Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saatte harjattua taaperoltanne hampaat?

Vierailija
18.08.2009 |

Moi!

Menee hermot, äidiltä ja lapselta. Meillä poika 1v4kk, josta hampaiden pesu on jotain aivan järkyttävää. Lapsi vastustaa toimenpidettä itkien, potkien ja parkuen - juoksee pakoon jos vaan ennättää kun lähestyn hammasharjan kanssa. Mitä ihmettä voin tehdä?!?!

Hampaita ollaan harjattu siitä saakka, kun ensimmäinen puhkesi lapsen ollessa 4kk. Hän on itse saanut pureskellä harjaa, tulla sen kanssa tutuksi. Ja se harjaus on 2-3 kertaa päivässä toistuva tapahtuma. Mutta silti joka jumalan kerta samanlaista sirkusta.

Ollaan yritetty näyttää esimerkkiä, isi harjaa hampaita, lapsella on oma harja kädessä ja lisäksi minä sitten yritän sutia niitä lapsen hampaita samalla puhtaaksi. Ei onnistu.

Lapsi harjaa nuken hampaita, isä lapsen hampaita. Ei onnistu sekään.

Lopputulos on aina se, että hiestä märkänä vastusteleva lapsi rimpuilee ja potkii sylissä, ja minä sitten harjaan ne hohtavat helmet puhtaaksi. Ei varmasti tule kovinkaan puhdasta jälkeä, niin mahdoton tehtävä se harjaus on.

Miten IHMEESSÄ hampaiden harjaus teillä muilla onnistuu? :(

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei onnistu. Tytöt on nyt 1v ja annan niiden itse harjata. Osuu jos osuu. Viitsiessäni sitten tapellaan hampaat kunnolla puhtaaksi.

Vierailija
2/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pestään niin hyvin kun voidaan. Ei siitä paniikkia kannata tehdä. Esikoisen kohdalla mietin, et saako nyt jonkun trauman hampaiden pesusta, mutta ei saanut. Ja reiättömät hampaat, vaikka se hampaiden pesu ei niin tarkkaa ollutkaan ihan pienenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä huudeta mutta suu pidetään supussa tai sitten työnnetään kieli eteen niin että pääsen harjaamaan 1/3 hampaita ja 2/3 kieltä. Jos sitäkään.

Kauhulla odotan ensimmäistä hammashoitolakäyntiä (joka on meillä vasta 1,5v iässä) - kuinkahan monta reikää lapsella on siinä vaiheessa. :(

Vierailija
4/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa harjata hyvin kun saa rasian heti harjaamisen aluksi käteensä.

Vierailija
5/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne koostumukseltaan millaisia, onko teidän lapsella jo poskihampaat? Olen kanssa miettinyt noita, mutta pelkään että meidän lapsi pian tukehtuu niihin... :-/

Ap

Antaa harjata hyvin kun saa rasian heti harjaamisen aluksi käteensä.

Vierailija
6/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjata heti vauvasta asti, ja yleensä onkin sujunut ihan hyvin, välillä on jokaisella tullut joku vaihe siinä 1v jälkeen, jolloin vastustaa harjausta, viimeisintä hämäsin, antamalla omaan käteen minun harjan, jolla sai harjata minun hampaita, samalla aukaisi epähuomiossa oman suunsa siksi aikaa, että sain harjattua.

Toisaalta, minä pesen ne hampaat, huusi tai ei. Siitä ei keskustella.

Vierailija
7/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä harjataan joskus kiltisti, joskus pakolla. Mutta aina harjataan.

Pakolla homma käy niin, että lapsi istuu sylissä, käsiä pidetään toisella kädellä kiinni ja toisella harjataan. Ja koko ajan kehutaan, miten hyvin suu on auki, kun lapsi huutaa vastalauseita... Noita sattuu aika harvoin. jos joskus antaisi periksi, uhmaamista tulisi paljon useammin.

Vierailija
8/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta sillä sujuu hammaspesu paljon helpommin ja nopeemmin ja tulee puhtaampaa jälkeä. Poika 1v9kk saa Herra Hakkarainen -hammastahnatuubin käteensä ja äiti harjaa hampaat, toinen käsi on äidin kainalossa ja toisesta joutuu joskus pitämään kiinni. Sit välillä lauleskellaan tai katsellaan katosta kuvia jne. Joskus isä tulee harhauttamaan huomion pois hammaspesusta.

Hampaat pestään aamuin illoin ja pesut aloitettiin noin vuoden iässä, tähän asti on sujunut oikein hyvin (kop kop). Meilläkin saa xylitol-pastillin pesun jälkeen.

Vierailija
9/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen lapsensaantia en tajunnut, että elämä muuttuu tällaiseksi tappelemiseksi: tapellaan syömisestä, nukahtamisesta, pukemisesta, riisumisesta, vaipanvaihdosta, rattaisiin laittamisesta, tietenkin hampaidenpesusta... yksi harvoja asioita joista meillä ei tapella on kylpeminen.

Toisaalta, minä pesen ne hampaat, huusi tai ei. Siitä ei keskustella.

Vierailija
10/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja poikakin on ihan saman ikäinen, harjaus ollu alusta asti aika vaikeaa. alahampaat antaa yleensä suht hyvin pestä, mutta ylähampaat ovat ongelma. Pistää suuta kiinni tai huulen tiukasti eteen ja suuttuu jos menee harjan kanssa lähellekään.

Isä on saanut muutaman kerran pestyä hampaat oikein kunnolla ja poika on avannut suutaan. On tarinoinut hammaspeikoista sun muista samalla. Minä en tuolloin paikalla ole ollut, jotenkin tuntuu että jos olen itse paikalla homma on vaikeampaa. Siispä mieheni pesee hampaat aina kuin mahdollista! Mutta yhden aika hyvän konstin olen löytänyt. Annan pojan pestä samaan aikaan minun harjalla minun hampaitani ja minä pesen siis samalla pojan hampaat. Se on hänestä hauskaa ja usein nauru auttaa pääsemään käsiksi myös ylähampaisiin. :) Meilläkin on muutaman kerran väkipakolla pesty, mutta olen yrittänyt välttää sitä, jottei siitä jää traumaa koko hammaspesua kohti myös vanhempana.

Xsylitoli pastillit on kuitenkin herkkua ja poika muistaa aina käydä pyytämässä sellaisen jokaisen ruokailun jälkeen! Niitä suosittelen.

Vierailija
11/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan harjaan lasten tahnaa sen verran että juuri ja juuri maistuu. Tämä keino auttoi ensimmäisen kriisivaiheen ohi ja toistaiseksi sujuu taas. Toinen keino vanhemmilla lapsilla aikanaan toimivaksi todettu on että lapsi saa pestä mun harjalla samalla mun hampaita.

En aina jaksa stressata lopputuloksesta, pääasia on että lapselle on selvää että ne hampaat harjataan. Eli välillä sitten vaikka väkisin...

Vierailija
12/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lasketaan hampaita josku sinne suuhun on eksynyt erilaisia eläimiä, työkoneita, värejä, leluja, kaloja jotka pitää pestä pois. Siis sanallisesti oho tuolla on hirvi pestääpä pois ja tuolla on kirahvi pitkä kaula miä pitää pestä pois. Hampaanpesusta n yritetty tehdä "satutuokio". Joskus pesu onnistuu ilman tarinoitakin. Mutta meillä pestään aamuin illoin vaikka pakolla. Vinkinä jos haluaa pitää suun auki painaa sormella hammasrivin takaa ientä niin suu pysyy auki.

Vierailija
13/13 |
18.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On lohduttavaa kuulla, että samanlaista se tuntuu olevan monilla muillakin! :) Olen stressannut aivan kamalasti tuosta hammaspesusta, tai siis siitä että saanko lapsen hampaat kyllin puhtaiksi.

Ollaan harjattu hampaat aamulla, ennen päiväunia, ja illalla ennen nukkumaan menoa. Olen ajatellut niin, että ehkä määrä korvaa surkean laadun... ;) Ennen päikkäreitä annan lapsen yleensä lounaan jälkeen itse "harjata" hampaitaan, tiedä sitten minkä verran siitä on apua.

Uusia vinkkejä oli nyt tosiaan tuo sähköhammasharja, se että lapsi harjaa samalla minun tai isänsä hampaita, ja nuo pastillit palkinnoksi... Pitääpä sitten yrittää niitä seuraavaksi :)

Voimia kaikille hammaspesutaistoon, se kun tosiaan on yksi niistä jutuista jotka on tehtävä - huvitti tai ei :)

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän