Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Melba (ja muutkin) kuinka paljon on liikaa velkaa?

Vierailija
10.08.2009 |

Mua kiinnostaa, kuinka paljon liikaa velkaa? Jos esim. perheen äiti on hoitovapaalla, isä töissä. Vuosibruttotulot tällöin 40 000 euroa.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
2/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos linkistä. Asumme vuokralla, oma asunto EHKÄ ajankohtainen lähivuosina, menen loppuvuodesta töihin. Velkavankeus ei vaan houkuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on oikein hyvä hetki varmaan säästää pääomaa ja seurailla tilannetta. Eiköhän nuo hinnat tuosta taas laskuun lähde, uskon, että kyseessä on siis kaksipiikkinen huippu, joiden toisessa piikissa nyt siis ollaan.

Itse taas haaveilen jopa vuokralle vaihtamisesta.

Vierailija
4/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä jäin miettimään, että ihmisten kulutustottumukset ovat niin erilaisia ja tarve rahankäytölle pakollisten kulujen jälkeen, ettei sitä itsessään voi arvostella, jos joku käyttääkin suhteessa enemmän rahaa asumiseensa tai vaikkapa purjeveneeseensä, jos se ei ole sille organisaatiolle (perhe/parisuhde tms.) ongelma. Ei siis ole mitään laskukaavaa, joka arvottaisi asioita yleisesti. Rahan tulee riittää pakollisiin, mutta toisilla pakollisia on omista tarpeistaan lähtöisin enemmän kuin toisilla.

Jotkut tarvitsevat rahaa vaippoihin ja talouspaperiin, joku ei ole koskaan sellaisia ostanut. Joku tarvitsee rahaa vaatteisiin, joku tekee ne itse kierrätysmateriaaleista. Joku tarvitsee auton vuosihuollon liikkeestä, joku osaa tehdä sen itse jne. Toiset tarvitsevat enemmän kuin toiset.

Vierailija
5/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin toki. Keskivertoihminen kuitenkin kuluttaa ehkä keskivertoverran?

Lisäksi on syytä muistaa, että esim. pankit kohtelevat ihmisiä numeroiden perusteella eli laskevat juuri prosentteja tuloista tai tekevät oletuksia, että kuinka paljon ruokaan menee vaikka nelihenkiseltä perheeltä rahaa. Jos lainaa ottaa, niin tulee väkisinkin joutuneeksi keskivertolaskelmien pariin.

Jokaiselle paras on kuitenkin se vaikka, että kokeilee, että miten se oma talous toimii puolen vuoden ajan. Sen jälkeen on ehkä helppo tehdä noita arvovalintojakin, kun kuitenkin suurimmalla osalla ihmisistä on rajallinen määrä rahaa käytössä ja pelkästään arvojen perusteella harva pystyy tekemään valintoja.

Vierailija
6/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on oikein hyvä hetki varmaan säästää pääomaa ja seurailla tilannetta. Eiköhän nuo hinnat tuosta taas laskuun lähde, uskon, että kyseessä on siis kaksipiikkinen huippu, joiden toisessa piikissa nyt siis ollaan.

Itse taas haaveilen jopa vuokralle vaihtamisesta.

Eiköhän me töihinpaluuni jälkeen hankita hoitovapaan aikana rästiin jääneitä hankintoja kuten tiettyjä huonekaluja ja maksetaan autolainaa pois. Tunnen välillä, että olemme outolintuperhe, koska asumme vuokralla. Kun standardi tuntuu olevan se iso laina ja oma talo. Näillä hinnoilla se tuntuu mahdottomalta ajatukselta (emme halua minnekään periferiaan asumaan).

Vierailija
7/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä uskon, että nyt on erittäin fiksua olla muutama vuosi outolintuperhe ;-)

Aika näyttää, että olenko oikeassa vai väärässä.

Vierailija
8/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisten lifestylet on varsin monimuotoisia ja osin myös käytännön sanelemia, ei ole mitään keskiansiolla keskiverran kulutusta. On totta, että lainansaannin ehdot on täytettävä, mutta sehän ei millään muotoa estä sitä, että lainaa maksaa nopeammin kuin pankin minimi...

Jos on iso laina, 200 000 € ja tuloja 4000 euroa kuussa yhteensä, kykenee toinen pariskunta maksamaan 1200 kk erää ja toinen 700 erää, ja siihen voivat vaikuttaa monet monituiset tekijät, lastenhoitojärjestelyistä yhtiövastikkeisiin jne. Ei ole enää perheen tasolla mitään keskikulutusta vaan erot ovat suuria.

Vierailija
9/9 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan samaa mieltä kanssasi asiasta. Juuri tuohon auttaa kovasti se, että tekee vaikka puolen vuoden tarkkailun omista tuloistaan ja menoistaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän