LA lokakuussa 2009
Selailin täss viestiketjuja ja en löytänyt yhtään että laskettu aika olisi lokakuussa,joten päätin raapustaa itse. Minulla itsellä toinen tulossa ja la on 31.10. edellisestä on kylläkin 10 vuotta:)aikaa joten tämä on kuin uudelleen kaiken "uutena" läpi kävisi. Raskaus on mennyt vaihtelevasti oman sairauteni rinnalla ja vaikeata on ollut,mutta nyt loppua kohden olo on parempi ja on alkanut pesän rakentamis-vietti tosissaan vauvalle :)
olisi kivaa kuulla muittenkin kokemuksia ja odotuksia,jakaa mietteitä samaa kokevien kanssa.
kohta tässä ollaan kuitenkin pikkuisen valloissa:)
Kommentit (58)
Aika nopeasti tuli, jos ei aamulla ollut oireita :)
Hiukan olen kateellinen että sulla on nyt synnytys ohi...Omaa jännitän niinkin kovaa kun olen näet pelkopoli asiakas...
Onnea vielä kerran:)
Paljon Onnea Katalle perheineen!!
Miten muuten täällä muut useampilapsiset kirjoittelijat, miten teillä on aiemmat syntyneet?
Mulla on pojat tulleet 39+6, 39+2, ja tyttö 38+2.
Nyt jotenkin tuntuu, että tää viimeinen tasoittaa tilastoja ja syntyy ainakin viikon yliaikaisena =D
Neuvolassa kävin tasan 37 ja turvotusta on kyllä taas muille jakaa, vielä ois yks kontrolliultra vauvan painosta vkolla 38+5, jos sinne asti keretään ;)
Hyvää viikonloppua kaikille!
onnittelijoille! Poika syö ja nukkuu ja välillä viihdyttää äitiä.
Mulla eka syntyi 40+3 toinen oli suunniteltu sektio 39+1 ja tämä vika 38+1.
Lokakuu09:lle tsemppiä tulevaan synnytykseen kaikki menee varmasti hyvin. :)
T:Kata poika 5vrk
28.9 illalla. Mitat 47 cm ja 3222 kg. Synnytys meni nopsasti, vedet meni klo 5, ponnistusvaihe kesti huimat 7 min..luomuna synnytin, ei ehtinyt mitään antaa. Saliin mennessä täysin auki, vähän ennen sitä 6 cm..eli salissa en ollu kuin 10 min synnyttämäs, huh. Episiotomia piti tehä (vauva oli ahtaalla ja
Paljon onnea pienestä tytöstä Tiina'82 =)
Täällä taitaa muut vielä puuskuttaa!?
Onko kellään ollut paastoverensokeri koholla loppuraskaudessa?
Mulla ei oo ollut ennen mitään ongelmaa, sokerirasitus oli ok, nyt paastoarvo vähän korkee.
Tiistaina lääkäriin, vauvan paino-arviota ottavat muutenkin..
Kivaa flunssaa meinaa pukata.. esikoinen ollut jo yli viikon pois koulusta kun on kuumeessa ja kurkkukivussa. Itsellä poskiontelon tulehdus (taas) sain onneksi uuden kuurin, ettei pää irtoa ku särkeeee koko poski ja otsa.
Vielä pitäis jaksaa.. mut kuinka kauan ;)
Marili 38+0
Onko kellään ollu runsasta valkovuotoa nyt loppuraksudessa. Mulla alkoi tänään, siis vuoto on väritöntä, hajutonta mutta "lorahtelee" kuitenkin.Pärjään kyllä pikkuhuousunsuojalla. Näin ollut pitkin päivää...Inhottavaa!!! Ei edellisessä raskaudessa ollu mitään tällästä. Voinko olla varma että se on valkovuotoa, että ei lapsivesi? (edellisessä raskaudessa kalvot puhkaisitiin, joten ei mitään käsitystä siitä miltä lapsivedet näyttää?)
Olen kyllä menossa huomenna pelkopolille tapaamaan "mun" kätilöä että voin kysyä häneltä mutta ajattelin jos jollakin on kokemusta?
Mulla nyt rv 36+4
lokakuu09: Mulla ei omaa kokemusta lapsivesistä vielä ole, kun ekaa odotan, mutta perhevalmennuksessa kätilö sanoi, että lapsiveden kyllä erottaa valkovuodosta. Lapsivesi on kuulemma lähestulkoon kirkasta ja "imelän" tuoksuista. Että kyllä sen pitäisi kuulemma erottaa...valkovuotohan on yleensä selkeästi sameaa ja vaaleaa.
Kannattaa tietysti kysyä, kun sulla kerran on käynti lääkärillä enivei. Mulla on kyllä tässä viimeisen kuukauden aikana ollut runsaampaa valkovuotoa jatkuvasti. Tiedä sitten, kuin yleistä/normaalia se on.
rv 39+2
Painoa 3100g ja pituutta 48cm. Rv 38+2...
Painoarviot meni onneks yläkanttiin kaikilta kolmelta arvioijalta! Pari viikkoo sitten neuvolassa sanottiin, et 3200-3300 ja laskettuna aikana n. 4kg, lääkäri oli jo aiemmin arvioinut suhteessa samanlailla, silloin 3kg. Synnytyssairaalassakin kätilö arvioi 3,5kg! Mutta siro pieni tyttö tuli! :)
Tossa joku kyseli lapsivedestä ja valkovuodosta. Mä en ainakaan ollut varma, että oliko lapsivettä, kun sitä meni niin vähän. Ja sitten vähän vain tiputteli. Oli väritöntä ja hajutonta. Kätilö-ystäväni sanoi, että valkovuotokin voi olla tuossa vaiheessa muuttunut niin juoksevaksi, ettei välttämättä erota. Soittelin sitten synnärille ja käskivät tulla tarkastuttamaan. Supistuksetkin oli niin laimeita aluks, et tuntu et ilma vaan kiertäis mahassa tai jotain. Eli en tosiaan erottanut, et nyt on synnytys käynnistynyt.
Sairaalassa oltiin n. puoli kahdeksan, vesi siis oli osittain mennyt n. viideltä tai ennen, en ihan tarkkaan katsonut, kun ajattelin, et ei se kummiskaa oo... Kätilö totesi, et lapsivettä on ja 3cm auki, loput vedetkin meni sit siinä tutkimuksessa. Kätilö sanoi, että voidaan lähteä vielä käymään vaikka kotona tai syömässä jotain, puoli kymmeneksi takaisin, tai aiemmin, jos kivut kovenee niin.
Käytiin kaupassa hakemassa vähän evästä, mulla oli mukana tukihenkilönä miehen lisäksi äitini. Oli muuten kyllä hyötyäkin, että oli kaksi mukana siellä! :) Supistukset koveni siinä niin, et en halunnu enää lähteä käymään kotona, vaan mentiin kaupasta sairaalaan.
Taidan jatkaa juttua myöhemmin, mutta hyvin sujui synnytys ja uskalsin jopa ottaa piikkejä! Olivat kyllä kamalia, mutta oli niistä hyötyäkin.
Mulla tuo toisen lapsen synnytys käynnistyi sillä, että päivällä tuli limatulppaa isohko klöntti, ja sitten samana iltana alkoi tihuttaa lapsivettä.
Eka oli käynnistetty, joten en tiennyt millaista itsekseen käynnistyminen olisi.
Mä käännyin keittiössä, ja vatsasta kuului sellainen "raks" ääni, kuin joku olisi ratkennut.
Olin juuri menossa nukkumaan, ja kävinkin vielä wc:ssä iltapesulla ja menin sänkyyn pitkäkseen, niin tuntui että housut kastuu, mut silleen tosi vähän. Läksin käymään veskissä uudelleen, ja pikkuhousun suojassa oli sellaista aivan inauksen vaaleanpunaista nestettä. En mä kyllä sitä haistellut, mut soitin synnärille, että mitäs sitte tehhään. Käski laittaa siteen, ja katsoa tuleeko sitä vuotoa edelleen, vai onko vain jotain muuta, ja jos on vuotoa niin sitten odotella, josko suppareita alkaisi tulla ja mennä voinnin mukaan paikalle. Meni 2,5 tuntia et eka suppari tuli, mut sitten vauva syntyikin pari tuntia siitä.
Huomenna olisi sitten taas nla-lääkärillä käynti.
Onko kuinka moni vielä yhtenä kappaleena, kun täällä on niin hiljaista :) !
Marili 38+4
Mielle kävi sitten niin että lähdin samam iltana (eli viime to) käymään synnärrillä tarkistuutamassa onko se valkovuotoa vai lapsivettä. lapsibettähän se oli, joten pe aamuna klo 10.14 meille syntyi keisarinleikkauksella perheeseemme toinen tyttö. Hieman enneaikaisena, (36+4) pituutta 47 cm ja paino 2880g. Tänään tultiin sairaalasta:)
Tyttö oli kaksi päivää syntymänsä jälkeen keskolassa seurannassa matalan verensokerin vuoksi, mutta nyt voi aivan loistavasti. Mulla vielä leikkaushaava hieman kipeä, mutta ei pahasti.
Eli näin meillä.Pääsi tyttö hieman yllättämään=)
Onnea vielä kaikille muille jotka ovat jo ehtineet jakautua:)
Mulla ollut rankat viimeiset 4 viikkoa kun on raskausmyrkytys-epäily päällä ja olin jo 2 viikkoa sitten 3 päivää tyksissä tarkkailussa,mutta laittoivat vielä kotiin lepäämään silloin kun viikkoja ei ollut tarpeeksi käynnistykeen. Mulla tuli 3 viikossa painoa/turvotusta 7,3 kg ja uraatti-arvo nousi 489 asti,päänsärky oli aivan järjetöntä ja lääkettä menikin siihen sitten "parhaimmillaan" 8 kpl/vuorokausi!! Turvotus on ollut aivan järjetöntä, mulla on jalat reisiin asti ihan jumissa,ne on kuin kiveä ku on niin täynnä nestettä :( nilkat näyttää ku norsulla ja kasvot on ihan turvoksissa myös.niinkuin poikani ihnmetteli miksi minulla leuka tulee niin hyvin esille,ni piti selittää että posket on niin pullat tällä hetkellä,et leuka korostuu ;))kaikkeen ne 9-v pojat kiinnittääki huomiota!!!=D
Mutta raskauden tarkkailu on johtanut siihen,että olen kerran viikossa käynyt tyksiss,kerran neuvolas ja pahimmillaan 4 krt viikossa verikokeilla.Nyt tiistaina oli sitten tullut proteiinia virtsaan,että se oli yksi lisämerkki raskausmyrkytyksestä:( eilen olin taas Tyksissä ja onneksi vauvalla on koko ajan kaikki ollut hyvin eikä ole mtn hänen voinnissaan ollut vialla vaikka minä olenki voinut toooooodella huonosti.
Nyt lääkäri sitten teki päätöksen ettei odoteta enää vaan menen maanantai-aamulla klo 9 Tyksiin ja synnytys käynnistetään;)) eli meitin pienokainen tulee sitten etuajassa tähän maailmaan,mutta ollaan sitä päätöstä jo odotettuki ku oloni on ollut aivan mahdottoman kamala.Edellinen tuli tarkalleen 37+0,että en olisi yllättynyt vaikka tämäkin päättäisi ottaa tuosta maanataisesta varaslähdön vielä =)
(niin se virallinen la olisi ollut 31.10.)
Niin ja meillä vauva on nyt ns.avotarjonnassa,että saa nähdä mitä se synnytys tuo vielä tullessaan...hiukka pelottaa,ku oon lukenu et moni on sitten hätäsektiolla tullut ulos,kun ei vaan mahdu tulee tai on liian kauan puristuksissa,että happi alkaa vauvalla lopppumaan...:( että onko jollakin kokemusta tuosta synnytystarjonnasta?olisi kiva kuulla miten on synnytys mennyt...mutta tsemppiä kaikille viimeisille viikolle ja muistakaa levätä,kohta siihen ei aikaa ole=D
Kylläpäs meidän vaaveilla on kiire mailmaan. Täällä meidän neiti on jo 1 vko vanha. On mennyt ihan hyvin, yöt ovat olleet himean levottomia eli ei oo kyllä nukuttu hirveästi. Itse olen jo hyvää matkaa toipumassa sektiosta.
Siitä avotarjonnasta, mun ensimmäinen lapsi oli avotarjonnassa ja se oli myös syy miksi hän lopulta syntikin sektiolla. Eli ei mahtunut ulos. Minulla (todettiin nyt tässä raskaudessa) on myös ahdas lantio = miksi mun vauva myös syntyi sektiolla.
Muuta en asiasta osaa sanoa, mutta ymmärsin lääkäreiltä että jos lapsi on avotrajonnassa niin se tarvitsee selvästi paljon enemmän tilaa mahtuakseen ulos alakautta.
onnea matkaan maanantaina, ja tulethan tänne sitten kertomaan miten meni.
olisi ollut kivaa kuulla vielä miten muilla menee vaikka itse on jo synnyttänyt...
Eli jos joku vielä täällä pyörii niin tulkaa nyt ihmeessä kertomaan mitä teille kuuluu ja onko jo lisää vauvoja syntynyt?
meillä menee hyvin, vauva on nyt reilut 2 viikkoa ja hyvin mnee. Syö ja nukkuu enimmäkseen, joten helppoa on vielä...Kyllä sekin varmaan muuttuu:)
eli meille tuli sitten 14.10. pienoinen pojan pullero:) painoa oli "Ukolla" 3420g ja pituutta 51 cm. Pitkän kaavan kautta käytiin synnytys, eli 12.10. mnin tyksiin käynnistykseen ja 2 päivää käynnisteltiin emätintableteilla.eka päivänä alkoi jo tulla supistuksia jotka oli kivuliaita ja säännöllisiä joten lopettivat tablettien annon toisen jälkeen.kaikesta huolimatta supistukset loppuivat ja mies lähetettiin kotiin 1 aikaan yöllä nukkumaan.
seuraava päivä sitten vielä käynnisteltiin tableteilla,mutta mitään ei tapahtunut enään vaan alkoi puuduttava odotus ja tuskallinen epäilys jatketaanko käynnistystä enään,kun uhkailivat että voidaan pitää välipäivä,mikä olisi ollut itselle aika raskasta.
mutta onneksi lääkäri päätti keskiviikko-aammuna,että kun on aloitettu niin jatketaan eli siirto synnytysosastolle.oksitosiini-tippalla jatkettiin,mutta kun vauva reagoi tipan nostoon lääkäri päätti puhkaista kalvot vaikka en ollut auki kuin 2 cm,mutta se vauhditti supistusten tuloa aikalailla ja siihen pisteeseen,että oli pakko pyytää ensimmäinen satsi epiduraalia:)
se oli loistava helpotus tuntien kipuun,mutta tulihan ne kivut uudestaan ja sain uuden annoksen puudutetta.Siinä menikin sitten jokin vikaan,koska sen jälkeen minulla meni tunto totaalisesti.en tuntenut mitään supistuksia ei tullut työntämisen tunnetta,ei mitään.silti yritettiin saada normaalia tietä vauvaa maailmaan,imukupin avustuksella kylläkin.
poika ei tahtonut tulla niinkään joten siirryttiin kiireelliseen sektioon.
onneksi ei tullut yhtään paniikkia missään vaiheessa vaan hoitajien ja lääkäreiden ammattitaito tuli hyvin huomattua rauhallisessa toiminnassa.
Onneksi maailmaan tuli kello 23.14 terve pieni poika suurella äänellä varustettuna ;D
poika on terve ja kaikinpuolin ihana ja suloinen,pehmeä, tuhiseva pakkaus:)
elämä on täynnä ihanaa vauvantuoksuista maailmaa ja muuta ei tähän hetkeen kaipaisikaan.
olipas sulla synnytys, oikein pitkän kaavan mukaan. Vähän niin kun mun ensimmäinen.Miten olet topiunut leikkauksesta?
Minä olen jo ihan hyvässä kunnossa, haava ei ole enään lainkaan kipeä.
Ihanaa kuulla että teillä kaikki hyvin. Niin meilläkin, vielä kun tytölle keksittäisiin nimi niin olis hyvä;)
Meidän pikkuneiti 4260g 53cm syntyi 18.10. :)
Synnytys meni hyvin, ja kotiuduttiin 2 päivänä synnytyksestä.
Kotona on ollutkin melkoinen hulabaloo, rytmin opettelussa ja 1v isosiskon kanssa totutellessa touhuihin. Isoveikat ja sisko ottivat vauvan avosylin vastaan :)
Meidän pieni poika otti varaslähdön ja syntyi 38+1 (maanantaina).
Tänään päivällä tultiin kotiin ja siskoille iski heti hoitovietti. Poika painoi reilut 3,6kg ja oli 50c pitkä. Aamulla ei tuntunut vielä mitään iltapäivällä kolmen aikoihin lähdimme sairaalaan ja poika syntyi vähän ennen kahdeksaa illalla. Nyt mentävä seurustelemaan perheen kanssa ja ihanan pikku tuhisijan. :)