Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko tehdä hyvän lasagnen?

Vierailija
09.08.2009 |

Mulla ei ikinä onnistu. Tänäänkin pinta paloi ja valkokastikekin epäonnistui. Onkohan se oikeasti vaikea ruoka tehdä vai olenko vaan kämmäri?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on uuni liian kuumalla tai lasagne liian ylhäällä. Ja jos tuntuu että pinta palaa, voit peittää sen foliolla, kun on uunissa saanut kivan värin. Mikä sulla meni valkokastikkeen kanssa pieleen?

Vierailija
2/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksettuiko (laitoit juuston liian kuumaan kastikkeeseen tai jatkoit keittämistä?)

Uuni liian kuumana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä kehu nyt vain itse itseäni ;)

Miten sä sen kastikkeen sitten teet? ja laita se lasagnevuoka alemmaksi siellä uunissa, keskitasolle ja asteita 175 eikä 200 saati yli.

-Ä2-

Vierailija
4/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se minusta hankala ruoka ole tehdä. Arkena en tee, joskus viikonloppuisi, kerralla kaksi potillista, niin saa mies evästä töihin ja jää myös pakkaseen.

Vierailija
5/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä ainakaan ole juustoa siihen valkokastikkeeseen laittanut.

Vierailija
6/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkokastike palaa helposti pohjaan kuten maitoruuat yleensäkin. Muuta hankaluutta siinä ei sitten olekaan, en pidä sitä edes työläänä ruokana koska olen hurahtanut kokkailuun. Mikään aika hellan äärellä ei ole liikaa.

Vierailija
7/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä mä ainakaan ole juustoa siihen valkokastikkeeseen laittanut.

Vierailija
8/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei se kyllä ole vaikea ruoka. Itse teen aina valkokastikkeen mikrossa; nopea ja helppo eikä tarvi rasvaa.

Vierailija
9/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen juustokastikkeen niin että kiehautan ruokakermaa, sulatan siihen juuston ja maustan. Tulee tosi hyvä nopeasti ja onnistuu aina.

Vierailija
10/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se paloi pohjaan. Heitin koko kattilan pois. toisen tein paistipannulla ja siihen jäi kokkareita. En tiedä johtuiko siitä että tein sen flora-margariinista. Uunissa 200 astetta, ei foliota. Kiitos hyvistä neuvoista, mutta en varmaan ikinä enää yritä tehdä lasagnea, liian vaikea juttu mulle. Osaan vaa helppoja ruokia. Eikä ole ees eka kerta kun teen lasagnea vaan varmaan 10., mutta en vaan opi.

ap

Vierailija
11/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
12/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka rasvapitoisuus vähintään yli 60, muuten ei kestä paistamista. Kökköjä voi välttää lisäämällä maidon vähitellen ja hyvin sekoittamalla, sekä jo kökköistä kastiketta sekoittelemalla ja hauduttamalla hiljalleen. Paistinpannussa on vaikea sekoittaa hyvin.

Vaikka kastike palaisi pohjaan, se on usein pelastettavissa - kaadat sen sekoittamatta uuteen kattilaan. Etenkin lasagne sen kestää, tomaatti peittää miedon maun!

Vierailija
13/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johon ei edes tule valkokastiketta: pelkästään juustoraastetta. On todella hyvää ja mehukasta.

Vierailija
14/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lasagneen kuuluu juustokastike. Mä laitan yleensä cheddaria ja parmesania, niin tulee kunnolla makua. Mustaleima emmental käy myös.

Jauhelihasoosi terästetään meillä punaviinillä, siitä tulee hyvä maku.

Vierailija
15/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina valkokastikkeen kerroskattilassa. Eli semmoisessa kaksiosaisessa, jossa on vesi alla ja kastike yläosassa. (Samaa kattilaa käytän riisipuurolle ja mannapuurolle.)

Kerroskattilan yläosaan laitan voin sulamaan, menee jonkin aikaa, että alaosan vesi alkaa kiehumaan ja sulattaa voin. Sulaneen voin joukkoon lisään jauhot ja sekoitan vispilällä. Lisättävän maidon lämmitän kuumaksi mikrossa. Kun lisättävä maito on valmiiksi kuumaa, kastike sakenee melkein heti. Lopuksi lisään juustoraasteen sulamaan kastikkeen joukkoon.

Vierailija
16/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain talvisin kun voi paistaa leivinuunissa.

Valkokastike tulee niin, että sulatan rasvan, lisään jauhot vatkaten hyvin ja maidon lisään pikkuhiljaa samalla vatkaten. Sen jälkeen juusto kastikkeeseen sulamaan. Kastiketta pitää olla lasagnessa reilusti, teen aina enemmän kun ohjeessa sanotaan.

Ja nyt kaikkien kauhistukseksi, käytän juustona edamia. Meillä pidetään miedon makusesta ruuasta.

Vierailija
17/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaaminen pitkän kaavan mukaan ei ole minun juttuni ja lasagneen menee ihan liikaa aikaa, vaivaa ja astioita vaikka lopputulos olisi kuinka herkullinen.

Vierailija
18/22 |
09.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee sitä lainkaan, ellei ole paljon aikaa käytettävissä. Salaisuuteni on 1-2 lasia punaviiniä kokkaauksen aikana. Gourmet-versioni sisältää esim. tuoreita tomaatteja, Punaleimaa, nipun tuoretta basilikaa.

Valkokastikkeessa auttaa vimmattu vatkaus ja juuston voi lisätä, kun kattila on otettu jo liedeltä. Paljon kastiketta ja uuniin 175 astetta minimissään 1 h.

Vierailija
19/22 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainaki Myllyn parhaassa on peruslasagnen ohje..ja sillä ihan hyvin onnistunut:)

Jos juustokastikkeen teko ahistaa, ni kokeile mozzarella-palloja..kasaat vaan ihan normaalisti ja laitat niitä palloja.

Ite sen verta laiskistunut, että en jaksa värkätä kauan kastikkeiden kanssa..

Yleensä ite teen sen jauheliha-tomaattisoosin ja maustan hyvin ja sitte nakkaan sen valkosipuli-yrtti tuorejuuston sekaan..tai mitä nyt sattuu olemaan..viimeks uppos sinihomejuusto bonjour..:) ja sitte raejuustoa ja tuoreita tomaattiviipaleita väliin..

Ei kai täytä lasagnen määritelmää, mutta hyvin näyttää uppoavan ku ruoka-aika:)

Vierailija
20/22 |
10.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kelpaa jopa nirsolle kokki-siskolleni.

Jos pinta palaa, uuni on ollut liian kuumalla. Paista keskitasossa n. 175 asteen lämmöllä ja vahdi pintaa. Mustaksi ei saa mennä. Jos kastike menee pieleen, se menee yleensä sen takia, että neste on lisätty liian vauhdilla tai kerralla.

Teen kastikkeen teflon-kattilassa ja lisään nesteen lirutellen, ei kerralla kipaten. Juusto (mieluusti sininen Emmental) laitetaan valkokastikkeeseen vasta lopuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi