Odottajalle toimintaa
Heippa! Olen marraskuussa 09 esikoiseni saava 26 vuotias tyttö. Jouduin jäämään sairaslomalle jo 4 kk laskettua aikaa ennen. Kaipaisinkin kovasti mammauintia tms toimintaa odottaville äideille, tietääkö kukaan? Tiedän että on mammajoogaa ja Motivuksella mammajumppia. Mutta kaipaisin jotain muuta toimintaa. Olisi mukava tavata muita odottavia äitejä koska olen ainoa ystäväpiiristäni joka on raskaana. Tämä tällainen pitkä sairaslomailu ei ole ollenkaan tuttua ja tuntuu välillä tuntuu melko turhauttavalta.. Kaikki tosin sanovat minulle että pitäisi nauttia nyt kun on aikaa itselle! Mutta toisinaan odottavan aika on pitkä, liian pitkä =)
Kommentit (8)
Itse 4 lapsen äitinä tiedän että raskauden aikana voi tulla hyvinkin erilaisia esteitä työlle mutta ne eivät välttämättä rajoita muuta elämää. Tuskin kyseinen henkilö on mitään maratonia menossa juoksemaan! Jaksamista sinulle odottava äiti ja koitahan pitää mieli virkeänä! Noin pitkä sairasloma voi kieltämättä käydä hieman tylsäksi. Ihmettelen että miksi ihmiset alkavat täällä ensimmäiseksi kyselemään miksi hän on sairaslomalle jos kerta pystyy liikkumaan? Hän hän kysyi vinkkejä mistä voisi löytyä mammauintia tms. Mitä se muille kuuluu miksi hän sairaslomalle jäi. Ihmeellistä utelemista...
Olin myös raskauteni aikana pitkään sairaslomalla, osan aikaa käytännössä vuodelevossa. Jopa kävelylenkit olivat osan aikaa poissa laskuista. Siitä huolimatta kävin äitiysjoogassa kerran viikossa. Tilani kesti juuri ja juuri sinne kulkemisen ja oman kunnon vuoksi rauhallinen venyttely yms. oli kuitenkin tarpeen.
Mutta ap:n kysymykseen: Etsi verkosta eri sivuilta joku itsellesi sopiva porukka muita odottajia. Heiltä saa "vertaistukea" ja tietävät usein hyvin noista eri mahdollisuuksista.
Helpottaa vinkkien antoa jos kerrot paikkakuntasi.
Monien neuvoloiden seinillä on ilmoituksia.
Henkilökohtaisesti sinun asemassasi mä kävisin leffassa ja museoissa.
kerro, miten voit olla saikulla ja silti kaavailla jumppaan ja uimaan menoa. Jos jaksat niitä, mikset jaksa töissäoloa? Vai onko sinulla sellainen työ, että se on riski?
Komppaan tuossa jo vastannutta, itse kävisin elokuvissa ja museoissa - niissä ei tule enää vauvan kanssa käytyä.
Itse kyllä osaisin nauttia olostani.Siivoilisin ja järjestelisin kotia, veisin kaiken ylimääräisen kirpparille ja kävisin joka päivä järjestelemässä pöytää myyntikuntoon. Kirjoittaisin ehkäpä (yksityistä) blogia, johon keräisin kivoja kokkausreseptejä (toisin sanoen kokkailisin myös innokkaasti ja opettelisin uusia ruokia/leipomuksia), purkaisin ajatuksiani vauvan odotuksesta ja laittaisin valokuvia ostamistani vauvanvaatteista... Kävisin joka aamu pitkällä kävelylenkillä, lukisin hyviä kirjoja ja katselisin läjäpäin elokuvia. Järjestäisin valokuvakansioita. Kävisin kuntosalilla. Askartelisin vauvalle lorukortteja. Lakkaisin ahkerasti sormen- ja varpaankynsiä. Pyörisin netissä.
Toisaalta, jos energiaa kaikkeen touhuun riittää, eikö silloin pitäisi olla myös työkykyinen?
Minulla on muuten esikoiseni laskettuaika myöskin marraskuussa
Mäkin 26-vuotias esikoista loppuvuodeksi odottava, Keski-uudeltamaalta. Vielä työelämässä mukana, mutta saahan nähdä kuinka kauan, työ fyysisesti kuormittavaa vähän väärällä tavalla(raskasta nostelua ym.) Nyt oon kyllä kesälomalla ja viettänyt aikaa ystäviä tavaten, lenkkeillen koiran kanssa, arkisia kotihommia tehden..Tarkoitus ois myös järjestetellä kaappeja ja tehdä tilaa vauvan tarvikkeille, mut en oo vielä oikein päässyt puusta pitkälle näiden järjestelyhommien kanssa ;) Odotusaika on kyllä ollut ihan mukavaa, tosin hemmetin hiostavaa nyt kun ollut jatkuvasti hellettä :D
Niin lääkärihän tuon sairasloman minulle määräsi en siis mennyt sitä turhaan kerjäämään=) Syynä on se että työni on liian raskasta. Jatkuvaa jaloilla oloa, raskaiden tavaroiden nostelua ja työpäivät jää harvemmin alle 9 tuntisiksi. Selkä ei kestä sitä mutta se ei tarkoita sitä että joutuisin olemaan sängyn pohjalla 24/7. Enkä hingu mihinkään rankkaan jumppaan vaan ihan kevyeen liikuntaan ja enemmänkin tapaamaan muita odottavia äitejä.