Miksi on ihan ok kauhistella vieraan lapsen pituutta tai hoikkuutta,
mutta jos vastaavasti menet ääneen sanomaan, että hyvänen aika miten lyhyt ja lihava lapsi, niin johan on lapsen äiti vimmoissaan.
Todella suututtaa tyttöni puolesta, joka on jo omastakin mielestään liian pitkä ja liian laiha, kun sitä koko ajan joku jaksaa kauhistella. Lapsella on ikää 5v.
Kommentit (10)
Olen monesti miettinyt ihan samaa, että miksi on niin hyväksyttävää kommentoida pituutta ja hoikkuutta, kun taas lyhyen ja pullukan kommentoiminen on jotenkin automaattisesti kiellettyjen listalla.
Muistan itsekin lapsena kun sain kuulla kommentteja "ethän vaan enempää kasva" no joo en, jos se vi%&#u olisi minusta kiinni! Näen edelleen punaista kun edes ajattelen kyseisiä letkautuksia!
No minustahan kasvoi sitten 172cm/62kg, eli tätä nykyä olen erittäin tyytyväinen mitoihini. Mutta lapsena/teininä ei ollut mukavaa kun aina oli joku ääliö kommenteillaan pilaamassa päivää.
Mutta zemppiä ap tytöllesi, hän tulee aikuisena olemaan ylpeä pituudestaan.
Meillä kaikki lapset saaneet kuulla tosta laihuudestaan niin paljon kommentteja. Yritä siinä sitten lohdutella, että kun ihmiset vaan on erilaisia ja joskus vielä olet onnellinen siitä, että ei ole ylikiloja.
Itse sain kuulla vastaavia kommentteja koko hela lapsuuden. Kurjaa se oli!
Ihan kuin sanoisi että ihminen on rikas täi älykäs.
eiköhän tuo aloittajakin tiedä, miksi lasta voi sanoa pitkäksi ja hoikaksi, mutta ei lyhyeksi ja lihavaksi. Ihmistä kun perinteisesti saa kehua, mutta ei haukkua.
mielessä kun puhutaan ihmisistä. Oma mummoni on sellainen, että tuli puhe kenestä vaan, aina on mitoissa jotain vikaa! Joko on liian "kamalan laiha" tai "lihava kuin tankki", ikinä ei sopiva. Ehkä se on jotain ajankulua pähkäillä ihmisten fyysisiä ulottuvuuksia, kun muuta tekemistä vähän. Silti tekee pahaa kuulla arvostelua esim. juuri synnyttäneestä naisesta, että "miten se on vieläkin noin lihava" ja mahakin vielä noin iso".
Tiedätkö mille tuntuu kuulla aina uudestaan ja uudestaa kommentteja: "Kauhee kun oot laiha, kauhee kuin oot pitkä!" Jos tarkoitus on kehua, niin ei tuo kyllä siltä tunnu! Monet kärsivät pituudestaan tai laihuudestaan! Ajattelepa sinäkin mitä lauot!
eiköhän tuo aloittajakin tiedä, miksi lasta voi sanoa pitkäksi ja hoikaksi, mutta ei lyhyeksi ja lihavaksi. Ihmistä kun perinteisesti saa kehua, mutta ei haukkua.
Muistan, miten murrosikäisenä kadehdin kavereita, jotka puhuivat laihduttamisesta, ja vertasivat selluliittejaan, ja vain päivittelivät, miten laiha minä olin, ja minä koin itseni tosi ulkopuoliseksi.
Enkä itse päivittele kenellekään sillä tavalla.
Silti tajuan, että se on tarkoitettu kohteliaisuudeksi, ja sen takia se sanotaan ääneen, että sitä pidetään ihanteena. Huippumallit ovat pitkiä ja hoikkia, eivät lyhyitä ja lihavia.
Tiedätkö mille tuntuu kuulla aina uudestaan ja uudestaa kommentteja: "Kauhee kun oot laiha, kauhee kuin oot pitkä!" Jos tarkoitus on kehua, niin ei tuo kyllä siltä tunnu! Monet kärsivät pituudestaan tai laihuudestaan! Ajattelepa sinäkin mitä lauot!
kohta ahdistaa 5-vee tyttöni puolesta. On himpun vaille 120 cm ja ainakin kerran viikossa joku ottaa pituuden puheeksi.
Ei ole itse (vielä) sanonut mitään asiasta.
ja laiha tyttö, enkä kyllä ota nokkiini vaikka sitä "kauhisteltaisiinkin". Sanon vaan ylpeänä että niin on pitkä. Koska oikeasti olen iloinen että on kaunis, pitkä ja laiha. En todellakaan usko, että tytölläkään (5v) mitään kompleksia on. Ei korvaansa lotkauta kommenteille.
ihan samaa mieltä!!! siis on hyvä että lapsi kasvaa ja ne kasvavat omaa vauhtiaan ja omanlaisikseen jos vaan kaikki muut äidit ja tädit pitäisivät huolta omista lapsistaan eikä aina ihmeteltäisi ompa laiha, tai ompa pitkä, jos tosiaan sanoisin takaisin että oletpa sinä lihonut niin herneitä menisi nenään ja paljon tai ompa sinun poikasi heiveröinen ja ´lyhtykasvuinen ja vielä periin, ai niin taidatte olla tekin...säälivästi. se on sellaista tietynlaista manipulaatiota jota ei tarvitse kuunnella. viimeeksi sanoin että joo mutta ei tarvitse lapsen kuullen arvostella tai mitään ihmetellä ääneen..