vatsalihakset revenneet?
olen joskus kuullut että vatsalihakset voivat olla revenneet, jos eivät palaudu raskauden jälkeen.
mulla takana kaksi raskautta, joiden välissä vuosi. vuodessa vatsalihakset eivät ehtineet palautua yhteen. nyt jälkimmäisestä aikaa reilu 8kk ja eivät ole taaskaan palautuneet vieläkään.
ja huaisin nyt tietää odottelenko turhaan niiden palautumista.
miten voin selvittää asian. menenko ihan terveyskeskuslääkärille? neuvolalääkärille en kai enää pääse? jos menen yksityiselle, minkä alan lääkäri tietäisi parhaiten, gynekologi? urheilulääkäri?
mites fysioterapeutti, tarviiko kunnalisella lähetteen fysioterapeutilöle, mistä sen saa?oon ihan pihalla, kun niin harvoin tarvitsee lääkäriä.
osaisiko joku auttaa??
Kommentit (10)
se rako niiden välissä ei ole umpeutunut. sormet uppoaa navan kohdalta syvälle, mikä ei todellakaan ole normaalia.
kakkoselle tiedoksi että sen voit kokeilla niin, että selällään maatessa kohotat ylävartaloasi ylöspäin (niinkuin tekisit vatsalihaksia). suorat vatsalihakset ovat tällöin jännittyneet ja tunnet raon niiden välissä. jos eivät ole palautuneet.
en edes tiedä miltä tuntuu "terveet" vatsalihakset, kun enpä tullut kokeilleeksi ennen raskauksia. miehellä ei ainakaan tunnu minkäänlaista rakoa, tuntee vain sen missä kohtaa ne yhdistyy. mulla siis usean sentin selkeä rako juuri navan kohdalla, ylempänä rako kapenee.
ap
Mulla jäi rako ensimmäisen synnytyksen jälkeen josta kuusi vuotta, ja ihan samanlainen se on vieläkin.
Mulla jäi rako ensimmäisen synnytyksen jälkeen josta kuusi vuotta, ja ihan samanlainen se on vieläkin.
viimeisessä raskaudessa.Poika täyttää kohta puoliin 7 vuotta...Mulla tulee edelleenkin se outo patonki tuohon mahaan kun teen vatsiksia. (tai siis enhän mä niitä tekemällä teen,mutta silloin harvoin kun tarvii vaikka nousta tai jotain...). Raskauden jälkeen sain jotain ohjeistusta olla tekemättä vatsalihasliikkeitä ettei ne rasitu ja jotain muuta-en kyllä suurin surminkaan muista mitä kaikkea silloin sanottiin.
Kävin kolmisen vuotta sitten työpaikan fysioterapeutilla ja se sanoi,että ei noi vatsalihakset tuosta enää edes palaudu,että vaihtoehdot ovat joko leikkaus tai uusi raskaus.
Kannattaa varmaan soittaa yksityiselle ja selittää asia ja kysyä kuka lääkäri on oikea. Toivottavasti saat asian hoidettua ettei siitä tule tällästä riesaa kuin mulla. (huom! mulla on kyllä perusairauksia,joten nekin saattavat osaltaan vaikuttaa mun lihaksiin...Ja vielä kun on liikuntarajoitteinen niin ei voi hirveästi aerobikata ;D ) No mulla on sentään toi yksi varteenotettava "pelastus" ...kierukka poistetaan parin kk:n päästä *kuiskaa* ;)
muokkaan vähän tekstiä. Mulla rako on melkein nyrkin mentävä...Että aikalailla epätoivoista
haluaisin kuitenkin sille varmistuksen. senkin takia että tietäisin miten voisin vatsiksia treenata, vai enkä voi ollenkaan? tähän mennessä en ole uskaltanut, syviä vain. mutta kukahan sen mulle voisi kertoa? kauhean epämääräisiä vastauksia saa neuvolasta urheilun harrastamiseen yleensäkin, pitääkö hakeutua siis urheilulääkärille?
ap
mulla ne ei enää pullistu, niinkuin vielä pari kk sitten, eli jotain edistystä ehkä on tapahtunut. mutta se rako ei mene pois, ei!
ap
mutta yksityisesti menee, koska kyseessä ei ole sairaus ja revenneistä mahalihaksista ei ole mitään vaivaa.
Minulla on jäänyt se rako jo ensimäisestä ja silti olen tehnyt lapsia lisää. Harrastan juoksua ja jumppaa ja muutenkin hyvin paljon liikuntaa. Mahalihasten rako ei ole haitannut mitenkään.
Tärkeämpää on hommata poikittainen mahalihas kuntoon, mikä tukee selkärankaa.
Siellä kun hoidetaan kaikki "sairaaloiset" tapaukset ;) Mulle tuli heti alusta alkaen paha raskausmyrkytys,jonka vuoksi turposin ihan muodottomaksi (siis mä olen 160cm pitkä ja leveyttä oli 6 kk:lla jo 130cm. Muksu syntyi 2kk:tta ennen LA:ta). No siis naikkarilla kuitenkin mulla kävi joku fysterin tapainen siellä ja antoi ohjeita jumpalle ja sanoi,että mulla oli revenneet vatsalihakset. Heti ei saanut alkaa vatsksia tekemäänkään vaan piti odottaa,että mahtuisi enää sormi siihen rakoon.No sitäpä ei ole vieläkään tapahtunut...
Ja tosiaan kolme vuotta sitten työpaikan fysteri sanoi,että hänelläkin kesti useampi vuosi ennen kuin palautui täysin. Ja samalla kertoi tuon jutun,että mahkut ovat leikkaus tai raskaus.
miksi sitten sanotaan, ettei saa treenata suoria vatsiksia ennenkuin rako on mennyt umpeen?
no, eipä silti, uskon kyllä ettei siihen ainakaan kuolla voi!
mitkä on muuten hyviä likkeitä poikittaiselle?
Mullakin lyhyt väli raskauksilla ja tuntuu, ettei toisen jälkeen meinaa vatsa palautua normaaliksi millään. Mistä tiedät, ettei lihakset ole palautuneet? Mulla on synnytyksestä kohta 7 kk, ei ylimääräisiä kiloja, mutta vatsan tuntuu oudolta, se jotenkin pullottaa "rengasmaisesti"...äh, sekavasti selitetty. Mutta siis pömpöttää välillä kuin olisin taas raskaana. :(