2v+ päiväuniasiaa
lapsi on lopettanut itse päiväunet, mutta on selkeästi väsynyt ja tarvitsisi edes pienet unet, muuten päivästä tulee rasittava kun kiukkuaa kaikesta. ei vaan nukahda, vääntyilee ja kääntyilee ja kampeaa itsensä pois sängystä. mielestäni 1-2h huudattaminenkaan ja väkisin kiinni pitäminen ei ole järkevää.
mitähän tässä keksis että jaksaisi itse :D
Kommentit (9)
Ainakin meillä, esikoinen alkoi jättää päikkäreitä pois parivuotiaana (ei vaan nukahtanut), ja nyt kuopus (1 v 11kk) alkaa oireilla vähän samaan suuntaan... pienempi nukkuu melkein 12 tuntia öisin.
Siitä olen samaa mieltä kakkosen kanssa, että lepohetki on tärkeä isommallekin.
Ja että nuo siirtymät unien kanssa ovat hankalia, mutta parissa viikossa uusi rytmi löytyy. Tai vanha palaa, kuten ed. kirjoitti.
tai se on sitten sitä että luovutan kun lapsi karjuu täyttä kurkkua 1,5h!
ja mullakin on kokemusta että lapsilla on vaiheita että vastustaa päiväunia, 2 vanhempaa lasta ovat tehneet samaa. heidät kuitenkin sain aikoinaan unille.. mutta tähän tapaukseen ei vaan tehoa..
ehkä jos sais jonkun uuden rytmin ja myöhästäs päiväunia, voiskohan se auttaa.. mutku ois niin kiva mennä aamupäivällä ulos, päivällä päiväunet ja sit vielä uudelleen ulos.
mut joo! kait tää tästä helpottaa kun tämä "siirtymävaihe" menee ohi. on vaan niin rankka vaihe katsella toisen kiukkuilua..
ehkä pitäs keksiä jotain kävelylenkkejä, isommat lapset ei vaan niistä ilahdu..
tai se on sitten sitä että luovutan kun lapsi karjuu täyttä kurkkua 1,5h!
ja mullakin on kokemusta että lapsilla on vaiheita että vastustaa päiväunia, 2 vanhempaa lasta ovat tehneet samaa. heidät kuitenkin sain aikoinaan unille.. mutta tähän tapaukseen ei vaan tehoa..
ehkä jos sais jonkun uuden rytmin ja myöhästäs päiväunia, voiskohan se auttaa.. mutku ois niin kiva mennä aamupäivällä ulos, päivällä päiväunet ja sit vielä uudelleen ulos.
mut joo! kait tää tästä helpottaa kun tämä "siirtymävaihe" menee ohi. on vaan niin rankka vaihe katsella toisen kiukkuilua..
ehkä pitäs keksiä jotain kävelylenkkejä, isommat lapset ei vaan niistä ilahdu..
jossa huilaatte kaikki. Lue jotain kivaa kirjaa ja pötkötelkää isossa sängyssä tai sohvalla.
pyrkii herättämään aikaisemmin aamulla.. ja kunnon ulkoilut sitten päälle.. Ja selkeä rytmi.
Meillä on lisäksi se toiminut, että olen antanut lapsille kirjan jota sitten rauhassa lukevat. Ja sitten ovat nukahtaneet..
Väkisin en ole yrittänyt, joskus kyllä muutamaan otteeseen kantanut takaisin sänkyyn, jos on mennyt ihan mahdottomaksi,
Kerrot lapselle että nyt kun uni ei päivällä enää välttämättä tule (saa siis tietysti nukkua jos nukuttaaa) niin lepäämme sängyssä lukien, kuunnellen lauluja, pötkötellen rauhassa kuunnellen talon äänia ym. ja sitten jätketaan päivän askareita. Olet lapsen kanssa itse ja rauhoitat tilanteen. Pakkonukuttaminen saa lapset kyllä raivoon (yleensä)
Päivä rytmittyy edelleen lepohetken mukaan ja mahdollisesti lapsi joskus torkahtaa.
Rauhallinen ilmapiiri ja ei liika pakottaminen toimii yleensä. Toista tätä rutiininomaisesti niin uusi rytmi löytyy varmasti ja yö-unet pietenevät pikkuhiljaa.
kyllä, meillä on jo käytössä se että päiväuniaikaan on lepohetki jossa luetaan kirjoja ja rauhoitutaan (isommillakin). se toimiikin ihan kivasti, lapset jaksaa puoli tuntia kököttää kiltisti kun luen heille tai katsellaan kuvia kirjoista pienemmän kanssa. mutta ei se riitä 2v:lle että jaksaisi koko päivän ilman unia!
no, ehkä rytmi tästä muuttuu (yöunet pitenee jolloin päiväunia ei välttämättä tarvitse) tai lapsi torkahtaisi joskus..!
Meillä vanhimmalla oli noita vaiheita. Kun jaksoi vain laittaa nukkumaan ja nukuttaa, niin parin viikon päästä helpotti. Kesällä vaan tuppaa jäämään helposti unet pois, kun on kuumaa ja valoisaa.
Jos on selkeästi väsynyt, niin totta kai tarvitsee päiväunet, joten mä laittaisin nukkumaan ja sitten vaikka kirjan kanssa sänkyyn. Jos ei joka päivä nukahda, niin se ei kamalaa ole. Lepo kuitenkin tulisi.