä varata viikon verran (arkipäivät), tuollaiseen vaan menee aikaa. Pelkästään jo siihen, että saat asunnon siihen kuntoon, että siellä voi siivota, menee aikaa. Ja siihen vielä siivous päälle. Mielestäni tuo 2 viikkoa ei ole lainkaan yliarvoiti aika jos asunnon kunto on se minkä kerroit.
Todella ihanaa, että autat noin siskoasi!
kait tuo viikossa sujuu, jos suunnittelet homman kunnolla.
1. Kaikki turha pois, liian pienet vaatteet, roskat, rikknäiset tavarat yms.
2. siivoa komerot (siis tyhjennät ja peset ensin, sitten järjestelet ne kamat komeroihin jotka ovat todella tarpeellisia, kaikki mikä ei mahdu kaappeihin, roskiin. Ole varsinkin keittiön kanssa liikkeellä rajulla kädellä, masentuneilla on tapana hamstrata ruokaa, eli se voi olla todella jo kävelykuntoista.
2. sitten pintojen kimppuun, pese/ pesetä kaikki tekstiilit mitkä vaan irti lähtee, mitkä ei lähde, ROSKIIN.
3. muista pestä ikkunat, kun peset muitakin tasoja.
3 h, keittiö, pesuhuone jossa wc, sauna
joten tänään ja huomenna en mennyt.
ap