Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesalaiset: Mitä meinaa jos sanoo olevansa hesassa Aleksanterilla?

Vierailija
18.08.2009 |

Eli ystäväni ehti sanoa puhelimessa ennen akun loppumista, että "olen sitten viiteen saakka aleksanterilla". Osaako joku kertoa mikä se voisi olla?

Ja siis kyseessä ei ole mikään Aleksanteri-niminen henkilö vaan paikka keskustassa. Onko olemassa siis jokin puheeseen vakiintunut tapa sanoa jotain paikka aleksanteriksi?

Pliis, help!

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täällä tietty tuonniminen patsaskin, mutta katua veikkaan silti.

Vierailija
2/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulkee Stockan editse Senaatin torille..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

me emme koskaan sano olevamme "hesassa". Me olemme stadissa.

Toiseksi minulla ei ole aavistustakaan, mitä tuo Aleksanteri tarkoittaa. Jos olen Aleksanterinkadulla, niin sanon olevani Aleksilla.

t. neljännen polven stadilainen

Vierailija
4/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin daa joku lande taas heittäny.

Vierailija
5/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on Stockman ja paljon muita vaateliikkeitä. Mutta aika hakuammuntaa lähteä sieltä ketään etsimään, on satoja metrejä pitkä katu.

Vierailija
6/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
7/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mieltä, että Helsingin paikallistuntemus kuuluu jokaisen suomalaisen (vai peräti koko maailman ihmisten?) perussivistykseen, haluan kuitenkin tarkentaa (mikäli et vielä tullut ed. viestistä hullua hurskaammaksi) että kyseessä on Aleksanterinkatu, jota yleensä kutsutaan Aleksiksi. Tää on siis se katu, jonka varrella on esim. Stockmann, Kämpin galleria ja tuomiokirkko.

Vierailija
8/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sano muuten Aleksanterikaan, vaan se on aina Aleksi.

Onko jotain uutta kahvilaa nimeltä Aleksanteri, jota en tiedä?

Vierailija
9/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesa=koko kaupunki

Stadi=kantakaupunki

terv. syntyperäinen

Vierailija
10/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksiköhän minä en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan hesa...?

Vierailija
11/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiseksi minulla ei ole aavistustakaan, mitä tuo Aleksanteri tarkoittaa. Jos olen Aleksanterinkadulla, niin sanon olevani Aleksilla.

t. neljännen polven stadilainen

Vierailija
12/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksiköhän minä en ole koskaan kuullut kenenkään sanovan hesa...?

Vierailija
13/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on niin ärsyttävää, että monet helsinkiläiset jotenkin kuvittelee, että Helsinki on jotenkin maailman hienoin paikka ja universumin keskipiste. Että KAIKKIEN pitäisi tietää, millä nimellä Helsingissä nimitetään mitäkin paikkaa jne ja miten ei saa ikinä sanoa Hesa vaan Stadi. Mitä paskaa!

Ja kyllä todellakin syntyperäiset helsinkiläisetkin sanovat Hesa!

Asuin 10 vuotta Helsingissä ja muutin nyt pois. Yksi asia jota en jää kaipaamaan on tää järkyttävä ylimielisyys, jolla liian monet helsinkiläiset suhtautuvat kaikkiin muihin suomalaisiin. Onneksi he jäävät vähemmistöön, joka kyllä on valitetttavan äänekäs.

(Luulen muuten että tää aloitus oli provo)

Vierailija
14/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi jos on kyseessä katu... siis miten sieltä kadun varrelta ketään löytää... Ei siis ole olemassa mitään just kahvilaa, teatteria, kauppaa tms jonka nimi olis aleksanteri?

Noh, mä elän toivossa, että pöhkö tajuaa/pystyy ladata akkunsa tai lainaa vaikka puhelinta ja kertoo missä on! Muuten voipi olla vähän hankalaa löytää häntä.

ja itse en siis ole hesalainen sen paremmin kuin stadilainenkaan, tulen pohjanmaalta junalla pääkaupunkiimme iltapäivällä.

ap

Vierailija
15/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on monenlaisia tapoja puhua, eikä Hesa nyt mikään suoranainen etikettivirhe ole, mutta kyllä mä silti väittäisin, että on se Helsinki vaan stadin slangilla Stadi eikä mikään Hesa.

Tosin stadin slangia bamlaava osasto taitaa tänä päivänä olla häviävän pieni jopa n:nnen polven kaupunkilaisissa.

Vierailija
16/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat puhuvat Hesasta.

Vierailija
17/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän voi tarkoittaa ehkä myös kauppaa, Aleksi 13:a.

Vierailija
18/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta se on Bulevardilla, vanha ooppera-talo.

19/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aleksanterin Teatteria.

Vierailija
20/60 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että nää "aidot stadilaiset" monine sukupolvineen jaksavat vuodesta toiseen olla niin tärkeinä näistä kieliseikoista.

Itse asuin Helsingissä toistakymmentä vuotta ja pomoni bamlasi stadia, kun oli snadisti ylpee, ollessaan Kaltsun gundeja eikä mitään huopahattuja.

Oon kyllästetty koko aiheella ja minusta tämä osoittaa sivistymättömyyttä, jos pitää aiheen tullen ottaa itsensä ylentävä asenne. Suomen kielellä pitäisi pärjätä jne...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi