Soseiden aloitus+imetys 6kk iässä-rytmi hukassa!
Poika nyt 6kk ja aloitimme soseet 3vk sitten, niin että aluksi vähän iltapäivällä kasvissosetta ja nyt sitten 6kk iässä aamupuuro, iltapuuro ja yksi kasvissose iltapäivällä. En tiedä onko sattumaa vai mikä mutta kiinteiden jälkeen poika on raivonnut rinnalla ja vetää itseään kaarelle eikä läheskään aina suostu syömään. Imetin tähän saakka ja oppi hyväksymään pullonkin vasta 4,5kk iässä josta on saanut vain muutamia kertoja. Kun tätä raivoamista (aluksi illalla, sittemmin myös päivällä) alkoi olla useammin, kokeilin antaa pullosta ja siihen hän tarttui heti. Aluksi totesin että hän oli illalla usein liian väsynyt eikä jaksanut enää keskittyä tissille mutta nyt tätä on alkanut tosiaan tapahtumaan myös päivisin. Maidon nousun ja riittämisen kanssa ei ole ollut mitään ongemia ja poika onkin kasvanut erittäin hyvin. Nyt olen joutunut antamaan pullosta vaikka haluaisin imettää suurimman osan. Alkaako hän itse vieroittamaan itseään rinnalta/tapahtuuko se näin? Esikoista imetin 10kk ja hän sai opiskelupäivinäni pullosta ja muuten rinnasta ja söi siitä rauhallisesti. Tämä kakkonen on kyllä muutenkin vilivilpertti ja paljon menevämpää sorttia joten luulen että hän aloittaa vieroittamisen/ei vaan jaksa enää keskittyä.
Onko järkeä olla antamatta pullosta ja katsoa ja pitkittää jos hän ottaa rintaa, mikä on sopiva imetysrytmi kiinteiden kanssa/montako kertaa päivässä, ja mistä tietää että poika saa tarpeeksi maitoa/vrk?
Nyt olen useimmiten antanut kun hän herää ja on vielä vähän uninen mutta heti jos maidohetki venyy liian pitkälle tai hän on muuten jo kiukkuinen/väsynyt niin ei suostu syömään tissistä. Harmittaa vähän:( mutta ehkä noi vauvat ovat niin fiksuja, että vieroittavat itse itsensä, kai?!
vieroittaa itseään. Enemmän kuulostaa siltä, että kiinteiden määrä on aika nopeasti noussut eikä rinta sen takia jaksa kiinnostaa? Oletko koettanut imettää ennen kiinteän ruuan antamista? Ahkera pullottelu voi tosiaan aiheuttaa vauvan vieroittumisen kokonaan, joten jos toiveenasi on jatkaa imetystä, kannattaa koettaa välttää pulloa ja yrittää rintaa eri tilanteissa. Juuri tuo heti heräämisen jälkeen on esimerkiksi tosi hyvä hetki monille vauvoille. Hyvä asento monille lakkoilijoille on ns. susiemoasento; vauva sängylle makaamaan ja itse nelinkontin siihen yläpuolelle. Usein tällaiset lakkoilut on ohimeneviä, eli kun vähän aikaa jaksaa sinnitellä, niin alkaa taas sujua paremmin.
Jos vauvalla on jo ilemisesti 4 kiinteää ruokaa päivässä, niin todennäköisesti 4-5 imetystä vuorokaudessa riittää takaamaan energian ja kalsiumin tarpeen. Lisäksi tuon ikäiselle voi jo hyvin alkaa yrittämään nokkamukia, mikä on pulloa parempi imetyksen kannalta.
Tsemppiä! Lisävinkkejä löytyy osoitteista imetystukilista.net ja maitolaituri.imetys.fi . Kannattaa käydä tutustumassa myös niihin!