Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon päiväkodeissa askarrellaan ja "taiteillaan" ohjatusti?

Vierailija
21.08.2009 |

Miksi meidän päiväkodissa lapset lähinnä piirtävät itsekseen - jos piirtävät. Ennen juhlapyhiä (vuotuisjuhlia) tehdään jotain ohjatusti. Tosin silloinkin aikuiset tuntuvat tekevän monta asiaa lapsille valmiiksi -ehkei niistä tekeleistä tulisi muuten riittävän "hienoja"?



Miksei lasten taidekasvatukseen panosteta enempää, vaikka siihen on olemassa valmiita oppaitakin tehtäväideoineen, jos opettajilta itseltään ei löydy erityistä kiinnostusta ja osaamista syventyä aiheeseen enemmän?





Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja teki yleensä mallin ja lapset tekivät perässä



tyttöni oli niin taitava että opet sanoi että hänet voisi laittaa tekemään mallit



seinälle ilmestyi uudet työt ja lapseni tekemän tunnistin heti niin selkeästi erottui muiden tuotoksista



nyt koululaisena on yli ysin oppilas ja kuvis sekä kässäsekä 10



Olen satavarma ellei olisi ollut päiväkodissa ei olisi niin taitava, en nimittäin itse jaksanut askarella kotona, toki piirreltiin paljon

tai siis lapsi piirteli

Vierailija
2/4 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin vanhempainillassa yksi äiti ihmetteli kun ei enempää askarrella - ryhmä oli 1-3v ja olin just ollut omani kanssa viikon tutustumassa ja nähnyt kuinka askasrtelu onnistuu parin lapsen kanssa kerrallaan, kun pitää tosiaan kädestä pieän auttaa, joten hyvä jos koko ryhmä saa parissa viikossa jotain aikaan - tämä äiti odottavan päivittäin jotain...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekeminen. Jotkut lapsipolot eivät ole kotonaan saaneet edes saksia käteen joten miten osaisivatkaan leikata.



Jotkut eivät osaa tuottaa vielä eskari-iässäkään kummosta jälkeä jota ihmettelen kovasti.



Meillä on kaksivuotiaana aloitettu saksien käyttö ja toki vanhemman tiukassa valvonnassa



jos lapselle antaa mahdollisuuksia oppia hän oppii

Vierailija
4/4 |
21.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös kovasti tuota mallinjäljentämissysteemiä - jäljittelemällä oppii, mutta jos tehtävissä ei ole yhtään tilaa lapsen omalle havainnoinnille ja mielikuvitukselle, eivät ne kehitä lapsen mielikuvitusta tai kykyä hahmottaa ympäristöään ja itseään. Sehän on kuitenkin ihan keskeinen asia, miksi "taiteen" tekeminen on lapselle tärkeää ja kehittävää.



ap