lapsen nukuttamiseen apua?
miten saatte 1,5v:n nukahtamaan omaan sänkyyn? Niin ja synnäriltä asti omaan sänkyyn nukuttaminen ei ole onnistunut. Tai siis onnistui alkuun, mutta sitten lapsi oli pitkään kipeä ja kuviot meni uusiksi. Nyt olen niin kypsä joka iltaiseen juoksuun ja kitinään, että nukutan lapsen reppuun pienellä kävelyllä. Lapsi nukahtaa 10minuutissa kun muuten saattaa mennä 1,5h ja lapsi vaan juoksee...
Kommentit (20)
minun viereeni. tein sen virheen että siirsiin isoon sänkyyn ennen kuin oppi nukahtamaan itse. vanhempi sisar oli helppo kun oppi nukahtamaan pinnasänkyyn itse. pulisi ja leikki siellä kunnes uni tuli, yleensä aika nopeasti.
Illalla laitat lapsen sänkyyn ja jos tulee pois, palautat takaisin. Ekana iltana 2671839 kertaa, tokana 56739 ja kolmantena enää muutaman kerran.
Niin se vain menee.
meillä ainakin suosiolla annettu nukkua reippaasti yli 2-v. asti niin päässyt itse helpommalla.
tapana, mutta en jaksais tuntia maata illalla tyhjän panttina sängyssä...
Onko lapsi liian virkeä kun ei rauhoitu ja ala nukkua... Jos lähdetään pihalle repulla niin nukahtaa 10 minuutissa. En saa siis lasta rauhoittumaan illalla?
Nukkuu omassa sängyssä, mutta ei pääse sieltä ketterästi pois. Alkaa itkemään jos jätän sinne.
ap
Illalla laitat lapsen sänkyyn ja jos tulee pois, palautat takaisin. Ekana iltana 2671839 kertaa, tokana 56739 ja kolmantena enää muutaman kerran.
Niin se vain menee.
ja on ihana katsoa kun pikkunen nukahtaa mun viereen. juokse sinä vaan.
4
Miten niin hakoteillä? Jos teillä on toinut oma tapasi niin et kuitenkaan voi olla varma että toimii muilla. meillä ei esim toimisi siksi että mulla menee hermot jossain tuhannennen ramppauksen kohdalla ja karjun lapsen hiljaisekis. Ei hyvä. Meille sopi tuo "tuolilla kerta kerralta kauemmas" systeemi oikein hyvin. Tässä nyt yritetään antaa ap:lle vinkkejä mikä VOISI olla tepsivä keino ei löytää yhtä ja ainoaa OIKEAA keinoa. Koska sellaista ei ole...
siihen valmistautunut, mutta kun se ei ole pelkkää palauttamista vaan huutoa.
Onko oikein huudattaa miljoona kertaa lasta kun se että lapsi nukahtaa hetkessä reppuun? Tiedän että sen tavan tarvitsee muuttua joskus mutta ei välttämättä nyt...
ap
häiritse niin silloin sillä ei ole mitään väliä. mä itse vaan monen lapsen äitinä koen helpoksi sen että ne opetetaan nukahtamaan itsekseen että jää itselle hetki omaa aikaa.
ajattelin jossain vaiheessa toteuttaa tuota...
luetaanko teillä ilta satu niin että lapsi on omassa sängyssä ja sitten hivuttaudutaan pois?
Huonosti muotoiltu kysymys...
Tuntuu vaan että lapsi kammoaa omaa sänkyään jos joutuu kamalasti huutamaan. Heittäytyy ja virittää itsensä jäykäksi. Niin että joudun pakottamaan makaamaan ja se on tietysti fyysisesti iso suoritus
ap
siis ongemla on se että kun nukutan reppuun niin minulle jää omaa aikaa jos nukutan omaan sänkyyn niin en ehdi tehdä mitään...
meneehän se varmaan ajan kanssa, mutta...
ap
että jos reppu on teijän perheelle hyvä ratkaisu niin miksikäs ei. jos se tuntuu huonolle niin sitten on aika muuttaa käytäntöjä.
toiminut. Yritin sitä valehtelematta joka ilta 4kk ajan..! Kannoin sänkyyn, sanoin hyvää yötä ja lähdin huoneesta. Puolen minuutin päästä lapsi juoksee kiljuen ja nauraen huoneesta. En liioittele yhtään, kun sanon, että tällainen "nukuttaminen" kesti joka ilta 3 tuntia tuon 4 kuukauden ajan, jonka jälkeen oli pakko luovuttaa.
Sen jälkeen vain makasin lapsen vieressä puoli tuntia illassa, kunnes nukahti.
jos sulla on kerran konsti, jolla saat lapsen nukahtamaan kymmenessä minuutissa, niin käytä ihmeessä sitä!
Ajattelin vaan, että jos lapsen ikä on tässä tällä hetkellä este... tai siis jos nyt nukutetaan reppuun niin ehkä tuo oppii jossain vaiheessa toisen tavan?
Se on kuitenkin pieni vaiva reppuilla vartti...
ap
siis unikoulu. opeta lapsi nukahtamaan pinnasänkyyn. ilta rutiinit, sitten lapsi sänkyynsä unilelunsa kanssa ja sanot hyvää yötä ja äiti on tuossa viereisessä huoneessa. sitten käyt laittamassa makaamaan about viiden minuutin välein. toinen vaihtoehto on että istut vieressä, et puhu et mitään muuta kun nyt nukutaan. voi mennä viikko huutaessa mutta sitten kiität itseäsi. ajattele kun lapsi menee päivähoitoonkin, ei siellä kukaan kävelytä...
ja mitä vanhemmaksi lapsi tulee, sitä enemmän hän laittaa vastaan. tulee joillekin 2 vuoden uhma, 3 vuoden uhmaikä jne. sitten sulla on suurempi vastus. lapset sopeutuvat siihen mitä heidän vanhempansa totuttavat heidät. toiset nukahtavat tietenkin helpommin kuin toiset..
Sitä mietin, että jos ei tykkää pinnasängystä tms., niin voihan tuon ikäisen pistää jo tavalliseen sänkyynkin, jossa on vain turvareuna.
Mitäpä jos se uusi sänky saisikin ihan erilaisen kiinnostuksen käydä omaan sänkyyn nukkumaan?
Jossakin oli sellainen ohje, että kaksi-kolme tarvetta täytetään sen jälkeen kun on laitettu nukkumaan (pissahätä, jano tms.). Sen jälkeen pari kertaan sanotaan lyhyesti, että nyt on nukkumaanmenoaika ja palautetaan lapsi takaisin sänkynsä. Sen jälkeen kun lapsi tulee pois sängustä, nin ei keskustella mitään vaan viedän vain ihan hiljaa sänkyyn takaisin nukkumaan.
Kuten joku sanoi, niin sitä saa ensiksi tehdä monta kertaa illassa ja siitä ne määrät alkaa vähenemään.
Jaksamista ja voimia.
Illalla laitat lapsen sänkyyn ja jos tulee pois, palautat takaisin. Ekana iltana 2671839 kertaa, tokana 56739 ja kolmantena enää muutaman kerran. Niin se vain menee.
heheee :DDDDDD, kolmantena enää muutaman kerran!!!
siihen valmistautunut, mutta kun se ei ole pelkkää palauttamista vaan huutoa.
Onko oikein huudattaa miljoona kertaa lasta kun se että lapsi nukahtaa hetkessä reppuun? Tiedän että sen tavan tarvitsee muuttua joskus mutta ei välttämättä nyt...
ap
Ei reppuun nukahtaminen ole muuta kuin asian siirtämistä myöhemmäksi. Vähän niin kuin jos uhmaikäiselle antaisi karkkia jokaiseen huutoon. Varmasti ei lapsi huutaisi yhtä paljoa, mutta myöhemmin asia olisi korjattava joka tapauksessa.
Ota ohjat omiin käsiisi. Ei mene kuin muutama päivä ja lapsi nukkuu tyytyväisenä omassa sängyssä. Toisena vaihtoehtona tuo pinnasänky on tosi hyvä. Meillä lapset on pinniksessä ollut kolmivuotiaiksi.
ja kun onnistuu niin, siirry istumaan sängyn laidalle. Kun onnistuu niin, siirry tuolille sängyn viereen. Kun onnistuu niin, siirrä tuolia vähän kauemmas sängystä. Kun onnistuu niin, siirrä tuoli huoneen ovelle. Kun onnistuu niin, siirrä tuoli oven ulkopuolelle jne ;) Voi viedä pitkäänkin mutta minusta mahdottoman paljon mukavampi ja inhimillisempi tapa kuin huudatus jne.