3-vuotias lapsi nukkuu vanhempien välissä. Apua kaipaan!
On nukkunut koko ikänsä vanhempien välissä, on myös aina nukutettu, nyt alkaisi olla aika siirtyä omaan sänkyyn. Mutta eihän se suostu millään sinne yksin jäämään, vaan hirveä huuto alkaa jos lähden huoneesta pois.
Kertokaa minulle miten siirtyä omaan sänkyyn??
Niin ja kivittäkää vaan, tiedän että ongelma on itseaiheutettu.
Kommentit (9)
Sinnikkyyttä ja pitkää pinnaa, tsemppiä sinne! =)
Meillä oli päästävedettävä lasten sänky omassa sängyssä kiinni ja ensin siirrettiin lapsi omaan sänkyyn vasta kun oli nukahtanut. ( Nukkui omassa sängyssä paljon rauhallisemmin, kuin meidän).
Seuraavaksi ruvettiin nukutteleen niin että lapsi oli omassa sängyssä ja minä omassa vieressä. Nyt neiti kipittää hammaspesulta reippaasti huutelemaan hyvät yöt myös vanhemmalle joka ei ole hammaspesulla auttamassa ja kiipeää yläkertaan makuuhuoneeseen nukkumaan, yksin. Meillä siis tällä hetkellä luetaan iltasatu ennen hammaspesua, koska näin lapsi menee helpommin nukkumaan omaan, eikä äidin sänkyyn. Ikää on tällä hetkellä 2 v 10 kk.
Mutta pitkään istuin iltasadun jälkeen hänen sänkynsä vieressä kunnes hän nukahti. Sitten siirsin tuolia vähän kauemmas sängystä ja pian taas vielä vähän kauemmas. Sitten aloin poistumaan välillä huoneesta ("äiti käy äkkiä vessassa", "äiti käy juomassa vettä"). Kolmevuotiaana poika jäi ilman murheita yksin huoneeseensa nukahtamaan, mutta minun piti olla keittiössä, joka on pojan huoneen vieressä. Nyt nelivuotiaana poika nukahtaa iltasadun jälkeen itsekseen rauhassa.
Pitkä tie, mutta hyvin se meni. Tosin, poika on aina saanut tulla väliimme nukkumaan yöllä (mutta illalla pitää aina nukhtaa omaan sänkyyn) ja välillä hän tulee vieläkin väliimme aamuyöstä. Mutta se ei haittaa meitä. Ahdasta vaan meinaa välillä tulla kun pikkuvelikin on joskus samassa sängyssä :)
Ei taida olla oikotietä onneen, vaan on vain aloitettava totuttautuminen.
Minua ei periaatteessa häiritse tytön vieressä nukkuminen, kaikki kolme kyllä nukutaan yömme hyvin. Mutta mielestäni olisi jo korkea aika siirtyä omaan sänkyyn, yöllä saisi tulla viereen jos niin haluaa.
Yksi tärkeä pointti (itsekäskin) omaan sänkyyn siirtymiseen on seksielämä. Olisi ihan kiva harrastaa sitä välillä omassakin sängyssä :) Kolme vuotta sitä on harrastettu ties missä, joten sänky kelpaisi jo oikein hyvin.
ap
Sipsuttaa sinne heti, kun valot sammuu. Musta se on vielä ihan kivaa. Ollaan kyllä kaikki lapsemme laitettu omaan huoneeseen nukkuun alle 1-vuotiaana, mutta esikoisella oli pitkä sairastelukierre 2-vuotiaana, nukutettiin varmuuden vuoksi väliimme, että saatiin yölläkin tarkkailla ja siihen se sitten jäikin. Eiköhän tuo pian itekseenkin lopu...
Eihän äiti ja iskäkään nuku yksin (perustelut)
Sitten kun siinä nukkuminen alkaa sujua sänkyä siirretään vähän kauemmas ja taas kun sujuu omaan huoneeseen.
Näin meillä on tarkoitus edetä. Ihan jo omaan sänkyyn siirtyminen oli työn takana. Nyt sujuu jo hyvin, vauva kun on vallannut välipaikan :).
Lapset on kovin erilaisia, toiset osaa nukkua yksin, toiset ei. Sama juttu aikuisten kanssa. Mua esim. edelleen välillä pelottaa kun mies ei ole kotona. Ja mies taas nukkuu huonosti hotellissa, kun on yksin sängyssä. Ei kovin hyvä yhdistelmä kun mies työn vuoksi 3-4 yötä viikossa pois kotoa...
Eihän siinä muu auta kuin nätistä pakottaa tyttö omaan huoneeseen ja sänkyyn. Laitakaan hänen huone siistiksi, ostakaa vaikka jotkut mieleiset lakanat ja jutelkaa asiasta. Sitten vaan päätätte, että esim. tulevasta viikonlopusta eteenpäin hän nukkuu omassa sängyssä. Kerran kun päätös on tehty ei sitä kannata enää pyörtää. Varmasti siihen menee useampi ilta ennen kuin hän sinne omaan sänkyyn nukahtaa, mutta kyllä se vaiva kannattaa nähdä! Ja voittehan te jäädä aluksi vaikka sinne huoneeseen istumaan kun valo on sammutettu.
Minä tiedän erään perheen, jossa ekaluokkalainen nukkuu vanhempien välissä. Tilanne häiritsee vanhempia, mutta he eivät vain raaski pakottaa lasta omaan huoneeseen nukkumaan.
Meillä on nukuttu omassa huoneessa ja sängyssä vauvasta asti, mutta joskus meilläkin purnataan "yksin jäämistä" ja tytöllä on ikää juuri toi 3v.
Aluksi luetaan iltasatu tai lauletaan iltalaulut, sen jälkeen halitaan jne. Jää sitten yksin valvomaan, mutta kysyn aina jätetäänkö valo päälle. Katselee sitten vielä kuvia kirjoista tai saattaa jopa leikkiä. Tietää kuitenkin, että omasta huoneesta ei enää tulla pois. Nukahtaa sitten itsekseen hetken "oman ajan" jälkeen. Jos nukkuu meidän sängyssä, mutta kannetaan pois, kun menemme itse nukkumaan.
Joskus on iltoja, että huutelee perään, mutta silloin ollaan vaan tiukkoja ja ilmoitetaan, että "nyt nukutaan". Muutaman kerran huhuilee ja sitten "luovuttaa" kun huomaa, ettei sillä ole enää ensimmäisen vastauksen jälkeen vaikutusta.
Sinnikkyyttä vain, kyllä se siitä. Anna sänkyyn joku lelu tai kirja, jolla lapsi voi viihdyttää itseään.