Pitääkö mielestänne perhepäivähoidossa toiminnan olla päiväkodin kaltaista?
Siis ohjatut toiminnat tiettyyn aikaan, samoin ulkoilu ja vapaa leikki.
Vai onko ok, että perhepäivähoidossa ryhmä tekee sitä mitä milloinkin hyvältä tuntuu, esim. ei mennä ulos aamupäivällä ollenkaan, jos lapsilla kivat leikit sisällä tai ohjattu toiminta (askartelu yms) jää päivästä pois kokonaan, ja myllitään hoitajan kanssa vaan sohvalla.
Kertokaa mielipiteenne, mitä pph:lta toivotte.
Tai entäs kun ohjatun leikin paikalla on pyykkien (pph:n!) ripustamista tyyliin lapset ojentaa ja pph ripustaa.
T. Nipo, joka ei tiedä mitä mieltä olisi..
Kommentit (31)
saadakseen elantonsa. Ei voi verrata päiväkotiin, kodinomaista hoitoa mitä se kenelläkin sattuu olemaan.
Järjestä koko ajan virikkeitä (alle 1-vuotiaat ilman muuta tarvitsevat askartelua). Kotitöitä et sitten takuulla tee ennen ilta kuutta kun miehesi on lasten kanssa ettei tule traumoja.
hohhoi. mä ainakin pidän meijän pph:sta kiinni kynsin hampain.
Pph hoidon tulee olla KODINOMAISTA.
Eli kauuuukana pk:n laitosmaisuudesta!
Mun äiti on pph, ulkona lapset olivat aivan innoissaan auttamassa iskää kantamaan klapeja liiteriin kun teki polttopuita. Eivät meinanneet millään malttaa lähtee syömään kun saivat tehdä "oikeita töitä". Siitä puhuttiin sitten kotona viikko tolkulla kun oli saanu auttaa ja olivat saaneet liiterin jo puolilleen.
Samoin kun puita kaadettiin pihasta, lapset veivät juoksujalkaa puun oksia peräkärryyn.
Ei tämmöstä saa päiväkodissa kokea ikinä, siellä mennään ryhmässä kun päättömät kanat ja joka pvä samanlaista, aina mentävä ulos, ikinä ei voi vaikuttaa mitä on ruokana. Meillä lapset saa jokainen vuoronperään valita kerran viikossa mitä haluaa ruuaksi ja välipalaksi, tulee tunne että lasta kuunnellaan ja saa vaikuttaa. Pk mennään miten on aina menty ja poikkeuksia ei sallita.
Askartelua ja jumppaa on ainakin kerran viikossa, jouluna ym useammin askartelua. Käyvät kerhoissa ja puistoissa viikottain, että kyllä virikkeitä löytyy.
Itse en veisi koskaan lastani päiväkotiin. Olen siellä jo töissä, se piisaa.
mutta sitä ei saisi käyttää tekosyynä. jos sataa kaatamalla tai räntää tulee vakaasuoraan, on ihan ok keksiä jotain sisähommaa. tai juhlien alla toianen ulkoilu käytetään askarteluun. Ja että tehdään pieniä kotihommia.
Mutta se ei tietysti ole kiva, jos lapset on vain säilytyksessä, ja mennään minimivaivalla kaikessa. Silloin selkeä päiväohjelma on parempi. Persoonasta kiinni siis.
siellä aikuisilla on aikaa olla lasten kanssa, eikä päivä mene kotitöihin.
(päiväkodista kyse)
Voi kuule, päiväkotielämää nähneenä sanoisin, että kyllä siellä on paljon muuta hommaa kuin olla vaan lasten kanssa. Keskenään ne siellä leikkivät hoitajien tehdessä vasuja, kasvunkansioita, laittaessa nukkumapaikkoja kuntoon, vaatehuoltoa tehden, palaverejä pitäen...
Siis ohjatut toiminnat tiettyyn aikaan, samoin ulkoilu ja vapaa leikki. Vai onko ok, että perhepäivähoidossa ryhmä tekee sitä mitä milloinkin hyvältä tuntuu, esim. ei mennä ulos aamupäivällä ollenkaan, jos lapsilla kivat leikit sisällä tai ohjattu toiminta (askartelu yms) jää päivästä pois kokonaan, ja myllitään hoitajan kanssa vaan sohvalla. Kertokaa mielipiteenne, mitä pph:lta toivotte. Tai entäs kun ohjatun leikin paikalla on pyykkien (pph:n!) ripustamista tyyliin lapset ojentaa ja pph ripustaa. T. Nipo, joka ei tiedä mitä mieltä olisi..
Koko pph:n pointti on KODINOMAISUUS. Jos haluat päiväkotimaista tarkasti ohjelmoitua toimintaa, vie lapsesi päiväkotiin.
tekee kotihommiaan ja nakittaa osan töistään lapsellenikin!
sä et kyllä ole ikinä tiskannut tai ripustanut pyykkiä 1,5-2 -vuotiaan kanssa... :D
Se on kyllä todella hauskaa puuhaa ja lapset ovat ihan innoissaan silmät loistaen mukana touhussa, mutta kyllä se homma kävisi huomattavasti helpommin ja nopeammin yksin...
Ap:n kuvaama pph olisi kyllä juuri sellainen, jonka omille lapsilleni toivoisin :)
Jos tahtoisin laitosmeininkiä, veisin laitokseen.
Musta on ihan ok jos pph tekee joskus siitä lasten leikkituokion että pistää ne ripustamaan pyykkiä, samoin se ettei mennä ulos jos ulkona on kamala sää ja lapsilla kiva leikki sisällä kesken.
Mutta sen verran löysin rantein meillä kotona vapaa-ajalla otetaan, että toivoisin kyllä hoitopäivältä parempaa - en esim. katsoisi hyvällä sitä jos pph roikkuisi av:lla lasten hoitopäivän aikana, vaikka itse kyllä saatoin tehdä sitä ollessani lasten kanssa kotona.
Sinänsä ironista että mä tavallaan olen sitä mieltä että pikkulasten (alle 3v) olisi ihannetilanteessa parasta olla kotona jommankumman vanhemman kanssa, mutta silti itsekin tajuan vaativani omalta kotihoidoltani vähemmän kuin vaadin kunnalliselta päivähoidolta...
saadakseen elantonsa. Ei voi verrata päiväkotiin, kodinomaista hoitoa mitä se kenelläkin sattuu olemaan.
mitäs luulet tarhantätien tekevän? ihan rakkaudesta lapsiinko hoitavat
PERHEPÄIVÄHOITO on sanansa mukaisessa merkityksessä kodin omaista hoitoa! jos kaipaat jotain yltiöpäällistä virikekeskusta vie pkhon!
Mä toivoisin sitä ulkoilua varsinkin aamupäivällä, tulee paremmat päiväunet.
Pyykkien ripustus on ihan ok, siitä meillä lapset tykkäävät kotonakin.