1200-1300 euroa kuussa asumismenojen jälkeen - pärjääkö 3 henkeä?
Asumismenoihin on laskettu lyhennykset, vastike ja sähkö eli niiden jälkeen jää käteen tuo 1200-1300. Perheeseemme kuuluu isä, äiti ja lapsi. Muuta lainaa kuin asuntolaina ei ole ja yhdellä autolla pärjätään. Pakollisia menoja ovat mm. vanhempien työ- ja opiskelumatkakulut (n. 200/kk) ja lapsen hoitomaksu (200/kk).
Ennen rahaa oli tonni kuussa enemmän, mutta nyt olen jäänyt työttömäksi ja aloittamassa opiskeluja. Äh, pärjätäänkö?
Kommentit (24)
Hetkellisesti voitte pärjätä, mutta ette minusta pidemmän päälle.
Paljonko teillä asumiskulut ovat?
laskujen ja vuokran jälkeen n.700-800euroa. hyvin pärjätään. 2aikuista ja 2lasta
Kai nyt pärjää, jos 1 aikuinen ja lapsi pärjää 300e:lla asumiskustannusten jälkeen... :D Laskut ja muutkin vielä jää.
tulla brassaileen...Jos ette pärjäis niin enpä ihmettelisi- niin typerältä vaikuttaa koko kysymyskin.
Meille jää käteen n. 600 e ja perhekoko on neljä- eikä koskaan ole tullut mieleenkään etteikö pärjättäisi.
paljonko menee vakuutuksiin, lääkekuluihin tms, miten pieneksi saatte ruokalaskun? Harrastatteko? muita laskuja?
Aika tiukalle vetää, jos tulee jotain yllättävää, muuten varmaan saa sitkuteltua.
muulla on sitten kuukaus elettävä
ja säästöönkin jää rahaa
Asumismenoihin on laskettu lyhennykset, vastike ja sähkö eli niiden jälkeen jää käteen tuo 1200-1300. Perheeseemme kuuluu isä, äiti ja lapsi. Muuta lainaa kuin asuntolaina ei ole ja yhdellä autolla pärjätään. Pakollisia menoja ovat mm. vanhempien työ- ja opiskelumatkakulut (n. 200/kk) ja lapsen hoitomaksu (200/kk).
Ennen rahaa oli tonni kuussa enemmän, mutta nyt olen jäänyt työttömäksi ja aloittamassa opiskeluja. Äh, pärjätäänkö?
pärjäävät! En ole AP, mutta meillä nyt myös sellainen tilanne tässä kuussa, että lainan, laskujen ja arvioitujen ruokamenojen jälkeen jää tilille n. 600 euroa. Olen ollut ressissä, että miten tästä kuusta selvitään, mutta lohdullista kuulla, että muutkin selviävät! Meillä myös nelihenkinen perhe, itsellä vielä muutama päivä kunnes hoitovapaa loppuu...
Laina-aikaa ei tosin ole läheskään tappiin asti viritetty, joten hätätapauksessa siitä voi neuvotella, mutta ei tekis mieli, kun näillä matalilla koroilla maksaisi mielellään pois. Unohdin kertoa, että katastrofeja varten on jemmassa 6000 euroa, jota ei ole tarkoitus käyttää ns. normaalielämään.
Mitä te muut muuten laskette noihin pakollisiin menoihin?
ap
Rahaa tulee yhteensä n1500e ja siitä sitten asuminen ja laskut pois. Ruokaan ja elämiseen jäävä summa on naurettavan pieni, mutta ollaan kuitenkin jo reilu vuosi näin kitkutettu kahden aikuisen ja pienen lapsen kanssa. Mihinkään ylimääräiseen huvitukseen ei olisi ikinä varaa ja laskujen eräpäiviä siirtelen säännöllisesti.
Ruokakaupassa pitää katsoa tosi tarkkaan mitä ostaa ja viikon ruokalista on hyvä suunnitella ennakkoon. -50% lihaa pakkanen täyteen ja marjat ja sienet metsästä. Lasten tarvikkeet on hankittu suurimmaksi osaksi käytettyinä tai saatu tutuilta. Itseni hemmottelun (kampaaja, uudet vaatteet ja asusteet) olen jättänyt lähes kokonaan.
Usko siitä, että tätä ei jatku loppu elämän ajan saa jaksamaan, mutta kyllä tämä köyhyys vituttaa kun muut ympärillä voi huoletta kuluttaa! Olen kotona hoitovapaalla ja mies pienituloinen.
Vauva-lehdessähän on juuri juttu tästä samasta aiheesta.
mulla jää asumismenojen jälkeen n. 400e ja meidän perheeseen kuuluvat minä ja kaksi lasta.
Todella pienillä rahoilla voi elää vaikka ja kuinka kauan, jos vaan lopettaa turhan haalimisen.
Nimim. kolmatta vuotta sillä 300e/kk...
tuolla summalla pärjää ja hyvin mun mielestä.
Ilman muuta nyt voi venyttää sitä laina-aikaa, kun korot on näin matalalla.
Mun laskelmia pitkäaikaisista menoista voi käydä katsomassa mun blogista:
http://akamelba.blogspot.com/2009/07/paljonko-uskaltaa-ottaa-asuntolain…
Siinä on oletus aika paljon enemmälle. Hetkellisesti voi tosiaan päästä paljon vähemmälläkin, mutta pidemmässä juoksussa ne piilomenotkin sieltä hyökkää esiin. Tässä jotain ajatuksia niistä:
http://akamelba.blogspot.com/2009/08/piilomenot-poissa-kodin-budjetista…
Tietysti olisi tarkoitus, että tämä tilanne on tilapäinen. Mun lisäopinnot kestävät toukokuun loppuun ja sitten olisi tarkoitus änkeä keinolla millä hyvänsä takaisin työelämään. Oljenkortena on se, että oikeus ansiosidonnaiseen säilyy opintojen ajan, jos työllistyminen ei heti onnistu.
Mies on meillä aika tiukkana laina-ajan suhteen: haluaa päästä lainasta mahd. nopeasti eroon, vaikka vyötä kiristäen. Piilomenoja vastaan ollaan yritetty kerryttää säästöjä, kun molemmat on ollut työelämässä.
Kiva kuulla, että muutkin pärjää vähällä. Toivottavasti itse kunkin talous kuitenkin helpottaa ajan mittaan :)
mutta tuskin mitään ylimäärästä kauheasti ostellaan tuolla summalla.
Meillä on 4-henkinen perhe. Asumme omakotitalossa, jossa lainanhoitokuluihin menee noin tonni kuussa. Keskimäärin 2000e menee muuhun elämiseen: ruoka, vakuutukset, vaatteet, laskut, auto... Eikä tuolla summalla todellakaan esimerkiksi sisusteta kotia juuri ollenkaan (ajankohtainen asia meillä tällä hetkellä). Sitten jos tulee jotain ylimääräistä menoa tai ostettavaa, niin tuo kaksitonnia ei todellakaan riitä.
Kyllä vuoden verran tuolla pärjää. Ja hienoa, että teillä on joustonvaraa laina-ajan ja säästöjen muodossa.
pakollisiin menoihin kaikki asumismenot ja muut laskut mitä joutuu joka kk maksamaan (netti, puhelimet, auton lyhennys...)
2 tai 3 (jokatapauksessa se joilla jäi n.800e/kk)
Meillä lasten päivähoitomaksu 443 e/ kk, lapsilisät 210 e/kk.
Ylimpään maksuluokkaan joutuu nelihenkisessä perheessä hyvin keskivertotuloilla.
pärjäätte, meillä jää pakollisten menojen jälkeen käteen n.800e/kk ja pärjätään ihan hyvin. asutaan pk-seudulla.