Laihtuuko juoksemalla? Porin juoksukoulun aloitin ja olen tosi ylipainoinen....Kokemuksia??
Nyt siis vasta yksi päivä takana tuota ohjelmaa, 11 viikon päästä pitäisi muka jaksaa 10 kilsaa juosta:) Tuntuu kyllä hassulta kun eilen olin kuolemankielissä kahden minuutin hölkötyksen jälkeen.
Painonpudotus tässä olisi haaveissa, onko joku laihtunut juoksemalla?
Kommentit (38)
Vapun aikaan. Jatkoin koko ajan pilkulleen ohjelman mukaisesti ja tosiaan 5 km ja 10 km oli saavutettavissa ihan ohjelman mukaisesti :-)
Olen sen jälkeen jatkanut juoksemista noin joka toinen päivä. Pari kertaa viikossa 6 km tempoa vaihdellen ja kerran pitkä rauhallinen lenkki 11 km.
Itselläni oli lähtöpaino 73kg ja nyt painan 65kg. Mitään muutoksia en ole ruokailutottumuksiini tehnyt, koska olen aina syönyt kohtuuterveellisesti. Toki nautin myös herkkuja pari kertaa viikossa (karkkia, suklaata, sipsejä, punaviiniä, juustoja, joskus hamppariateria tai pizza).
Suurin muutos on kuitenkin ollut vaatekoossa! Reidet, peppu ja vatsa ovat sutjakoituneet silmissä! Minulle mahtuu nyt housut kokoa 38 kun ennen tarvitsin koon 42.
Ihan mahtavaa!
Aivan upeaa lukea tekstiäsi, motivaatio kasvoi taas kympillä! Juuri tuo, että se oikeasti on mahdollista, jopa minä saatan jaksaa juosta 10 kilometriä 11 viikon kuluttua (huh!) Kiitos kun jaoit kokemuksesi.
Vapun aikaan. Jatkoin koko ajan pilkulleen ohjelman mukaisesti ja tosiaan 5 km ja 10 km oli saavutettavissa ihan ohjelman mukaisesti :-)
Olen sen jälkeen jatkanut juoksemista noin joka toinen päivä. Pari kertaa viikossa 6 km tempoa vaihdellen ja kerran pitkä rauhallinen lenkki 11 km.
Itselläni oli lähtöpaino 73kg ja nyt painan 65kg. Mitään muutoksia en ole ruokailutottumuksiini tehnyt, koska olen aina syönyt kohtuuterveellisesti. Toki nautin myös herkkuja pari kertaa viikossa (karkkia, suklaata, sipsejä, punaviiniä, juustoja, joskus hamppariateria tai pizza).
Suurin muutos on kuitenkin ollut vaatekoossa! Reidet, peppu ja vatsa ovat sutjakoituneet silmissä! Minulle mahtuu nyt housut kokoa 38 kun ennen tarvitsin koon 42.
Ihan mahtavaa!
Aivan upeaa lukea tekstiäsi, motivaatio kasvoi taas kympillä! Juuri tuo, että se oikeasti on mahdollista, jopa minä saatan jaksaa juosta 10 kilometriä 11 viikon kuluttua (huh!) Kiitos kun jaoit kokemuksesi.
Itseäni auttoi tsemppaamalla mies, joka itse on harrastanut juoksemista lähes koko ikänsä - välillä enemmän, välillä vähemmän.
Uskon myös, että tällainen painonpudotus/kiinteytys on paljon pysyvämpää kuin nälkäkuurilla tai ruokavalion karsimisella aikaansaatu, koska tätä harrastusta aion jatkaa tästä eteenpäinkin. Herkuista en saattaisi pysyä erossa ikuisesti kuitenkaan.
Tsemppiä ja reippautta sinulle! :-) Muista harjoitella tarpeeksi rauhalliesti noita juoksuosuuksia. Kun olet saavuttanut jonkinlaisen juoksukunnon, voit sitten kokeilla eri rytmeillä ja sykkeillä.
Yksi päivä tosi hidasta (matalasykkeistä) lenkkiä juostessani totesin myös, että kun juoksee tarpeeksi rauhallisesti, pystyy juoksemaan kuinka kauan tahansa. Itse juoksin tasan 2 tuntia... Minulla onkin nyt tähtäimessä puolimaraton!
t. 39
juoksusta. Siis jos olet tosi ylipainoinen.
Itse en aloittaisi heti juoksua vaan pudottaisin ensin painoa muilla keinoilla.
kyllä usko että jalkojen päälle käy, ylipainoa on parikymmentä kiloa, mutta ruumiinrakenne aika "tasapaksu", eikä mitään vaivoja ole ollut.
Nyt siis vasta yksi päivä takana tuota ohjelmaa, 11 viikon päästä pitäisi muka jaksaa 10 kilsaa juosta:) Tuntuu kyllä hassulta kun eilen olin kuolemankielissä kahden minuutin hölkötyksen jälkeen. Painonpudotus tässä olisi haaveissa, onko joku laihtunut juoksemalla?
Kun vaan jaksat olla kärsivällinen ja et ahnehdi liikaa. Rapakunnosta on se ilo, että edistyminen on alussa huimaa. Jo pari viikkoa ja huomaat ison eron.
Juoksemalla laihtuu varmasti, jos ei syö aiempaa enemmän.
Liikunta on hyvä asia ja lihakset kuluttavat enemmän kuin läski, mutta jos jotenkin periaatteellisesti syöt väärin saat juosta joka päivä tunnin että jotain muutosta tapahtuisi.
Älä unohda keventää myös ruokavaliota:
-suosi punaisista lihoista kalkkunaa possun ja naudan sijaan, kalaa, syö paljon vihanneksia salaatteina tai täytettyjä kesäkurpitsoja, lisää kastikkeisiin porkkanaraastetta, napostele hedelmiä välipalana.
-Pidä ruokailurytmisi säännöllisenä: aamupala, lounas, välipala, illallinen + välipala. Itse syön melko vähän hiilareita, eli leipää menee 1-2 palaa aamiaisella ja sitten max 100gr pastaa/perunaa/riisiä päivällä. Korvaan ne vihanneksilla ja juureksilla, sillä liiat hiilarit muuttuvat sokeriksi kehossa ja lopulta varastoituu rasvaksi. Tsemppiä!!
Liikunta on hyvä asia ja lihakset kuluttavat enemmän kuin läski, mutta jos jotenkin periaatteellisesti syöt väärin saat juosta joka päivä tunnin että jotain muutosta tapahtuisi.
Kyllä tässä saa hampurilaisateriat, sipsit ja perjantaioluet jäädä nyt taakse. Muuten syön ihan normaalisti ja en ajatellut pelkkää salaattia syödä jatkossakaan, vaan ihan tavallista ruokaa hillittyjä määriä. Siis sen verran että nälkä lähtee.
minä aloitin kolmisen viikkoa sitten. Olen töissä 8h jalkojen päällä eli kävelen oikeastaan koko sen ajan. Eli ihan rapakuntoinen en pysty olemaan, kaksi minuuttia jaksoin "juosta" aika kivasti.
Viikon kuntokuurin jälkeen en ollut päästä kävelemään, pohkeet oli krampissa ja lonkkanivelet niin kipeät että itkua väänsin, onneksi on loma että saan paikat kuntoon ennnen töihin menoa.
niin ja Bmi on 34
riittää jättää törkeydet pois arkiruokavaliosta. Siis rasvapommit ja makeat herkut. Ja jos makeaa on mussuttanut moneti päivässä, voi riittää jättää se vain esim. iltapäivän kahville ja pitää annoskoko pienenä.
Koko ruokavalion uusiksi pistäminen on äärettömän harvoin pysyvä ratkaisu, ja jos kyse on kuurista, kilot hiipivät takaisin kuurin loputtua. Yleensä se onnistuu vain jonkun vakavan sairauden jälkeen. On paljon helpompi nipistää pikkuhiljaa pahimpia pois, valita useimmiten se kevyempi versio ja sallia itselleen herkuttelua välillä.
minä aloitin kolmisen viikkoa sitten. Olen töissä 8h jalkojen päällä eli kävelen oikeastaan koko sen ajan. Eli ihan rapakuntoinen en pysty olemaan, kaksi minuuttia jaksoin "juosta" aika kivasti.
Viikon kuntokuurin jälkeen en ollut päästä kävelemään, pohkeet oli krampissa ja lonkkanivelet niin kipeät että itkua väänsin, onneksi on loma että saan paikat kuntoon ennnen töihin menoa.
niin ja Bmi on 34
Mulla bmi 31. Ajattelin että kunnon venyttelyt auttavat lihasten kramppaamiseen. Toivottavasti nivelet kestää.
Mutta siis kun ajattelee, että jo 2,5 kuukauden kuluttua jaksaisin juosta 10 km, tuntuu ihmeelliseltä. Ja en kyllä tunne ketään lihavaa ihmistä, joka jaksaisi juosta edes yhtä kilometriä. Tästä päättelen, että juoksemisen on laihdutettava! :)
ap
Miten teillä on nyt menny? Ootteko saanu vietyä loppuun asti? Kannattaako munki kokeilla?
Syömällä laihtuu.
Juokseminen kyllä vähän helpottaa asiaa, ts. saa syödä vähän enemmän ja silti laihtuu.
Minä aloittaisin kovin painavana ensin vaikka pitkillä reippailla kävely- tai sauvakävelylenkeillä tai vesijuoksulla, ettei nivelet rasitu. Vasta sitten kun paino on lievän ylipainon puolella, siirtyisin juoksuun. Juoksu on ajankäytöllisesti todella helppoa liikuntaa ja kuluttaa hyvin. Se on erinomainen liikuntamuoto varsinkin hyvän normaalin painon ylläpitoon, mutta vahvasti ylipainoselle se ei minun mielestäni sovi. Motivaatiokin katoaa nopeasti, jos nivelet hajoavat ja liikunnassa ei pääse siihen vauhdinhurmaan, jota juoksussa normaalisti saa.
Jos haluat nostaa sykettä, niin etsi vaikka jotkut hyvät treeniportaat jostain lähistöltä ja kävele niitä ylös alas (siis todellakin kävellen, eikä edes hölkkää yrittäen).
Paljon tsemppiä!
Minä aloitin. BMI 31. Vaakaa en ole aloituksen jälkeen, mutta nyt viikolla 5, kunto noussut niin, että trakkerin mukaan juoksulenkit 3,5 km/20 minuuttia. Mihinkään ei satu, kun olen keskittynyt tekniikkaan (joka askeleen ajattelen), hommannut kunnon kengät ja trikoot, suojannut akillesjänteen ja nilkat kylmältä näin talvella ja venytellyt joka lenkin jälkeen. Painosta en osaa sanoa, mutta vyön reikiä on 3 reikää pienentynyt :)
Tosin mulla urheilutaustaa ennen raskautta 20 vuotta, mutta vaikea raskaus ja vauva arki pisti liikunnan jäähylle, eli rapakunnosta aloitin.
Juoksu väärä laji raskaasti ylipainoiselle,nivelet kärsii.