Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KELA-korvaukset 4D-ultraäänestä??

Vierailija
10.08.2009 |

Jouduimme loppuraskaudessa menemään yksityiselle ultraan, koska toinen lääkäri sitä meille suositteli (esikoisella rakennevika joka saattaa olla periytyvä, eikä välttämättä vielä näy rakenneultrassa).

Kävimme kokeneella ultraajalla 4D-ultrassa, ja yllätyksekseni käynnistä ei maksettu Kela-korvausta, vaan se pitää itse hakea.

Onko joltakulta evätty Kela-korvaus ylimääräisistä ultrauksista, ja oletteko jotenkin "perustelleet" Kelalle sitä miksi olitte ultrassa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kelakorvaus vähennettiin kyllä ihan suoraan laskusta eli ei tarvinnut perustella mitenkään.

Vierailija
2/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin että systeemi on muuttunut ja että korvauksia ei enää saa suoraan, ymmärsin että on Kelasta kiinni eikä lääkäriasemasta.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta noin 3vkon kuluttua tuli selvityspyyntö kelalta jossa pyydettiin selvittämään miksi kävin yksityisellä puolella 4D ultrassa ja olinko käynyt myös julkisen puolen rakenneultrassa. Soitin asiasta kelan paperissa olevalle yhteyshenkilölle ja hän sanoi että kela ei korvaa 4D ultrakäyntejä jos on käynyt myös julkisella rakenneultrassa ja siellä ei ole löytynyt mitään ihmeempää. Eivät siis enää maksa "huvikäyntejä".

No, minä kävin koko raskausajan yksityisneuvolassa eli en ollut käynyt julkisen seulonnoissa joten kela ei perinyt rahoja minulta takaisin. Jos teillä ap on osoitta kelalle jotain paperia jonka tämä ensimmäinen lääkäri on aikoinaan kirjoittanut ylimääräisen 4D ultran tarpeellisuudesta niin tuo hakemus tulee varmaankin menemään läpi.

Vierailija
4/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli v. 2008 alkupuolella ja silloin oli vuodenvaihteesta muuttunut kuulemma tiukemmaksi.

Vierailija
5/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole valitettavasti osoittaa mitään paperia, ja julkisella puolella käytiin rakenneultrassa. Täytyy kai silti yrittää lähettää korvaushakemus.

ap

Vierailija
6/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kävimme yksityisellä varhaisultrassa, ja lääkäri kirjoitti varta vasten "diagnoosin" kelalle lähetettäviin papereihin, jotta saataisiin korvaus. Minulla oli edellisessä raskaudessa toksemia, ja lääkäri perusteli sitten ylimääräisen ultran tarvetta sillä. Sainkin korvaukset ilman ongelmia.

Nykyisin on siis tullut tiukempi meininki noiden yksityisultrien suhteen.

Ap:llahan kuulostaa olevan ihan validi syy ylimääräisessä ultrassa käyntiin, joten pitäisi se korvauskin irrota, kunhan on lääkärin lausunto papereissa mukana.

Vierailija
7/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuoden 2008 lopussa. Voi tosiaan olla, että käytäntö on muuttunut tänä vuonna.

Vierailija
8/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin Kelalta saa korvauksen.

Vierailija
9/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luulisi saavan, jos on lääkärin määräämä tutkimus.

Pitää ehkä itse erikseen hakea.

Useimmiten 4D-ultrat on vain vanhempien halua nähdä lapsen kasvot jo etukäteen.. ja ihan oikein, ettei sellaiset ole korvattavia. :)

Vierailija
10/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaan kelakorvaus jos ultra on tehty ennen rv 24 mutta sen jälkee ei.Itse kävimme kk sitten femedassa ja korvaus vähennettiin suoraan laskusta.

Vierailija
11/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin kaksi kertaa (rv 17 ja 35) 4d-ultrassa. Molemmilta kerroilta sain kelakorvauksen ihan normaalisti. Ja kunnan tarjoamat ultrat oli myös käytynä.

Toisella kerralla kysyin tuota korvattavuutta. Silloin vastatiin, että se riippuu ihan siitä, mitä lääkäri kirjoittaa käynnin syyksi.

Minulla on taustalla kohtukuolema, ja näillä 4d-ultrilla katsottiin napanuoran toimintaa ja sitä, meneekö kaulan ympäri.

Vierailija
12/12 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jättää sitten kunnan rakenneultran väliin?

Niinkö se toimii?

Minusta ultrausten laatu oli niin eri tasoa, että ei olisi miettimistä, kumpi jää pois..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän