Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aijotteko mennä lapsivesipunktioon?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on aina keskenmenon riski. Ja monta surullista tarina olen kuullut että punktio on tehty ja vähän sen jälkeen lapsivesi on mennyt ja postissa on tullut lappu perässä että lapsenne on terve :( Paljon lohduttaa siinä vaiheessa kun on menettänyt lapsen..

Eihän se ole mikään tae että jos ultrassa on kaikki kunnossa että lapsi olisi terve, mutta kannattaa muistaa että jos punktio on tehty niin sekään ei takaa sitä että lapsesi on terve, vaan todella monta asiaa voi mennä vikaan vielä moneen kertaan ja saa kaikesta huolimatta sairaan lapsen.

Siksi en ymmärrä näitä ihmisiä jotka huvikseen käy punktiossa.

Lapsen saaminen on aina riskipeliä, se kannattaa muistaa siinä vaiheessa kun alkaa lasta haaveilemaan.

Itse en menyt edes seerumiseulaan koska en aio mennä myöskään punktioon jos siellä olisi joku riskiluku paukahtanut omalle kohdalle.

Tämä on minun mielipiteeni asiasta.

Hermione rv 21+4

Vierailija
2/3 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään järkeä ottaa riskiä keskenmenoon, jos ultrassa kaikki ok. Riski sairaaseen lapseen on kuitenkin silloin pienempi kuin keskenmenoriski. En ole kuullut, että kukaan kävisi huvikseen lapsivesipunktiossa! Ei kai niitä edes tarjota noin vain, sillon vaan jos on ultrassa tai veriseulassa ollut jotain häikkää.

Minä en tosin halunnut mennä siihen veriseulaankaan, np-ultraankin menin vain siksi, että halusin tietää sikiön olevan elossa. Meille on tervetullut myös "ei-niin-täydellinen" lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
17.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Asun Espoossa ja täällä suositellaan kaikille np-ultra + veriseula -yhdistelmää. Downin syndrooma pystytään löytämään tällä kombinaatiolla ainakin 80 prosentin varmuudella.

Luettuani tarkemmin niin ei ehkä kannata mennä välttämättä noihin lapsivesipunktioihin ja istukkanäytteisiin ellei noista ylemmistä joku hälytä.

Olen ollut tekemisissä down ja muiden kehitysvammaisten kanssa. Kokemuksella tiedän millaista se on. Voin rehellisesti sanoa että en osaa sanoa mitä tekisin jos vammainen lapsi olisi tulossa. Tiedän tapauksen jossa lapsi oli niin vammainen jossa se olisi ollut vain pedissä elämänsä..en usko että minäkään pystyisin synnyttämään ja odottaa milloin kuolee käsiin.

Hyvä on minun mielestä kaikkien miettiä mitä tutkimuksia haluaa. Ilman toisten kritisoimatta. Koen että ainakin jotkut tutkimukset on hyväksi, koska niissä voi selvitä joku sellainen asia joka voi olla synnytyksen kannalta oleellinen. Esim. jos selviää että vauvalla on mahdollisesti sydänvika, voidaan äiti ohjata synnyttämään sellaiseen sairaalaan jossa on heti vauvan synnyttyä paras mahdollinen apu tarjolla.

Veriseulassa tutkitaan myös onko äiti itäsuomalaiseen tautiperimään kuuluvan munuais(?)sairauden taudinkantaja.

Oma näkökantani asiaan on nyt vahvistunut se, että käyn ainakin kaikissa niissä tutkimuksissa, joihin ei sisälly keskenmenonriskiä. Eli käytännössä seulontaultrat sekä veriseula. Haluan, että vauvalla on alusta lähtien mahdollisuus saada parasta mahdollista hoitoa, mikäli hoitoa vain on saatavilla. Eli jos ilmenisikin sairaus niin lääkärit olisivat heti alusta lähtien perillä siitä ja voisivat hoitaa vauvaa heti sen synnyttyä tarvittavalla tavalla.

Noissa lapsivesipunktiossa ja istukkanäytteessä on 1% riski saada keskenmeno.