leivonta-apua, kiitos!
Hei!
Olen leipomassa tiikerikakkua, mutta minulla ei ole leivontakaakaota ollenkaan. Voinko laittaa tavallista kaakaota, tuleeko makua?
Kiitos!
Kommentit (11)
saat kyllä laittaa MELKOISEN runsaasti... Ei sinulla olisi edes taloussuklaata jota voisit sulattaa?
No, olisiko jollain jotain ideaa sitten kuinka paljon sitä tavallista kaakaota tulee laittaa? Tai mahdollisesti antaa joku muu helppo kuivakakkuresepti? Ois vieraita tulossa ja pakko olisi leipoa.
/ap
siihen tummaan raitaan 0,5dl erittäin vahvaa kahvia ja vaikka pikkaisen sitä tavallista kaakaota, tulee hyvää tuolla kahvillakin, olen kokeillut
ei tiedä mitä on leivontakaakao? Varmaan sille on joku virallisempikin nimi, mutta kai nyt kaikki tietää, että leivontaan käytetään eri kaakaota kuin juomaksi...
käyttänyt sitä Van Houtenia (vai mikä se nyt oli?) leipomiseen ja sanon sitä leivontakaakaoksi. En tiedä onko kovin yleinen nimitys.
/ap
on kaakao joka on 100% kaakaota ja kaakaojuomajauheita tyyliin O´boy jotka sisältää 18% kaakaota ja suurimmaksi osaksi muita aineita, mm. soijaa ja sokeria.
X-tra, Van Houten, Pirkka niillä on tätä tummaa kaakaojauhetta ja leivontaohjeissa tarkoitetaan aina näitä ja ehkä siksi joku mieltää ne "leivontakaakoiksi".
Ennen vanhaan kun olin lapsi tehtiin kaakao näistä tummista kaakaoista ja keitettiin maidon kanssa maitokaakaoksi ja sitten itse lisättiin sokerit. Näitä kaakojuomajauheita ei tuolloin ollut ollenkaan.
joten alkuperäiseen kysymykseen, kävisin kaupasta kaakaojauhetta
meillä kun ei käytetä 0´boyta eikä muitakaan sokerilitkukaakaojauheita, niin en tajunnut leivontakaakaonimitystä. Meillä päivittäisessä käytössä oleva kaakakojauhe on siis sitä teidän muiden "leivontakaakaoksi" nimittämää. Tulee muuten paljon parempaa eikä niin tuhannen sokerista kaakaota kun tekee tummasta.
mutta tavallinen kaakao on vaaleampaa, sitä joutuu ehkä laittamaan enemmän. Tavallinen kaakao myös sisältää sokeria, mikä kannattaa huomioida sokerin määrässä.