Että minä inhoan tuota kirjojen päällystämistä, argh..!
Kontaktimuovi menee joko paukkuun tai sitten sinne jää kamalasti ilmakuplia!
Onkohan enää sitä kirjojen päällysmuovia, mikä ei liimautunut kiinni, vaan jäi ikään kuin kansiksi? Ymmärtääköhän kukaan mitä tarkoitan, sitä oli ainakin 80-luvulla. Niitä muoveja oli eri värisiä ja siihen jäi kivat raapimisjäljet kun kynnellä veti :)
Kommentit (40)
Ilmakuplia ei mulla jää koskaan - siis ihan oikeesti ei koskaan!
Yks onnistumisen salaisuus on tämä:
älä osta halvinta mahdollista kontaktimuovia vaan sellaista missä lukee "paksu laatu".
Meillä kontaktoitu vain osa kirjoista, ihan turha päällystää esim. syyslukukauden matikan kirjaa. Kestää kyllä syksyn päällystämättäkin.
-äiti ja ope-
oli myös rullassa ja siitä piti samalla tavalla tehdä kuin kontaktimuovissa, mutta se ei liimautunut kiinni kirjaan!
Joo, ja tuota hyllypaperia harrastin itse lukiossa :) ap
kun olen viimeksi sitä hommaa tehnyt. Muistan, miten äidin kanssa joka ikinen syksy tuskailtiin päällystämisen kanssa. Ja nyt se sitten alkaa taas eskarikirjan päällystämisellä ja jatkuu ainakin seuraavat 10 vuotta.
Kertokaa hyvät ihmiset, mikä on parasta kontaktimuovia, joka ei mene ryppyyn. Hinnalla ei väliä!
Ei tehtäväkirjoja, mitkä jää itselle. En myöskään tykkää päällystämisestä, mies hoitaakin usein sen homman.
Niin mäkin teen, eipä jää kuplan kuplaa. Mä olen myös kirjastolaisen lapsi ja muovitin kirjoja jo vaahtosammuttimen kokoisena. Mukavaa hommaa :)
<a href="http://hameenlinnankirjastonlokikirja.blogspot.com/2007/08/muovita-ilma…" alt="http://hameenlinnankirjastonlokikirja.blogspot.com/2007/08/muovita-ilma…">http://hameenlinnankirjastonlokikirja.blogspot.com/2007/08/muovita-ilma…;
lähinnä noi "välitehtävät" siis, sitähän tuo lienee lapsiperheessä...
itse tykkään kontaktoinnista myös, "harmi" kun tyttö ei vielä pariin vuoteen mene kouluun. No jos vaikka omia mahdollisia koulukirjoja pääsis päällystämään ja ensi syksynä tytön eskarikirjaa.
Aikuisten oikeesti. koskaan ei jää ryppyjä, en edes ymmärrä miten se onnistuu! Laitan kirjsn selän keskiviivalle ja "kaadan" kirjan avatun muovin päälle pläts. Sitten vaan ne reunat käännetään.
Nyt on tullu kauppoihin uusia "venytettäviä" kansia, onko kukaan kokeillut?
Muovitin aikoinaan kirjastossa ihan työkseni. Mä käytän talouspaperin palaa viivottimen sijaan, jos nyt ylipäätään muovitan. En katso tehtäväkseni muovittaa lasteni koulukirjoja. Eivät he niitä kyllä itsekään muovita, joten muovittamatta ovat. Ei ole tullut koulusta sanktioita sen takia.
ei siis ollut kontaktia, vaan ihan sellaista teipattavaa. Sitä oli punaista, sinistä, keltaista ja vihreätä muistaakseni. Ja ne jäljet jäi kun kynnellä raapaisi pintaa :D
mä olen kontaktoinut niin kauan kun muistan ikkunanpesulastan avulla. Sillä saa tosin hyvin vedettyä kannet sileäksi, homma sujuu todella sukkelaan!
lapsellesi, niin ongelma on kohta nakitettu seuraavalle sukupolvelle. Niin ja viivotin on aika kätsy apuri.
Kun valitset kontaktimuovia, ota sitä paksumpaa.
muistan sen muovin, sitä sai jonain vuonna raidallisenakin, koska mun kotitalouden kirjat (7. ja 8. lk) oli päällystetty puna- ja pinkkiraitaisella muovilla. Lisäksi muistan joidenkin kirjojen ja vihkojen olleen ainakin sini-, vihreä- ja keltaraitaisia. :D
Omien lasten kirjat muovitan S-marketista ostamallani kontaktimuovilla, jossa luki: paksu laatu. Sitä saa 'purkaa' ilman että kirjan pinta kärsii, jos on sattunut se ryppy tulemaan. Tosin harvoin tulee, vaikka en viivoitinta käytäkään.
inhottaa, kun ostin tyhmä Tiimarin kontaktia, joka on tosi heikkolaatuista!!!
Kiva kun joku muukin muistaa ne ei-kontaktimuovit! Joka kirja piti olla eri värillä, vaikka punainen oli mun suosikki.
Ja kiitos hyvistä kontakti-vinkeistä.
ap
Ala-asteelta lähtien itse päällystin.
Olen oikein haka siinä ;)