Tulipa kumottua pari väitettä päiväkodeista
Vietin aamupäivän lapseni kanssa päiväkodissa, ensimmäistä päivää oltiin niinkuin moni muukin.
VÄITE 1: Kyllä lapsi lopettaa itkemisen, heti kun vanhempi on lähtenyt.
TOTUUS: Ei muuten lopeta. Muutama lapsi itki ihan koko aamupäivän. Eivät hoitajat ehdi koko aikaa pitää sylissä, varsinkaan ulkona, kun pitää kulkea vahtimassa muita. Eivät he jaksa koko ajan kantaa itkeviä lapsia. Päiväunille mentäessä lapset nyyhkivät sitten oikein urakalla.
VÄITE 2: Päiväkodissa tarjoillaan terveellistä ruokaa, jossa on kaikki ravintoaineet, mitä lapsi tarvitsee.
TOTUUS: Ruokana oli perunaa ja kastiketta. Kastikkeessa ei ollut mitään kasviksia. Lisukkeena oli salaatti, jota annosteltiin pieni lusikallinen lapsille. Juuri kukaan ei syönyt sitä.
Jos olisin kotona tarjonnut perunaa ja kastiketta, kastikkeessa olisi ollut ainakin mukana porkkanaa, paprikaa ja kesäkurpitsaa. Lisukkeeksi olisin höyryttänyt esim. parsakaalia. Lisäksi lapsen lautasella olisi ollut kurkkua, tomaattia, paprikaa, porkkanaraastetta tms. Tällöin ateria olisi oikeasti terveellinen ja ruokaympyrän mukainen!
Kommentit (30)
viesti kuntasi päättäjille. Terv. Parhaansa tekevä tarhantäti, joka vaihtaa ammattia.
Hienoa, että teet noin kasvispainotteista ruokaa. Jos päiväkodissa tarjottaisiin lihakastiketta, jossa on paprikaa, ei esim. meidän lapsemme voisi sitä syödä.
Lapset, joiden näin itkevän, olivat 2-4-vuotiaiden ryhmästä.
Paikallislehteen kyllä tekisi mieli kirjoittaa tuosta ruokailuasiasta.
En todellakaan omasta mielestäni tee mitään kasvispainotteista ruokaa. Kyllä meillä tykätään ihan lihasta :) Mutta totta mooses ruuassa pitää olla jotain terveellistäkin mukana! Ei muuten, mutta monille lapsille ei varmaan kotona tuon parempaakaan sapuskaa heru.
Mä olen ollut kauan pph:na eikä monikaan lapsi ole vihanneksista tykännyt, vaikka niitä on aina tarjolla. Mun on ihan turhaa ujuttaa niitä kastikkeisiin, kun ne noukitaan sieltä pois, tai annostella lautaselle lusikallista enempää, kun ne jää syömättä. Uskon, että päiväkotilapset eivät ole sen kummempia. Mun omat lapset ovat oppineet syömään vihanneksia kunnolla vasta murrosiässä, vaikka niitä on tosiaan aina ollut tarjolla.
joka määrää, mitä ruokaa lapsille päiväkodeissa tarjotaan. Päiväkotien keittäjät tekevät ruoan kaupungin ohjeiden mukaan, eivät oman päänsä mukaan.
Minusta ne on kuitenkin ihan hyviä ruokia. Yksi normaali salaatti riittä tuoreannoksena.
Mitä sä meuhkaat? Ei kaikki laita vihanneksia ja kasviksia kastikkeen sekaan, vaan ne tarjoillaan erikseen. Päiväkodissa ehkäpä juuri allergioiden takia! On sitten kodin vika, jos lapsi ei ole oppinut syömään salaattia ja muita vihanneksia, jos ne kerran on lautaselle jääneet.
jotka ovat itkeneet monen kuukauden ajan tuntikausia päivässä. Koska hoitajilla ei ole koko aikaa aikaa lohdutella lapsia, itkevät nämä itsekseen suuren osan ajasta. Jos lapsia on 21 ja hoitajia keskimäärin 2(yksi usein tekemässä jotain muuta kuin osallistumassa perushoitoon), niin eihän siinä paljon ehdi antaa yksilöllistä huomiota.
Ruoka-asiaan olen minäkin kiinnittänyt huomiota. usein on jälkiruoaksi sokerisia kiisseleitä ja jogurtteja, maito ei ole suinkaan rasvatonta vaan 1%:sta ja margariinina käytetään Oivariinia, jossa on paljon kovia rasvahappoja. Miksi - olisihan paljon terveellisempiäkin vaihtoehtoja?
Miksi leipänä on yleensä näkkäriä, jossa on suurimmat akryyliamidipitoisuudet (=karsinogeeni)?
Pastakaan tuskin on kokojyväpastaa...
eikä ne "rehut" edes maistu kaikille lapsille, vaikka niitä kuinka tarjoaisi.
lapset on erilaisia. Joitain ei hetkauta suuntaan tai toiseen jäädä aamulla päiväkotiin ja toisille se on iso asia.
Se raha mitä kunnilla on varattu yhden laspen ruokaan on muutama euro päivässä. Lisäksi päiväkodeissa on allergisia ja eri-ikäisiä lapsia ja nykyään paljon myös eri etnistä taustaa olevia lapsia. Sen ruuan pitää sen takia olla ns. helppoa ruokaa mikä sopii mahdollisimman monelle. Ja usein nykyisin ruuat tulee suurista keskuskeittiöistä, mistä voi sama satsi mennä vanhustenkotiin, päiväkotiin, kouluihin.
Mä olen ollut kauan pph:na eikä monikaan lapsi ole vihanneksista tykännyt, vaikka niitä on aina tarjolla. Mun on ihan turhaa ujuttaa niitä kastikkeisiin, kun ne noukitaan sieltä pois, tai annostella lautaselle lusikallista enempää, kun ne jää syömättä. Uskon, että päiväkotilapset eivät ole sen kummempia. Mun omat lapset ovat oppineet syömään vihanneksia kunnolla vasta murrosiässä, vaikka niitä on tosiaan aina ollut tarjolla.
hän ei muuta ruokaa söisi, kun hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia
Suurinta herkkua ovat paprika, parsakaali, kukkalaali, salaatti, kurkku, omenat, vesimelooni, viinirypäleet
Makkaraa tai punaista lihaa ei syö, kun pakotettuna
Perunaa/pastaa syö mielellään.
Myös kalaa ja broileria syö mielellään, mutta ei niin mielellään, kun noita luettelemiani kasviksiahedelmiä/vihanneksia
Ja tämä on hyvin yleistä kaveripiirissä
ja hänen ryhmässään on 12 lasta ja 3 hoitajaa. Vaikutti tosi kivalta paikalta. :)
jossain kodeissa saa siis parempaa ruokaa kuin mitä päiväkodeissa. Suuressa osissa perheitä syödään ravitsemuksellisesti ala-arvoista ruokaa ja näille lapsille pkt-ruokailu on "pelastus".
suurelle joukolle ei kannata laittaa noita kastikkeen sekaan, koska joukossa on kuitenkin allergisia.
Meidänkin toinen lapsi jäisi ilman kastiketta, koska on allerginen paprikalle.
jossa minun kuului hoitaa ruokailuun liittyvät asiat (pienemmissä kun ei ole keittiötä kokkeineen). Lounas tuli muualta valmiina mutta välipala kuului minun tehdä. Jos listalla oli leipä-välipala, en saanut antaa lapsille leivän päälle kahta eri vihannesta, vaan joko esim. kurkkua tai tomaattia. Jos listalla oli että leipä+porkkananpala, ei leivän päälle saanut enää antaa mitään vihannesta. Näin se vaan menee.
Tuo 3 hoitajaa / ryhmä ei pidä paikkaansa. Yleensä aina yksi hoitajista tekee täysin muita pakollisia hommia, joten lapsia hoitaa vain kaksi hoitajaa. Se on liian vähän.
Pienten puolella työskennellyt ystäväni kertoi, että TODELLA MONI lapsi itkee tunteja päivässä vanhempiensa perään, mutta hoitajilla ei ole aikaa sylitellä heitä.
eikä ne "rehut" edes maistu kaikille lapsille, vaikka niitä kuinka tarjoaisi.
Meillä syödään paljon hedelmiä ja vihanneksia, mutta 3v poikamme ei suostu niitä syömään, näykkäsi kerran salaatinlehteä ja totesi, että "yäk, salaattia" ja seuloo huolellisesti jauhelihakastikkestakin kaikki sipulinpalaset pois. Ei varmana ole vanhemmiltaan oppinut tuollaista asennetta!!!
Lapset on hyvin yksilöllisiä tuon kasvisten syönnin suhteen. Osa johtuu kodin ruokailutottumuksista, mutta myös saman perheen lapsissa on suuria eroja. Puhun nyt mieltymyksistä, allergiat ovat tietenkin asia erikseen ja ne on PAKKO päiväkodissakin ottaa huomioon. Meillä esimerkiksi on aina tarjottu kasviksia ja keskimmäisemme on oikea kasvis/vihannes/hedelmärohmu. Esikoinen jo nyt isompana (7 v) syö kasviksia oikein hyvinkin, mutta syömistä on hänelle täytynyt oikein tosissaan opettaa. Kuopuksemme (3 v) on kaikista hankalin tapaus tässä suhteessa, eikä oikein söisi kuin kurkkua. Ja juu, kyllä tarjoamme.
Mielestäni on ihan ok olla pelkkä lihakastike ja lisäkkeenä salaatti. Ja lusikallinen salaattia on monelle nirsoilijalle ihan passeli satsi totutteluun.
Hienosti vedät johtopäätöksiä yhden aamupäivän perusteella :)
ja väitän myös että useimmat lapset syövät MIELELLÄÄN vihanneksia ja juureksia kun niitä vain heille tarjotaan. Kait monet lapset ensin tuollaisen pk-ruokailun jälkeen niille nenänsä nyrpistääkin:(
Eikä allergisten ruokavalio vaadi että kaikkien muiden ruokavaliot pitää olla yhteneviä.
mutta väitän kyllä että joku 3,5-4v joka jää jalkaan roikkumaan ja itkee tirauttaa jäädessään päiväkotiin, ei kyllä koko aamupäivää itke!