HELP! Avoero ja asunto!?
Kertokaas nyt viisaat, miten asia menee.
Meillä on talolaina 50/50, asuttu ollaan muutama vuosi. Nyt erotaan (avoliitto), mies jää asuntoon minä muutan lasten kanssa muualle. Miten käy, jos mies "ottaa mun puoliskon lainasta" ja talon arvo onkin LASKENUT?!
Joudunko minä siinä tapauksessa MAKSAMAAN jotain?
Tai kuulisin mielelläni miten toisilla avopareilla on asuntoasiat menneet eron jälkeen?
Kiitos!
Kommentit (10)
ja maksaa sillä vanhan lainan pois.
Jos lainan on teidä molempien nimissä jatkossakin ja vaikka olet oman osasi maksanut pois, olet yhä juridisesti vastuussa lainasta jos mies laiminlyö lainan hoidon.
Käytännössä sä myyt oman puoliskos miehelles. Ja jos hyvin käy, niin maksat tuolla miehes maksamalla rahalla oman lainaosuutes pois.
Näin mä ymmärtäisin. Pidä huoli siitä, että lainanmuutos tehdään oikeasti pankissa ja laina poistuu sun nimistä. Muuten sä maksat sitä, jos miehes ei pysty vaikka kuinka lupais.
Soita pankkiin ja kysy miten käytännössä käy. Älä vaan missään nimessä jätä pankkiosuutta hoitamatta ja kuvittele, että exäs hoitaa lainas.
Valitettavasti yhdelle tutulle kävi tuossa tilanteessa niin, että asunnon arvo oli laskenut ja lähtijä joutui maksamaan "hyvitystä" asuntoon jäävälle tällöin.
Tarkoitin siis sitä, että kun mieheni maksaa mut ulos talon tän hetkisen arvon mukaan, miten käy jos arvo on pudonnut. Eli en pysty summalla maksamaan lainaani pois. Silloin ilmeisesti joudun vielä lyhentämään jäljelle jäänyttä osuutta?
Sori selitin vähän huonosti, en siis varmasti maksamaan joudu mutta kaiketi voi lainaa jäädä tuossa tapauksessa mulle.
Sitten sitä verrataan lainamäärään ja katsotaan tilannetta.
Pahimmassa tapauksessa toki voi käydä niin että jos osunnosta on ollut hyvin iso osa lainaa ja hinnat ovat tippuneet oikein kunnolla ei lainan osuus enää riitä korvaamaan omaa osuuttasi miehellesi.
mua kiinnostaa, että kuka talon arvon määrittää? pankki vai kiinteistövälittäjä? ja millä perusteilla? jollain yleisellä hintatasolla vai?
Oletko maksanut lainaa yhtään pois? Että vaikka talon arvo on laskenut saisit silti katettua koko oman osuutesi lainasta?
kurja tilanne.
Mahdollista on, että lainaa jää ja huonossa tapauksessa sulla ei ole sille vakuuksiakaan, jolloin korot voi olla korkeat.
Eikö se riitä että mies ottaa lainan niskoilleen ja maksaa naisella puolet jo maksetusta lainaosuudesta?
Teette talosta virallisen kaupan päivän hintaan. Päivän hinta on joko teidän keskenään sopimanne tai sitten teidän hyväksymänne kiinteistönvälittäjän arvio. Jos ette pääse sopimukseen niin viimeinen veto on hakea oikeudesta yhteisomistussuhteen purkamista. Silloin tuomari päättää asunnon arvon.
Tämän jälkeen menette kumpikin pankkiin, maksatte vanhan lainan pois (mies esimerkiksi ottamalla uutta lainaa ja sinä miehen maksamalla rahamäärällä puolikkaastasi). Jos sinun saamasi maksu ei riitä, niin sitten sinun täytyy hakea jostain (vakuudetonta) lainaa maksaaksesi oman osuutesi lainasta loppuun.
koko asunnon ja myin 5v päästä ja sain käteen tasan sen verran kuin lainaa oli jäljellä eli kaikki asuntosäästöt ja 5v lyhennykset meni menojaan. Samoin se voi käydä, jos omistaa puolet.
Kun myy avopuolisolle, niin hinta toki sovitaan ja jos on eri mielisyyttä hinnasta, niin sitten kysytte ulkopuoliselta. Pankilla voi olla sanomista ja paperit on hyvä teettä ammattilaisella muutenkin.