Lehtorit! Kuulutteko työttömyyskassaan?
Jos kuulutte, niin miksi kuulutte?
Mietin, pitäisikö liittyä vai ei. Olen 41 v, enkä ole koskaan kuulunut työttömyyskassaan. Viime vuonna sain elämäni ensimmäisen vakityön ja aloin miettimään, pitäisikö liittyä liittoon... Olen tähänkin mennessä pärjännyt ilman - pitäisikö jo liittyä vai ei?
Kommentit (5)
Olen lehtorina ammattikorkeakoulussa. Meillä on vuosityöaika 1600 tuntia, mikä voi sisältää kaikennäköistä hommaa.
Muita kommentteja?
oli sen verran viittaussuhteiltaan sekava kirjoitus.
Se, kannattaako sinun kuulua työttömyyskassaan riippuu tietysti siitä, luuletko joskus jotuvasi lomautetuksi tai kokonaan työttömäksi. Sun kohdallasihan todennäköisyys on juuri pienentynyt roimasti, kun olet saanut vakiviran, mutta ei se tietysti kokonaan hävinnyt ole. Mutta useimmat kai liittyvät jäseniksi sen ensimmäsien pätkätyön saadessaan voidakseen turvata elantonsa pätkiensä välisillä mahdollsilla tauoilla.
Työttömyyskassan jäsenyyden kannattavuus ei sen sijaan riipu pätkääkään siitä, onko sulla iso vai pieni opetusvelvollisuus. Kassan jäsenmaksu on prosentteja sun palkastasi. Samoin on työttömyyskorvaus sitten jos sitä joskus saat. Ne prosentit ovat aina samat, vaihtelu syntyy sun lähtöpalkastasi.
amk:t ovat juuri saaneet vielä lisärahoitusta valtiolta.
Toinen perusteluni on, että olen Haaga-Heliassa, eli kyse ei ole mistään syrjäseudulla olevasta oppilaitoksesta, johon ei riittäisi opiskelijoita.
Eli jostain käsittämättömästä syystä olen kuitenkin saanut ensimmäistä kertaa elämässäni päähän, pitäisikö tulevaisuuta turvata...
ap
Eli maksat jäsenmaksun palkastasi prosentuaalisesti ja siksi pitämiesi tuntien määrä vaikuttaa palkkaasi opetusvelvollisuuden mukaan. Jos olet äidinkielen maikka, maksusi on suhteessa pienempi kuin esim. reaaliaineiden opettajien. Suomessa on AINOANA maana Euroopassa toisilla hirmuinen opetusvelvollisuus ja palkka sama kuin näiden pieniä tuntimääriä pitävien. On ihan turhaa selitellä, että töitä on enemmän, sillä äikän maikat pitävät mm. lukutunteja, jolloin opiskelijat lukevat kirjaa ja maikka korjaa aineita. Jos kuulut isojen opetusvelvollisuuksien velvoittamaan orjajoukkoon, älä liity. Voit toki maksaa maksun PELKKÄÄN työttömyyskassaan, jolloin ei tarvitse kuulua liittoon. Tai maksaa "vapaiden markkinoiden" liittoihin pelkän työttömyyskassamaksun. Itse olen roikkunut liitossa parikymmentä vuotta, mutta koska tuo op-velvollisuus ei muutu, niin eropaperit lähtevät vielä tänä syksynä. Ja olen sentään entinen paikallisen ammattiyhdistyksen varapuheenjohtaja!