Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Tupakoitko/joitko alkoholia raskauden/imetyksen aikana?

Vierailija
06.08.2009 |

Tuttavani poltti koko raskauden ajan, lapsella suolet pihalla navasta.. Menehtyi korjausleikkaukseen, painoa vajaa 2Kg..

Miten teidän vauvanne ovat voineet syntymästään pituus/paino..

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuo vatsanpeitteiden puutos ei kyllä liity mitenkään tupakointiin. ystäväni lapsella oli ihan sama juttu ja hän ei todellakaan tupakoinut. onneksi synnytti lapsensa ulkomailla missä on maailman johtavat lastenlääkärit, toisaalta tuo ei muutenkaan ole vaarallisimmasta päästä.

Vierailija
2/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä on valtava ero siinä määrässä, jonka lapsi saa esim. alkoholia istukan kautta verrattuna äidinmaidossa tulevaan määrään

ihan sivuhuomautuksena vain..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä:

1.raskaus: lopetin heti polttamisen, join 2kertaa noin desin kaljaa mutta jotenkin ei maistunut niin hyvältä että olisi edes pulloa tarvinnut juoda

2.raskaus: lopetin heti polttamisen, en juonut

3.raskaus: lopetin polttamisen rv7 mennessä, sen jälkeen olen polttanut n. 5 tupakkaa puoleen väliin asti jos on ollut pinna TOSI kireällä, en ole juonut ollenkaan

Vierailija
4/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tupakoi.

Raskauden aikana en juonut alkolia pisaraakaan, koska sehän on selvästi kiellettyjen listalla. Imetysaikana join muutaman kerran 1-2 lasillista viiniä ruoan kanssa (imetin 14kk). Pyrin ajoittamaan nuo viininmaistelut heti imetyksen jälkeen, mutta joskus vauva vaati rintaa taas hyvinkin pian uudestaan. Siitä mulle tuli pieni morkkis, vaikka ilmeisesti noin pieni alkoholimäärä ei lapseen maidon mukana edes kulkeudu...

Vierailija
5/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran 12 cl viiniä ja kerran ykkösolut. Imettäessä kuten muulloinkin eli illan aikana jopa viinipullo, mutta ei alkoa välttämättä ollenkaan muutamaan viikkoon.

Olen polttanut viimeksi 7 vuotta ennen raskaaksituloa.

Normaali lapsi.

Vierailija
6/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näistä en yhtäkään raskausaikana.

Alkoa en myöskään juo odottaessani tai imettäessäni, muuten tahti on 1-2 annosta/viikko.

Vierailija
7/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. normaalisti. Plussattuani vähensin noin kahteen tupakkaan päivässä. Ei enää tehnyt mieli niin kovasti. Joskus viikolla 20 lopetin kai kokonaan satunnaisen kessuttelun. En juonut mitään.

Kaikki kolme raskautta ovat menneet näin. Kaikki vauvat ovat olleet normaaleja, 10 pisteen lapsia. Myöskään koulussa ei ole isommalla ongelmia.

Vierailija
8/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka itseänikin ärsyttää kysymyksenasettelussa raskauden ja imetyksen rinnastaminen toisiinsa.

Eli en ole polttanut raskaana ollessani enkä imettäessäni, ennen oli viihdepolttaja, eli poltin joskus silloin, kun käytin alkoholia.

Raskaana otin muutaman kerran hörpyn tai kaksi miehen saunakaljasta.

Imetysaikana olen n. 1-2 kertaa kuussa ottanut 2-4 annosta alkoholia illan aikana, vauvan mentyä nukkumaan. Yleensä vauva nukkuu ekan pätkän 5-6 tuntia, mutta olen kyllä imettänyt heti tarpeen vaatiessa, vaikka olisin pari olutta tai viinilasia nauttinutkin.

Vierailija
9/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinut en ole koskaan.

Alkoholia olen käyttänyt molemmissa raskauksissa joitakin kertoja, noin yhden viinilasin verran kerralla.

Lapset 8- ja 9-vuotiaat, luokkiensa "priimuksia" ja liikunnallisestikin lahjakkaita.

Vierailija
10/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no vastaan silti

raskausaikana en polttanut ollenkaan. Miehen oluesta maistoin joskus vähäsen, muuten alkoholia en raskausaikana käyttänyt.

Imetysaikana olen polttanut yhden tupakan, ja senkin illalla vauvan mentyä nukkumaan (kun seuraava imetys oli 4h kuluttua) alkoholia olen nauttinut satunnaisesti 1-2 pullollista olutta.

Vierailija
11/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausaikoina en ole juonut alkoholia.

Olen imettänyt elämästäni yhteensä reilut 5 vuotta, 4 lasta.

Tähän aikaan on mahtunut niin saunasiidereitäkin esimerkiksi miehen kesäloman aloituksen kunniaksi kuin lasi viiniä ruualla joskus harvoin, eli yhteensä muutama näinä vuosina.

Lisäksi se monen mielestä kamala juttu, eli vauvojen ollessa jo isompia, eli kun ovat syöneet hyvin kiinteitä, olen käynyt saunailloissa ja pikkujouluissa, ja juonut jopa 3-6 siideriä. Useamman kerran jopa niin, että olen tullut puolilta öin kotiin ja imettänyt ihan saman tien! Vaikea kuvitella, ettei äidit vieläkään tiedä, että niin kauan kun pystyy turvallisesti käsittelemään vauvaa, voi imettää sillä maidossa on tasan saman verran alkoholia kuin veressä, eli tuhannesosia. Joissan d-vitamiinitipossakin on enemmän.

Eri asia olisi tosiaan, jos olisin ihan örvellyskunnossa, silloin en menisi lähellekään vauvaa tai muita lapsia! Lisäksi kyseessä on aina ollut sen verran isompi lapsi, ettei hänen ruokinta ole enää imetyksen varassa, vaan syö esimerkiksi iltapuuron ja juo nokkiksesta maitoa tai vettä, meillä kun kukaan lapsista ei ole suostunut pullolle. Sitten minun kotiuduttuani tai jos vauva on jo nukkunut, niin seuraavana aamuna olen imettänyt täysin normaallisti. Varmuuden vuoksi mies on kuitenkin nukkunut vauvan vieressä, enkä minä, jos uneni alkoholin vaikutuksesta olisikin sen verran syvempää, että olisi riski kierähtää vauvan päälle. Mutta tosiaan imetykseen ei tarvitse tehdä muutoksia, taukoja, pulloja tai pumppailuja ellei äiti ole liian humalassa käsittelemään vauvaa.

Vierailija
12/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis kun ei syö yöllä. en puolustele, en selittele, mun asiani. ja lapsi on ollut todella terve. en silti hyväksy asiaa enkä puolustele tupakkaa. se nyt vain on näin.

Vierailija
13/13 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä sen jälkeenkään vaikken imettänyt.