Mikä olisi kevyt punaviini aloittelijalle?
Haluaisin oppia juomaan punaviiniä sen terveysvaikutusten takia.
Kommentit (19)
Itse en lähtisi tuolla punaviinejä "opettelemaan" on sen verran erilainen kuin normi punkut, itse en tykkää ollenkaan. Argeentiinalaiset ja Chileläiset ovat omia lemppareita, sieltä joku erittäin täyteläinen hyvän ruoan kanssa.
Jossa ei ole hieno kuva!
Seurusteluun ja ruokailuun sopiva.
Mää tykkään jotta Cato Negro on muikeaa..
Pääasia kuitenkin siinä että syöt samalla hyvää ruokaa. etkä niinkään juo. ;)
Onhan se tietysti hyvä tekosyy opetteluun.
Kyllä se HYVÄSTÄ kannattaa aloittaa... :-)
Mikä vaan täyteläinen alueelta chile/argeentiina. Esim tämä:
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/402937
Maistuva, ei raskas, kevyt ja milteipä kukkainen. Menee hyvin italiaisherkkujen kanssa.
argentiinalainen Catena Alta Malbec on hyvä.
tiedä mutta ruuan kanssa on kiva opetella juomaan hieman viiniä.
Helppo, matalatanniininen ja maukas punaviini on esim Albali, ja siitä nimenomaan se halvin versio (n 7€). Kun se temperoituu ja jopa lämpenee hieman niin mausta löytyy helposti jopa tummaa suklaata! Ei narsku hampaissa eikä ole kitkerä, sopii ihan seurustelujuomaksikin ilman ruokaa. Tässä viinissä on jopa harrastajien mielestä loistava hinta-laatusuhde.
jollet halua menettää uskoasi punaviineihin. Suosittelen Beaujolaisia.
Doppio Passo
IHAN HUIPPU, SUOSITTELEN. ei myydä pulloissa, vain 3litran laatikossa, mutta tulee varmasti juotua. Itse en pidä useimmista punkuista, mutta tämä on oikeasti hyvää! :) MAISTA!
Casillero del Diablo Shiraz tai Fonte Do Beco
Jos kerrotte vain nimen, on alkosta vaikea löytää kun viinit on lajiteltu alkuperämaiden mukaan...
esittelyteksteissä kerrotaan viinin olevan tanniininen. Yleensä ovat niitä kitkeriä pullotteita, eivät ainakaan mulle maistu.
merlot ja cabarnet sauvingnon rypäleistä tehdyt on yleensä marjaisia, pehmeitä ja helppoja juoda,
kannattaa tosiaan katsoa ettei ole tanniininen tai kovin mausteinen viini.
chianti viinit on ollut ainakin minun suuhun kitkeriä, mutta voi olla etten ole vain löytänyt hyvää.
juon aika paljon viinejä mutta mitään suosikkia ei ole. tulee ostettua fiiliksen mukaan ja makukuvauksia lukemalla.
mutta tätä pirskahtelevaa punaviiniä voin suositella kesä juomaksi!
lambrusco grasparossa, Italia.
tämä viini juodaan jääkaappi kylmänä, toisin kuin normaalit punkut.
siitä on kyllä helppo lähteä liikkeelle punaviinien opettelussa :) Ihana italialainen kesäviini, tosin tänä kesänä on jäänyt lähinnä miehen lasin haisteluksi kun oon raskaana...
Esperitu de Chile, sött o gott. 5,5%
amerikka: californian red (ja halpa!)
hyvä: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/006152
australia: lindemans