Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raju keskenmeno

Vierailija
06.08.2009 |

Minulla oli keskenmeno toukokuun lopussa n. viikolla 5-6. Se oli kuin tavallista pidemmät kuukautiset. En osannut varautua siihen mitä viime yönä tapahtui.

Olin eilen vielä raskaana, viikkoja 8 tai 9. Neljättä päivää oli pientä veristä vuotoa jota epäilin "valekuukautisiksi" kun ei mitään kipuja ollut. Sitten myöhään eilen illalla alkoi kivut, hetken päästä ne olivat ihan kunnon synnytyssupistuksia, yhtä kovia lähes kuin synnytyksessä, semmosia että teki mieli ääneen huutaa. Noin tunnin päästä näiden alkamisesta tuntui että nyt valuu tosi paljon jotain ja nousin mennäkseni vessaan niin pääsi helvetti valloilleen. Verta valui siteiden ja housujen läpi ja pääsin muutaman metrin vessaan ja sain housut pois, kaikki suorastaan räjähti sieltä ulos ja pitkin lattioita ja verta ym. muuta mössöä tuli oikein "kaatamalla". Yritin päästä välillä pöntöltä sohvalle lepäämään, mutta 3 yösidettä tuli läpimäräksi heti kun sain housut jalkaan. Istuin sitten pöntöllä lähes koko yön. Pari kertaa pääsin hetkeksi sohvalle froteepyyhe jalkojen välissä mutta tuli äkkilähtö vessaan ja veri lirisi pyyhkeen ja housujen läpi ja desikaupalla limaista verimössöä hyökkäsi sisuksista ulos pitkin lattioita aina kun nousi pystyasentoon. Onneksi lapset eivät heränneet.

Järkytyin tosi paljon että näillä viikoilla voi keskenmeno olla niin raju. Onko muilla ollut samanlaista? Luulin, että se tässä vaiheessa olisi vielä mahakipuja ja kuukautisiin verrattavaa vuotoa.

Mulla piti tänä aamuna olla ultra, jonka peruin ja lääkäri sanoi ettei mihinkään tarkastukseen keskenmenon vuoksi ole aihetta mitä vähän ihmettelin kun vertakin tuossa meni kerralla 0,5-1 litraa. Minulla on 5 lasta ja ennen näitä kahta peräkkäistä keskenmenoa keskenmenoja 0. En ole kuin 33 vasta, mutta tuntuu että nyt on jotain vialla kun tämmöistä tapahtuu toistamiseen:( Ehkä kohtu ei kestä raskauksia enää tai on kasvaimia tai jotain. Pääseekö esim. Kättärille tutkimuksiin tämmöisten kokemusten perusteella? Viimeinen synnytys oli nopea ja raju kuten tuo keskenmeno, ei nyt niin nopea kuitenkaan.

En sure mitään menetettyä vauvaa, koska en uskaltanut uskoakaan että siellä mitään oli sillä 2 viikkoa sitten ultrassa ei näkynyt muuta kuin ruskuaispussi eikä sydänääniäkään löydetty. Tuulimuna tämä raskaus luultavasti oli.

Onko teidän muiden keskenmenot olleet tällaisia samoilla viikoilla? En osannut odottaa mitään näin brutaalia kokemusta ja pelottaa että joudun kokemaan saman uudestaan. Synnytykset on aina olleet yliaikaisia ja nyt ei pysy edes raskausaikaa sisällä:(

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
06.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kuin lähettämällä hirveän paljon voimia täältä. Todella hurjan kuuloinen keskenmeno, olit varmasti peloissasi :-( Itse en alkanut vuotaa keskenmenossani ollenkaan, enkä kaavinnankaan jälkeen vuotanut kuin tiputtelemalla päivän. Mutta luin lääkkeellisestä tyhjennyksestä, että voi tulla juuri kuvaamasilaista vuotoa ja kipuja.

Itsellä myös tuli heti mieleen että ikä alkaa tehdä tepposia (itse olen "jo" 36v) kun aiemmin raskaudet menneet moitteettomasti eikä yhtään keskenmenoa. Mutta tämä on vain mutua, ei mitään todellisuuspohjaa.

Sinun täytyy vain luottaa omaan intuitioosi, ellei mitään lääketieteellistä syytä löydy.

Toivottavasti olet toipunut viime yöstä fyysisesti. Olen todella pahoillani puolestasi.

Vierailija
2/4 |
08.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vähän samantapainen kokemus. Rv11 alkoi pieni tuhruttelu joka pikku hiljaa yltyi. Lääkäri totesi kohdussa pienen kuolleen jo rv6+ ilmeisesti. Kotiin laittoivat odottelemaan seuraavaa aamua ja jos ei tyhjene itsestään niin kaavintaan.

Yön aikana tyhjeni tosissaan. Kivut oli mitä kamalimmat. Tuskissani kiemurtelin ympäri kämppää... Vuoto ei tainnut ihan yhtä raju olla kun sinulla, mutta paljon sitä jossain vauheessa tuli kun en todellakaan uskaltanut pöntöltä nousta.

Toinen km olikin iisimpi. Pieni taas kuollut jo rv6+ ja huomattiin rv9+. Lääkkeellinen tyhjennys tehtiin. Ei ollut lähellekään niin kipeä ja vuotokin taisi olla vähäisempi.

Voimia sinulle! Toivottavasti vielä onnistuu!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
11.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ennen esikoista. Eka oli 6+2, mutta ei ollut noi raju kun sinulla, mutta oli ihan supistuksen tapaisia kipuja. Kävin Naistenklinikalla ultrassa ja siellä todettiin keskenmeno. Toinen oli vko 11+ ja oli tuulimunaraskaus, joka alkoi tuhruttelulla ja jossa oli myöhemmin supistuksia. Menin taas Naikkarille ja ja ultrassa ei näkynyt kuin ruskuaispussi. Jouduin kaavintaan.

Kävin sitten, olisiko ollut muutaman viikon päästä, jälkitarkastuksessa.

Jaksamista sinulle! Ja toivotaan, että vielä onnistuu!

Vierailija
4/4 |
05.09.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 2. km oli fyysisesti raju, vuoto ei ollut kovin paha, mutta kivut yltyivät niin koviksi, että luulin kuolevani siihen paikkaan. Tosin kipu on hyvin moniosainen kokemus, johon myös mm. pelko ja suru vaikuttavat, joten en osaa sanoa, miten synnytyksessä tuon kivun olisin kokenut. Ambulanssi vei meikäläisen yöllä sairaalaan, jossa sain kipulääkkeet ja pääsin kotiin muutaman tunnn kuluttua.

Tuosta tapahtumasta vuoden kuluttua synnytin ihanan lapsen ilman kivunlievitystä.