Onko yleensä kaikissa raskauksissa painoarvioultra?
ihmettelen vain kun itsellä aina ollut ja nyt kaverin odotaessa esikoistaan, hänellä ei ole ollenkaan.
Kommentit (22)
Mulla just laskettu aika käsillä ja mulla ei ollut painoarvio-ultraa. Kokeiltiin vaan sisätutkimuksella lantioluut ja sanottiin että pitäis mahtua. Ja sikiön päätä kokeiltiin mahan läpi ja arvioitiin sen perusteella 3,5kg painavaksi. Olisin ehkä kyllä halunnut sen ultran...
Kai se tehdään vain, jos ennakoidaan ongelmia pienen äidin tai selvästi ison vauvan takia, tai tiedetään, että naisella on ahdas lantio.
olisin halunnut minäkin..lääkäri veikkasi yli 4 kiloa mutta lapsi painoikin 3200g...
kolmessa ensimmäisessä raskaudessa oli vain 2 ultraa/ raskaus. Eli viikon 12 paikkeilla ja rakenneultra. Nyt tässä neljännessä neuvolalääkäri ultrasi jossain viikolla 35, muttei saanut painoarviota otettua, kun vauva veti aina jalan alta, kun yritti reiden pituutta mitata. Onko vauva arvioitu sinulla jo sf-mitan tai mahan päältä tunnustellen isommaksi? Itsellä ollut aina sf-mitta max 32cm. Painot olleet lapsilla syntyessään 3200-3690g. Eli ei mitään hirmu isoja.
Kai se tehdään vain, jos ennakoidaan ongelmia pienen äidin tai selvästi ison vauvan takia, tai tiedetään, että naisella on ahdas lantio.
ei ole todellakaan ahdas lantio(kyllä ne sen ainakin toisen kohdalla tiesi) ja lapset on ollut alle 4kilosia kumpikin. silti olen sinne "joutunut".
ap
Eli mulle tehtiin 2 ultrausta, np- ja rakenne. Painoa ja kokoa lääkäri arvioi vkolla 36 käsivaraisesti.
Varmaan riippuu paikkakunnasta. Itse asun Porvoossa.
jokaiselle odottavalle
Kunta tarjoaa kaksi ilmaista ultraa (0€) ja yhden maksullisen ultran (poli maksu)
jokaiselle odottavalle
Kunta tarjoaa kaksi ilmaista ultraa (0€) ja yhden maksullisen ultran (poli maksu)
mitä tarkoitat?
laihoilla eri ultrauspaikka, niin laihat maksaa vaan yhdestä ultrasta
Tavallisesti on niskapoimu-ultra ja rakenneultra, joissain kunnissa vain toinen noista.
Mahan päältä tunnustellen lääkäri saattaa tehdä painoarvion viimeisessä lääkärintarkastuksessa, mutta se voi heittää.
Painoarvioultra tehdään vain jos on aihetta epäillä että tulisi ongelmia esim. ahtaan lantion ja vauvan suuren koon takia.
Omat lapseni arvioitu näin neuvolalääkärin toimesta:
Vajaa neljä kiloa -> 3,5kg.
3kg -> 4,1kg
3kg -> 4kg.
mitä tarkoitat?
miksi ne ultrattais eri paikoissa? kyllä se ultraääni menee läskinkin läpi samalla lailla kuin pelkän vatsanahkan. se tarkkuus asetetaan tietylle etäisyydelle pinnasta..olen tarkastanut uä:llä joskus metallirakenteita.
eiköhän kaikki äidit ultrata samoissa paikoissa.
mitä tarkoitat?
miksi ne ultrattais eri paikoissa? kyllä se ultraääni menee läskinkin läpi samalla lailla kuin pelkän vatsanahkan. se tarkkuus asetetaan tietylle etäisyydelle pinnasta..olen tarkastanut uä:llä joskus metallirakenteita.
keskustassa on ultrauspaikka jossa huonommat laitteet ja niillä ultrataan hoikat (ja ehkä ne normaalipainoisetkin). Lihavat ultrataan sairaalalla
Itse kuulun niinin, mutta painoarviot ultran perusteella eivät ole oikein osuneet. Viimeksi veikkasivat 5 kg, oli 4,1. Nyt veikkasivat 4,2, oli 4,7.
mitä tarkoitat?
keskustassa on ultrauspaikka jossa huonommat laitteet ja niillä ultrataan hoikat (ja ehkä ne normaalipainoisetkin). Lihavat ultrataan sairaalalla
Eihän sillä pikkulaitteella saa edes luotettavaa tulosta, kuka sen ultrauksen siellä suorittaa?
Täällä missä minä asun, kaikki ultrataan sairaalalla. Esim. neuvolassa ei ole edes huonoja laitteita. Silloin kaikilta menee myös se poliklinikkamaksu siitä ja lasken sen muuten ilmaiseksi, koska polimaksu on vain reilu 20 euroa. Todellinen hinta 1/2 tuntia kestävälle kätilön suorittamalle ultralle olisi jotain aivan muuta.
Itselleni kasvoi iso maha ja laittoivat neuvolasta lähetteen äitipolille painoarvioon, ja sen perusteella lääkäri arvioi painoksi 3,5 kg ja sanoi että hyvin mahtuu syntymään. Vauva oli kuitenkin 4,5 kg ja joko tästä tai muusta syystä ei sitten syntynytkään alakautta vaan leikattiin.
jos raskaus on normaali ja kaikki näyttää olevan ok.
mitä tarkoitat?
Eihän sillä pikkulaitteella saa edes luotettavaa tulosta, kuka sen ultrauksen siellä suorittaa?
Täällä missä minä asun, kaikki ultrataan sairaalalla. Esim. neuvolassa ei ole edes huonoja laitteita. Silloin kaikilta menee myös se poliklinikkamaksu siitä ja lasken sen muuten ilmaiseksi, koska polimaksu on vain reilu 20 euroa. Todellinen hinta 1/2 tuntia kestävälle kätilön suorittamalle ultralle olisi jotain aivan muuta.
ja sen hoitaa kätilö (tosin on siirtynyt ultrauksiin)
Lihavat ultrataa alakautta, normaalit ihan vaan vatsan päältä
ei Joensuussa ainakaan
mulla ainakaan olllut.Loppuraskaudessa itse kysyin että osaako lääkäri yhtään painoa veikata. Neuvolassa sanottiin että lääkärit ei kuulma käy arvalemaan ellei sitten ole epäilystä isosta vauvasta joka ei mahtuisi tulemaan...