Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotiaan normaalikehitys?

Vierailija
04.08.2009 |

Hei,

Veljeni poika on 2 vuotias ja olen itse jo pitkään empinyt mielessäni, että onkohan kaikki hänellä niinkuin pitää. Itselläni on 1vuotias ja välillä tuntuu että tämä yksi vuotias on joissain asioissa kehittyneempi. En tiedä voiko kyse olla persoonallisuuseroista vai onko veljeni pojalla kehitysviivästymä. Tässä muutamia esim.

Ei puhu sanaakaan, Ei ota kontaktia muihin lapsiin, Ei noteeraa uusia ihmisiä, jotka tulevat esim heille kylään, Ei reagoi kun muut puhuvat hänelle (ainoastaan äitinsä ja isänsä puheesee), ei leiki muiden lasten kanssa (esim yksi vuotiaani heti konttaa muiden lasten luokse ihmettelemään), Kun häneltä kysytään haluatko syödä, hän örisee ja sitten vanhemmat näyttävät eri ruokia hänen nenänedessään ja katsovat mihin hän tarttuu. (oma yksi vuotiaani ymmärtää jo esim haluatko maitoa) . Hän katsoo samoja dvd:tä kaksi tuntia putkeen hievahtamatta...

Kuulostaako kenellekään tutulta? Onko kyse vain epäsosiaalisesta lapsesta? Mistä voi muuten olla kyse?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v:n tulisi puhua vähimmillään kaksisanaisia lauseita. Tuo kontaktinpuute on hälyyttävää: 2v:tä ei yleensä saa pidettyä toisten lasten touhuista poissa...

Ymmärtääkö puhetta? osaako vaikka hakea tse vaipan kaapista jos äiti pyytää?

Vierailija
2/9 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei osaa hakea mitään itse. Äiti sanoo, että lapsi ymmärtää kaiken mitä tälle puhuu, ehkä se on toiveajattelua. Itse en ole saannut kontaktia lapseen esim pyytämällä häntä mukaan leikkeihin tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kontakin puute on kaikkein "pelottavin" merkki siitä, että jotain voisi olla pielessä.

Miksi muuten 2 vee saa katsoa 2 tuntia DVD:tä?!

Vierailija
4/9 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se näkyy jo noin pienelläkin. Toimiiko hienomotoriikka. Omalla pojallani lievä kehitysvamma ja se näkyi jo 1 vuotiaana. Laitoin tarhaan 2 vuotiaana ja kehitttynyt tosi hyvin, kun melkein 7v. asti vamma näytti keskivaikealta.

Vierailija
5/9 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko vanhempiensa ainokainen? Kykenevätkö itse huomaamaan jos jotain pielessä? Mitä neuvola on sanonut?

Meillä 2v neuvolassa ainakin kiinnitettiin huomiota kommunikaatioon ja erikseen kysyttiin osaako noudattaa pieniä ohjeita...

Vierailija
6/9 |
04.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nuo kaikki siis sellaisia, jotka on vanhempien kertomia?

Itsellä vaan tulee mieleen, et meidän 2v voi olla hyvinkin juuri tuollainen vieraassa ympäristössä tai kun vieraita on paikalla. Yksikin vähän vieraampi voi tehdä pojasta täysin puhumattoman ja sellaisen, joka ei tee oikein mitään. Seistä möllöttää vaan paikallaan.

Normaalissa arjessa puhuu kyllä hyvin, ymmärtää puhumansa, leikkii lasten kanssa jne.

Vierailija
7/9 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi katsoo pari tuntia tv:tä esim kun heillä oli juhlat. Muut lapset leikkivät yhdessä tai ainakin katselee muiden leikkejä tms. ja tämä yksi seisoo tv.n edessä kaksituntia hievahtamatta..

Neuvolassa oli sanottu jo aikaisemmin,että lapsen tulisi mahdollisesti aloittaa puheterapia jos sanoja ei rupea tulemaan.

Olen huolestunut lapsesta, mutta en kehtaa suoraan kysyä, kun en oikeastaan ole kovin läheinen veljeni perheen kanssa. (asutaan eri paikkakunnilla ja on ikäeroa..)

Vierailija
8/9 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan moni on pitänyt heitäkin autistisina tai muuten vammaisina, kun sanaakaan ei ole tullut suusta eivätkä he ole menneet muitten lasten kanssa leikkimään. Mutta ihan normaalisti kehittyneitä he ovat, ellei jopa hyvin aikaisinkin monissa asioissa, ujoja ja hitaasti lämpiäviä vain. Vanhin heistä on jo aikuinen, eikä vieläkään pahemmin juttele vieraitten kanssa.

Vierailija
9/9 |
05.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika nyt vaan voi olla vähän mietteliäämpi. Miksi heti pitäisi olla vammainen?. Tunnen tapauksen joka lapsena ulkoillessa esim. piti kääntää välillä toiseen suuntaan kun toinen vaan seisoa möllötti paikallaan, ja tänä päivänä on fiksu tohtorismies.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi