Te kenellä on parkettilattia!!!
Olen ehkä muutamassa asuntoon missä parkettilattia.Tuleeko lattiaan helposti naarmuja? itsellä pieni koira ja mietityttää mahtaakohan koira saada jotenkin lattian naarmuille. Kyseessä siis vuokra kämppä ja tietty itse olen vastuussa lattiasta. lapsiakin on (2v ja 9v). mietin vaan että onko kamala iso homma pitää lattia hyvässä kunnossa?
Kommentit (19)
jos ei sitä lattiaa käytä pysyy se hyvänä. jos asuu ja lattiaa käyttää tulee siihen jälkiä. Merkillinen tai vääristynyt ajatus että mikään pysyisi "uutena/koskemattomana" jos käyttää. Elämä on. Kyllä elämisen jälkiä saa tulla, myös vuokrakämpässä. Ihan kolhujakin.
meni aivan järkyttäväksi koiran kynsien alla!
vaan siitä päällä olevasta lakkausesta.
Lattian normaali kuluminen kyllä sisältyy siihen vuokraan.
En kyllä tiedä mitä parkettia, ehkä pyökkiä? Vaalea joka tapauksessa. Naarmuja tulee aivan hirveästi:-( Lattia on aivan järkyn näköinen (mutta täytyyhän täällä asua saada...)
siitä puunkovuudesta, miten kestää kolhuja
lattian NORMAALI kuluminen kuuluu vuokraan, mutta koirankynnen jäljet ei kyllä välttämättä kuulu. Lapset tuskin on ongelma, koska niiden hiekkaiset kengät ja muut kurat voi riisua eteiseen, eikä lapsista silloin tule pahasti naarmuja, mutta se koira voi olla ongelma, jos silla on pitkät ja kovat kynnet.
jos parketti pääsee naarmuuntumaan ja kulumaan ihan puun pintaan asti se on pilalla. Lakkausen voi korjata hiomalla ja lakkaamalla uudelleen.
http://www.parketti-romanoff.fi/fi/parkettitietoa/puulajit/
eli mitä kovempaa parketti on, niin sitä kestävämpää.
jos parketti pääsee naarmuuntumaan ja kulumaan ihan puun pintaan asti se on pilalla. Lakkausen voi korjata hiomalla ja lakkaamalla uudelleen.
eli mitä kovempi puulaji on, sitä paremmin kestää. Kovat puulajit eivät naarmuunnu, vaikka naarmu menisi siihen pintaan asti.
mäntyhän on pehmeä puu, vaan kun siihen laitettiin kova lakkakerros päälle ei se itse puu naarmuunnu yhtään sen enempää kuin alakerrassa oleva tammiparkettikaan?
mäntyhän on pehmeä puu, vaan kun siihen laitettiin kova lakkakerros päälle ei se itse puu naarmuunnu yhtään sen enempää kuin alakerrassa oleva tammiparkettikaan?
oikeasti, se on siitä puunkovuudesta kiinni. Toki myös lakkauksesta, luonnollisesti, mutta loppuviimeksi (esim. näissä koira-tapauksissa) se on siitä puunkovuudesta kiinni että tuleeko miten paljon naarmuja. Paljon en tiedä, mutta tästä olen varma :-).
näkyy helposti elämisen jäljet. Laaduissa toki eroa, mutta en tiedä yhtään parkettia, joka kestäisi esimerkiksi isoa koiraa. Meillä on ollut tämä pähkinäparketti noin 2,5 vuotta ja jälkiä on jonkin verran. Ei ole kyllä eläintä, mutta väkisinkin sitä kaikkea tulee, vaikka lapsiakin on vain yksi ja sekin rauhallinen tyttö.
Toisaalta puu on puu ja laminaatti muovia.
ja kaksi kissaa. Hirveään kuntoon meni lattia kynsistä.
ja linkeistä. täytyykin ottaa selvää mistä parkeitsta on kyse.
t ap
siksi oikeissa parketeissa on useita mm. puupintaa. Parketti voidaan hioa 2-3 kertaa, sen jälkeen puupinta on liian ohut. Öljytyn parketinkin voi hioa, vaikka siinä ei ole lakkapintaa ollenkaan. Puuta hiotaan millin pari ja sitten öljytään.
ja lapsia kestää hyvin. Koira tekee kyllä jälkiä, mutta vain riehaantuessaan. Ollaan ratkaistu tämä laittamalla kulkuväylille (olohuoneesta eteiseen, koiran ruokakipolle) liukumattomat matot, jolloin koira ei sudi pelkällä lattialla vaan maton päällä. Hyvin toimii eikä uusia naarmuja ole tullut!
Esim. Pyökkiparketti naarmuuntuu ihan järkyttävän helposti. Meillä oli entisessä kodissa ruokapöydän alunen ihan kamalassa kunnossa parissa vuodessa vaikka tuoleissa oli huopatassut.
Merbauhun taas ei ole tullut juuri ollenkaan naarmuja.
Tuosta lakkauksesta, eihän parketteja läheskään aina nykyisin edes lakata. Esim. kaverillani on valkoöljytty tammiparketti.
joihinkin parkettilaatuihin tulee tosi herkästi naarmuja, toisiin ei. Meillä merbau-parketti, joka on yksi kestävimmistä parkettilaaduista. 3 kissaa, jotka saa hepuleita monta kertaa päivässä niin että kynnet vaan kopisee, ei ole tullut naarmuakaan 4 vuodessa. Edellisessä asunnossa meillä oli pyökkiparketti, se oli tosi naarmuinen.