Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten tulette kodinhoitotuella toimeen?

Vierailija
29.08.2009 |

Olen itse aloittanut nyt elokuun puolessa välissä kotihoidontuella ja elokuu-syyskuu pitäisi nyt selvitä 230e:lla. Seuraavan kerran rahaa tulee syyskuun lopussa...

Ahdistaa, kun rahaa ei ole ja ahdistuneen äidin kanssa ei varmasti ole lapsenkaan hyvä olla.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi mies on tietysti töissä, lainanlyhennystä pienennettiin ja on säästöjä.

Vierailija
22/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on siis yh?

Jos sulla on mies, joka käy töissä niin silloin ainoa ratkaisu PERHEELLE on yksi yhteinen tili ja yhteiset rahat.

Minä olen myös hoitovapaalla ja perheessä kolme pientä lasta. MEillä yksi yhteinen tili. Sinne tulee miehen palkka, kh-tuki ja lapsilisät. Molemmilla pankkikortti tiliin ja jos jotain pakollisten menojen jälkeen (ruoka, bensa, laskut, sähkö, vesi, jätehuolto) jää tilille, se käytetään terpeelliseen. Eli jos joku perheen jäsen tarvitsee vaatteita, yhteiseen lomaan tai ravintolaruokailuun tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin tuo vastaaja, jonka perheen talous on loppuelämän sekaisin. Ja kyllä meillä mies töissä oli, ja yhteiset rahat, kun olin kotona.

Vierailija
24/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. niin voi olla hankala elaa ilman suuria summia.

Itse te ne lapsenne kasvatatte. Meilla pienesta pitaen opetellaan syomaan edullista (mutta terveellista) ruokaa, harrastetaan halvalla ja mietitaan mita oikeasti tarvitsemme.

T: 12

Vierailija
25/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eri tilit ja mä käytännössä ostan kuitenkin kaiken ruoan ja muun kulutustavaran. Mies maksaa isommat laskut jne, mutta kyllä silläkin tili on tyhjä melko heti palkkapäivän jälkeen. Ostaa kyllä itselleen, mitä haluaa.

Eikä meillä ole mitenkään ylellistä, vuokralla asutaan, auto tosin on, mutta sitä tarvitaan.

Mies ei vaan tajua, että ruokaan, lapsen vaatteisiin ja muuhun tarvitaan rahaa. Tänään antoi 3 e, että saan käydä ostamassa lapselle ruokaa...!

Tuo yhteinen tili ei toimisi, koska silloin mies varmaa ostaisi leffoja, levyjä, pelejä ja muuta turhaa noilla tuillakin...

ap

Vierailija
26/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen tarvitaan ihan tasan kahden ihmisen palkka. Sain kotihoidontukea joku vuosi sitten noin 300 euroa kuukaudessa. Pikkaisen hankala siitä olisi ollut maksaa asuntolainan lyhennykset, yhtiövastike, kaikki laskut, ruoat ja koko perheen menot, varsinkin kun pelkkä yhtiövastike on tuon summan suuruinen.

Vierailija
27/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekin rahan käytössä! Jos ei tajua, että pelejä voi ostaa vasta sitten, kun perhe on saanut riittävästi ruokaa ja vaatetta, ei yhteinen tulevaisuus näytä hyvältä.

Tehkää niin, että SINÄ ap hoidat perheen talouden.

Eli miehen palkka, lapsilisä, kh tuki yhdelle tilille, jota sinä käytät ja miehelle ei pankkikorttia tiliin lainkaan. Sovitte, että sä maksat perheen pakolliset laskut tililtä netistä ja sulla on tiliin pankkikortti, millä sitten ostat ruokaa, vaatetta ja bensaa PERHEELLE. Miehellesi sitten sovitaan tietty summa kuussa "omaa hömpöttelyrahaa" ja KÄTEISENÄ. Esim. 100e. Ei KUKAAN oikeasti tarvitse hömpötystä sen suuremmalla summalla/kk, jos on perhe elätettavänä!

Meillä on eri tilit ja mä käytännössä ostan kuitenkin kaiken ruoan ja muun kulutustavaran. Mies maksaa isommat laskut jne, mutta kyllä silläkin tili on tyhjä melko heti palkkapäivän jälkeen. Ostaa kyllä itselleen, mitä haluaa. Eikä meillä ole mitenkään ylellistä, vuokralla asutaan, auto tosin on, mutta sitä tarvitaan. Mies ei vaan tajua, että ruokaan, lapsen vaatteisiin ja muuhun tarvitaan rahaa. Tänään antoi 3 e, että saan käydä ostamassa lapselle ruokaa...! Tuo yhteinen tili ei toimisi, koska silloin mies varmaa ostaisi leffoja, levyjä, pelejä ja muuta turhaa noilla tuillakin... ap

Vierailija
28/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolison bruttotulot 1900€, siitä maksaa vielä elatusmaksuja isommista lapsistaan n. 280€. Kuntamme ei maksa kuntalisää penniäkään.

Onneksi jäin äitiyslomalla työttömäksi, kun projekti päättyi, niin sain ansiosidonnaista päivärahaa. Lisäksi tein satunnaisia keikkatöitä viikonloppuisin.

Ap, ettekö saa hoitolisää? Eihän se paljoa ole, mutta auttaa silti. Voisitko tehdä jotain keikkatöitä satunnaisesti?

Vierailija
29/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän siitä mitään tule jos toinen tuhlaa miten sattuu.. Mutta yhden ihmisen palkalla ja khtlla pärjää ihan hyvin. Ostaa perusruokaa ja vaatteita silloin kun oikeasti tarvii (ja aina ennakoiden, esim ensi talven haalarit ostin kevättalvella alesta kun oli puoleen hintaan ja allekin). Laskut on maksettava mutta turhat menot niistäkin pois. Ja lainaan lyhennysvapaata jos tiukkaa tekee. Meillä minä hoidan ruokapuolen, vaipat yms neljälle hengelle, siihen riittää kotihoidontuki ja lapsilisät. Mies maksaa laskut.

ja kyllä mulla palais hihat jos 3e antaisi ruokarahaa... Pistä se ukko itse sinne kauppaan kolmen euronsa kanssa. Siis toki sillä kolmella eurolla ruuat lapselle saa ja hätätapauksessa vaikka koko perheelle mutta silti.. Muutenkin sellainen systeemi on aika paha jossa joutuu toiselta rahaa pyytämään, ennemmin jakaa menot alunperinkin niin että ne "omat" rahat riittää siihen osuuten minkä niillä hoitaa tai sitten automaattisesti toinen siirtää jonkun summan tilille ilmen eri pyyntöä.

Ja kannattaa muistaa että eihän tämä lopullista ole!

Vierailija
30/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että mies siirtää minun tilille palkkansa (maksaa siitä ensin auton lyhennyksen) ja minä "hallinnoin" rahoja. Ja ennenkuin kukaan älähtää niin tämä oli miehen toive, koska minunkin mieheni on vaan niin torvelo rahan käytössä, että muuten ei oltas pärjätty. Kaikesta on karsittu, asuntolainasta maksetaan pelkkiä korkoja, omat hankinnat on taka-alalla (vaatteet yms.). Mutta tämä aika on niin pieni verrattuna koko elämään, jolloin kerkeän vielä olla töissä tienaamassa että kestän vaikka kuinka surkeeta olisi.

Niin ja meillä mies tienaa n. 2000 netto kuussa, eli tietenkään ei olisi muuten mahdollista olla kotona ellei olisi miestä joka käy töissä. Ainakaan meillä.

Vierailija
31/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kuukausi tietyn summan, itse ehdotti. Mä sain lisäksi kuntalisää, tulot oli puolta paremmat kuin sulla. Ei sillä muuten voi elää, ellei ole säästöjä.

Vierailija
32/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jäin myös hoitovapaalle ja raha on tiukalla. Meillä lisäksi kuntalisä.

Muista että nyt sait puolen kuun tuen ja syyskuussa tulee koko kuukaudelta. Mutta ei silläkään rahalla tosiaan juhlia voi.

Tee viikon ruokalista ja sen kanssa kauppaan. Mitä useammin käy kaupassa tekee helpommin heräte ostoja, tai niin on ainakin mulla. Leipää ja maitoa sitten täydentää pitkin viikkoa. Tai leivot leivät/sämpylät itse.

Miehesi kanssa teidän täytyy keskustella rahan käytöstä. Ei onnistu että toinen käyttää palkkansa miten haluaa ja toinen kituuttaa.

Vierailija
33/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei otettu liian suurta lainaa (kulut kuukaudessa vain parisataa isommat kuin vuokralla asuessa)

- asutaan kolmen km:n päässä keskustasta, eli kahta autoa ei tarvita

- lapset pienellä ikäerolla, jolloin äitiysrahakaudelta säästynyttä rahaa voi käyttää lisänä siinä välissä, kun olen kotihoidontuella

- ei matkustella nyt ulkomailla eikä käydä kalliissa ravintoloissa tai muutenkaan ökyillä

Normaaliin elämään ja arkeen rahat riittävät hyvin ja säästöönkin jää. Miehen palkka käteen n. 1800 euroa/kk.

Vierailija
34/34 |
29.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy yrittää keskustella miehen kanssa taas. Hän on jotenkin niin tärkeä, kun on töissä ANSAITSEMASSA ja monista asioista on vaikea keskustella rakentavasti.

Aikaisemmassa elämäntilanteessa hänelle kyllä sopi elellä minun rahoillani (olin töissä, mies opiskeli) ja jossain vaiheessa jopa nostimme hankintoihin minun opintolainaani, koska miehellä ei ollut opintosuorituksia. Minähän sitä lainaa sitten takaisinkin maksan.

Kieltämättä tekisi mieli lempata koko mies, vaikka on siinä hyvätkin puolensa. Hän ei vaan osaa yhtään asettua toisen asemaan ja sitä tässä nyt ehkä tarvittaisiin...

ap