Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaapas! Pienen budjetin häät, enemmän vieraita vai laadukas menu?

Vierailija
04.08.2009 |

Olemme järjestämässä pienen budjetin häitä ja pähkäilemme kahden vaihtoehdon välillä. Kertokaapas mielipiteenne, kumman itse valitsisitte?

A. Paikalle vain kaikkein lähimmät ihmiset, ylelliset syötävät ja juotavat. Intiimi tilaisuus, tiivis tunnelma.

B. Paikalle läheisimmät ystävät ja sukulaiset, noin 40 henkilöä. Tarjoiluna noutopöytä, jossa tarjolla voileipäkakkua, salaattia, piirakoita, pikkuleipiä ym. Ei lämmintä ruokaa. Väkimäärältään siis isommat, kenties menevämmät juhlat.

Oikeastaan ydinkysymys on, haluammeko panostaa laadukkaaseen juhlaan jonka jaamme vain lähimpiemme kanssa? Vai haluammeko juhlia suuremmalla porukalla melko vaatimattomasti? Ihmiset vai ruoka, näin karkeasti jaoteltuna? Toisaalta olen aina haaveillut tyylikkäistä häistä, jotka siis onnistuisi pienellä vierasmäärällä. Toisaalta taas olisi ihana juhlia isommalla joukolla, kaikkien tärkeiden ihmisten kanssa, jolloin antimet olisivat melko vaatimattomat.

Kuinka te tekisitte? Jonkinlaista näkökulmaa kaipaisin!

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka ei loppujen lopuksi ole tärkeintä vaan tunnelma, ilo. Häät ovat niin ihana juttu että parasta jakaa se mahdollisimman monen kanssa!

Vierailija
2/28 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli todella pienen budjetin häät. Suurin osa budjetista kun hupeni koiran leikkauksiin yli 16 000 mk. Tarjosimme kermaisen lohikeiton ja toisenavaihtoehtona samettisen sosekeiton, hyvää ruisleipää, karjalanpiirakoita, yms. Iltapalaksi oli vihreääsalaattia, itsetehtyjä lihapullia, nakkeja, patonkia, voita.

Juotavaa oli roudattu Eestistä. Ja vieraita oli 120. Ja todella hauskat bileet.Iloiset ihmiset, bändi ja tanssit tehivät juhlatunnelman. Ja häistämme ikimuistoiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin ammattilaisena voin kertoa että voileipäkakut, piirakat, ruokaisat salaatit yms. yleensä maksavat vähintään yhtä paljon (ellei enemmänkin) kuin laadukas lämmin ruoka.

Vierailija
4/28 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mun mielipide. Olin kerran häissä, joissa oli tosi niukka tarjoilu ja sai heti alkaa itse makselemaan tarjottavia (siis ei mitään edes tervetulomaljaa tarjoiltu vaan ne sai itse ostaa, ei siis ollut kyse edes mistään vakaumuksesta vaan säästämisestä). Juhlista jäi sellainen fiilis kaikille, että sinne mentiin viemään lahjat ja sai omakustanteisesti ostaa itselleen tarjottavat. Mitään ruokaa ei ollut tarjolla, vaan kakku ja kahvit, ei ohjelmaa... Ainakin pitkän matkan vieraat olisi kohteliasta syöttää, jos näkevät vaivan, että tulevat paikalle. Ei välttämättä tarvitse olla mitään yliampuvaa luksusta vaan sen verran ettei nyt tartte ekana nälkäisenä minnekään huoltoasemalle rynnätä...

Vierailija
5/28 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkälaisia vieraat ovat ? Me ollaan mun miehen kanssa normaaleja, ei nirppanokka ostan vaan kalleinta eikä fillareilla tarjousten perässä pinkovia ja samoin vieraat. Rakastan häitä yliyli kaiken ja ehdottomasti valitsisin kakkosen. Jos et halua että vieraat jälkikäteen haukkuu tarjoilunne vaatimattomasti, kannattaa esim ilmoittautumisen yhteydessä vihjasta häitten vaatimattomuudesta. Kun ei mitään odota, yllätys on yleensä positiivinen.

Vierailija
6/28 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on tärkeintä ja silloin saa ne tärkeimmät ihmisetkin paremmat kemut!

Vierailija
7/28 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sit niin, että pienet häät ja vaatiammat pirskeet jälkikäteen

Vierailija
8/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meni kokonaisuutena rahaa ehkä 2500-3000 e sisältäen siis kaiken (myös esim mun äidin uudet vaatteet;)). Olen edelleen tosi tyytyväinen. Saatiin rajattua vieraat niin, että en ainakaan usko että kukaan pahoitti mieltään siitä, ettei kutsuttu. Muutenkin oli tosi kivat ja intiimit juhlat. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi, ainoa mikä itseäni ehkä hieman harmitti, oli se että ei saatu pöytiin tarjoilua vaan oli noutopöytä. Juomana oli viiniä, ei muuta alkoholia.

Erityisesti panostimme juhlapaikan koristeluun, meillä oli talvihäät, joten roudasimme paikalle jäälyhtyjä, kynttilöitä, peilejä, kristalleja, harsoa, satiinia ja kaikkea mahdollista "lumikuningatar"-teemaan sopivaa. Toki olisimme panostaneet isommissakin häissä=)

Mutta itse lähtisin tosiaan uudelleenkin linjalle A. Mielestäni on parempi pitää pienet mutta hienot häät kuin suuremmat budjettihäät. Olin kerran häissä, joissa oli TOSI tiukka budjetti mutta ihmisiä oli silti pitänyt kutsua tosi paljon. Esimerkiksi minä en edes ollut hääparin kanssa kovinkaan läheinen, mutta minut kutsuttiin silti. Meitä kavereita ei kuitenkaan kutsuttu vihkimiseen tai syömään, vaan vasta kakkukahveille ja iltabileisiin. Oli tosi vaivaannuttavaa mennä juhliin "kesken". Sitten pari oli kutsunut erään morsiamen työkaverin ilman avecia, koska hän ei kutsuhetkellä seurustellut kenenkään kanssa. Tämä työkaveri ei tuntenut häistä ketään (paitsi morsiamen) joten oli mielestäni erittäin ikävää häntä kohtaan, ettei saanut tuoda seuralaista. Ruokajuomana oli (kuulemma) ollut vain vesi ja sitten ravintolasta jokainen pystyi ostamaan itselleen muuta juotavaa.

Kaiken kaikkiaan noista häistä jäi sellainen maku, että pari rahasti itselleen häämatkarahaa (oli siis erityisesti ennen häitä painotettu että tavaraa ei saa tuoda, vaan rahaa ainoastaan ja morsian laski polttareissaankin, että kuinka paljon he saavat rahaa, kun jokainen aikuinen tuo kuitenkin x määrän rahaa) ja olen edelleen sitä mieltä, että esim minut ja muutama muu yhteinen tuttumme oli kutsuttu vain sen takia, että morsian halusi leuhkia liitollaan (oli ensimmäinen opiskelukaveripiiristämme, joka avioitui). Siis eihän siinä edes ole mitään pahaa, ja tämä meni nyt vähän OT, mutta siis mielestäni on ikävää jos häistä tulee sellainen olo, ettei vieraisiin ole ollenkaan panostettu, tärkeintä on vaan rahalahjat tms.

Vierailija
9/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin voit tehdä juuri niin hienot juhlat kuin itse haluat ja kulut pysyvät kasassa, koska väkimäärä on yleensä se mikä tekee kuluista suuret. Voit vuokrata ihanimman mahdollisen tilan (pienet tilat heti edullisempia kuin isot), tarjota parhaita juomia, nauttia ihanista herkkuruuista... Unohtumaton juhla lähimpien ihmisten kanssa!

Vierailija
10/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joihinkin juhlapaikkoihin ei saa tuoda omia viinoja, vaan tilaa vuokratessa sitoutuu käyttämään keittiön palveluja ja maksullista baaria. Eli ei välttämättä ole pienestä budjetista kiinni. Eikä vieraat ole välttämättä niin änkyrässä, jos on maksullinen viinatarjoilu. Off topic, sorge.

Vaatimaton ruoka, enempi populaa.

Vierailija
11/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet aina haaveillut vaihtoehdosta A, toteuta se. Ainut ongelma on se, että intiimiä ja tiivistä tunnelmaa ei voi taata. Pienellä porukalla voi olla myös hieman vaivaantunutta. Vaihtoehto B:n vierasmäärä ei vielä ole mikään ihan mahdoton. Joku tuolla mainisti tarjoiluvaihtoehtona keiton noutopöydän sijaan. Kannattaa kysellä paikoista, mitä menuvaihtoehtoja on. Jos olette seurojentalolla maalaistunnelmassa niin lohikeitto olisi mielestäni teemaan sopiva tarjoilu. Kakkukahvit päälle ja hyvä tulee. Hienoon ravintolaan taas ei oikein sovi.

Vierailija
12/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin saanut itse päättää meillä olisi ollut todella pienet häät. Ihan vaan vanhemmat ja sisarukset paikalla. Se olisi ollut minun unelmapäiväni ja "minun näköiseni" häät.

Todellisuudessa kutsuttaja oli vanhempiemme tahdosta lähemmäs 200 ja perinteinen seisova pöytä tarjoiluna. Elämäni kauhein päivä. Onneksi siitä on jo 10 vuotta.

Vierailija
13/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni se oli helppo päätös. Mielummin sinä päivänä kaikki vimpan päälle, kuin jotain karjalanpiirakoita ja munavoita 150 hengelle.

Vierailija
14/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meni ihan nappiin! Ehdottomasti A!

Intiimi tunnelma syntyy, kun koko porukka mahtuu illalliselle saman ison pöydän ääreen. Ilman muuta pieni porukka ja pöytiin tarjoiltuna oikein hyvä illallinen.

Vierailija
15/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oletteko ajatelleet että voisitte itse tehdä tarjoilut? Säästätte huomattavan ison summan.

Omissa 120 hengen häissä ruokailu tuli maksamaan n 10€/hlö. Sillä sai:

lämminsavulohta, salaatteja, paahtopaistia, juuressekoitusta, lohikeittoa ja graavia siikaa. Näitä nyt ainakin oli pöydässä.

16/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai vetoa appeesi kohtuullisten myötäjäisten saamiseksi.

Vierailija
17/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienelläkin budjetilla voi saada todella upean tarjoilun aikaiseksi - tehkää vaikka tapastyylinen (jättäisin itse sen voileipäkakun pois):

- tortilla eli peruna-kasvis-munakas, kaunis ja maukas. Jos haluaa voi silputa vaikka ilmakuivattua kinkkua sekaan

- ruokaisa salaatti (esim kana)

- sekasalaatti

- vaikka pikantisti maustettuja lihapullia

- suolainen piiras, esim kasvis-pekoni tai pinaatti-ricotta tai savuporo mini-quicheja

Tortillan ja piiraan voi tehdä n 6x6 paloiksi jolloin ne on enemmän maisteluannoksia, jos jollain on isompi nälkä niin ottaa sitten useamman.

- Makeaksi riittäisi upea kakku, pikkuleivät ja muut kuivakakut on ihan ylimääräistä.

Teimme juuri tuontyylisen menun n 60 hengelle ja itse ruokiin ja kakkuun meni n 200€.

Vierailija
18/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikää mitä kunnon 3 ruokalajia viineineen maksaa per nuppi - ravintolassa lähes 100€ per nuppi ja itsetehtynäkin n 30€. Ja palkkaa siihen vielä joku keittiöön tekemään ruokia.

Meillä oli buffet aikoinaan omissa hääjuhlissa ja sekin oli hyvin edullinen:

- pekoni-kana kääröjä

- paahtopaisti

- porsaan yrttifile

- perunasalaatti, sekasalaatti, kanasalaatti

- pestoleipää

- tupla-sacherkakku (ehkä jotain pikkuleipiä, en muista)

Ruuat tehtiin edellisenä päivänä ja tarjottiin kylmänä puutarhassa, oli ihanat juhlat

Vierailija
19/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei apelta Borgå hyvä.

tai vetoa appeesi kohtuullisten myötäjäisten saamiseksi.

Vierailija
20/28 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikää mitä kunnon 3 ruokalajia viineineen maksaa per nuppi - ravintolassa lähes 100€ per nuppi ja itsetehtynäkin n 30€. Ja palkkaa siihen vielä joku keittiöön tekemään ruokia.

Meillä oli buffet aikoinaan omissa hääjuhlissa ja sekin oli hyvin edullinen:

- pekoni-kana kääröjä

- paahtopaisti

- porsaan yrttifile

- perunasalaatti, sekasalaatti, kanasalaatti

- pestoleipää

- tupla-sacherkakku (ehkä jotain pikkuleipiä, en muista)

Ruuat tehtiin edellisenä päivänä ja tarjottiin kylmänä puutarhassa, oli ihanat juhlat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä