Hampurilaisia 1-vuotiaalle?
Haluaisin vain lasten yleisen terveyden kannalta ottaa tämänkin asian puheeksi...
Näin hampurilaisravintolassa vanhemmat (ehkä n.25-30v), joilla mukana ehkä n. 1-2v lapsi syöttötuolissa. Molemmat vanhemmat todella raskaasti ylipainoisia, ja edessä kummallakin KAHDET kerroshampurilais-aterian kääreet tyhjänä. Lapsella ranskanperunaa menossa suuhun.
Mielestäni tällainen valinta lounaspaikaksi ei oikein ollut loppuun asti ajateltu. Pelkästään jo pikaruoan suolapitoisuus on valtava, mitä se tekeekään pienelle lapselle pitkällä ajanjaksolla?
Toivoisin vanhempien miettivän, mitä (varsinkin näin pienelle lapselle kuin tässä tapauksessa) kannattaa syöttää. Hänellä ei varmasti tule olemaan itsetunnon kanssa helppoa, jos hän lihoo sen vuoksi, että vanhemmat ovat vieneet häntä hampurilaispaikkoihin syömään lounasta koko lapsuuden ajan. (Asia, mitä voi syyllä epäillä, jos kerralla kummallekin vanhemmalle uppoaa jopa enemmän kuin yksi ateria.)
Sharon
Kommentit (21)
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi herkkuja pitää varta vasten opettaa syömään. Meillä on alettu limua, hampurialisia ja karkkia nauttia vasta sitten, kun lapsi on itse ymmärtänyt niitä haluta. Turha aiemmin tunkea suuhun.
Sillon tällöin ei mielestäni ole paha, saahan sitä herkutellakin.
Syötähän sinä pupuseni sitten porkkanoita ja jätä muut toimimaan tavallaan. Vai ajattelitko kenties mennä Hesen eteen saarnaamaan?
herkkuja mitä isommat tai vanhemmatkin syö. Huutaa kuin syötävä jos ei saa samaa vaikkei ole koskaan maistanutkaan. Onko hän jotenkin poikkeuksellisen älykäs, tiedostava, kovasti ruoan perään vai ylikehittynyt? Eikö muka muiden 1v:t osaa vaatia???? Meillä ainakin vaatii kaikessa muussakin samaa kohtelua kun isommat sisarukset. Esim. huvipuistossa huutaa kuin hyeena kun ei pääse karuselliin.
Koitetaan herkutella pirpanalta salassa, koska eihän sitä huutoa kestä millään.
mäkkärissä. Ikää neidillä vasta 1.5 vuotta ja hyvin tuntu maistuvan. Tosin ei me kyllä sielä joka viikko jos kuukausikaan käydä ja kotona ei saakkaan muuta kuin peruspöperöitä.
Olen itse kasvanut perheessä, jossa ei saanut syödä mitään epäterveellistä. Silti muut sisarukseni ovat ylipainoisia. Minä ja mieheni ollaan normaalipainoisia ja herkutellaan kyllä lasten kanssa mäkkärissä, tosin yksi kerrosateria kerrallaan. Lapsille ostetaan myös hampurilaiset. Kyllä elämässä silloin tällöin saa herkutella... niin ja lapsen painokin kulkee miinuskäyrällä.
herkkuja mitä isommat tai vanhemmatkin syö. Huutaa kuin syötävä jos ei saa samaa vaikkei ole koskaan maistanutkaan. Onko hän jotenkin poikkeuksellisen älykäs, tiedostava, kovasti ruoan perään vai ylikehittynyt? Eikö muka muiden 1v:t osaa vaatia???? Meillä ainakin vaatii kaikessa muussakin samaa kohtelua kun isommat sisarukset. Esim. huvipuistossa huutaa kuin hyeena kun ei pääse karuselliin.
Koitetaan herkutella pirpanalta salassa, koska eihän sitä huutoa kestä millään.
1v 8kk osaa jo ainakin meillä vaatia herkkuja. aamulla kun puuroa syödään niin leipäpussi pitää olla piilossa muuten ei syö puuroa millään... karkkia me vanhemmat voidaan syödä vasta kun lapsi on menny yöunille.
Mun mies on malliesimerkki koko elämänsä kotiruokaa syöneestä..
Nyt aikuisena vain ranskalaiset yms. maistuisi. Ei koskekaan mihinkään possupataan tai kokoperunaan. Tässä kärsii oikeasti jo hieman muuperhekin tuon miehen roskaruokavillityksen takia.
Eli kultainen keskitie lapsesta lähtien!
Olette oikeassa, kyllä sitä saa silloin tällöin herkutella hampparipaikassa. En kiistä sitä lainkaan.
En tiedä mitä 1-vuotiaat osaavat/eivät osaa vaatia, itselläni vielä tulokas mahassa.
Otin asian puheeksi, koska itselläni kolesteroliarvot sukurasituksena aina koholla, ja ainakin kuvittelisin säästäväni lapseni samalta vaivalta, jos en veisi häntä kovin usein roskaruokaa syömään. (Olen normaalipainoinen, ja kolesterolista huolimatta käyn itsekin silloin tällöin hampparilla 'herkuttelemassa' - enhän muuten olisi tätä viestiäkään kirjoittanut.) :D
Sharon
PS Vaikka asiaa pohdinkin, ei tarvii silti "puputella"...
Jos syö paljon rasvaa ja suolaa, makuaisti turtuu ja sitä alkaa pitää kaikenmaailman ###### herkkuna.
Olen siis kakkos-kommentoija.
Itselläkin on eka vauva tulossa ja luulisin ensimmäisen lapsen kanssa olevan helppo siirtää "herkkujen" syömistä vähän myöhemmälle iälle. Yksivuotiaan keholle suolaiset ranskalaiset ovat yksinkertaisesti ihan älytöntä turhuutta. Totta kai perheissä, joissa on useampia lapsia, oppivat pienemmätkin nopeammin vaatimaan herkkuja. Itse kolmelapsisen perheen kuopuksena juoksin sisarusten ja heidän kavereidensa perässä karkkia kerjäten...
toki ei mitään suolassa uitettuja ranskiksia. Mutta siis ei ne ranskalaiset sinänsä ole pahoja, 1v. tyttö on allerginen viljoille, maidolle ja kananmunalle ja perunan mausta ei ole tykännyt. Testattiin ranskalaisia ja ne uppoavat hyvin eli edes tossa muodossa saa hiilareita, mikä on kasvavalle lapselle tarpeen. Rasvaisuuskaan ei ole ongelma, kun on kasvirasvassa paistettuja ja liian pienen painon takia muutenkin menee öljylisä ruokaan. Mekin ollaan pari kertaa ostettu ranskikset hesestä tytölle ja kerätty paheksuvia katseita :)
Kannattaa ensin todella katsoa millasta sen lapsen kanssa on ennenkuin jakelee täällä ohjeita. Aika moni joutuu heittämään ohjeensa romukoppaan, kun todellisuus iskee. Me käymme lastemme kanssa aina joskus pikaruokalassa, mutta kumpikaan ei oikein syö siellä mitään vaan näykkii ja enemmänkin leikkii leikkipaikassa (kotona sit syödään kunnolla). Jos joku näkee siitä vaivaa niin ihan sama.
Me syömme pääasiassa ihan normaalia perusruokaa, mutta noin kerran kuukaudessa syömme heseruokaa tai pitsaa tms. "herkkua", jota lapset toivovat. Mielestäni se on ihan ok.
Itse tiedän perheen, jossa hampurilaisia ja ranskalaisia haetaan vähintään kerran viikossa ja lisäksi syövät kotona tehtyjä (tai siis lämmitettyjä) ranskalaisia, nakkeja, hampurilaisia, lihapiirakoita, pitsoja, jne. Sen kyllä huomaa sekä perheen lapsista että aikuisista!
Itse tiedän perheen, jossa hampurilaisia ja ranskalaisia haetaan vähintään kerran viikossa ja lisäksi syövät kotona tehtyjä (tai siis lämmitettyjä) ranskalaisia, nakkeja, hampurilaisia, lihapiirakoita, pitsoja, jne. Sen kyllä huomaa sekä perheen lapsista että aikuisista!
:D Seuraavaksi joku suuttuu tästäkin kommentista koska lihavuus on niin arka aihe. Mut fakta on että tollasia ruokia syömällä lihoo. En mä vaan syöttäis niitä usein omalle lapselleni. Lihavuutta ei sais arvostella, mut onhan se lääketieteellinen fakta että se aiheuttaa monia muitakin vaivoja kuin pelkkiä ulkonäköpaineita.
Koska se on HERKUTTELUA. Ei joka päivästä RUOKAA!
Meillä on pian 4 lasta ja käytiin hampparilla ennen lapsia ja luultavasti vielä senkin jälkeen kun lapset kotoa muuttaa pois.
En ala moralisoimaan mitä te ihmiset voitte syödä ja mitä ette.
Olen kokki ja meidän perheen KAIKKI syöminen otetaan huomioon vaikka mennään joskus hampparille ja pizzalle.
On muutakin herkkua kuin hampparit, mutta saa olla kyllä aika nuiva suhde ruokaan jos joskus ei saa ostaa pikaa.
Se kotiruoka saattaa olla muutenkin persiistä vaikka itse tekisi, vauvojen valmisruokaa syöttävällä saattaa olla paremmin asiat kuin se joka muussaa potun ravinnoksi. ;)
Puhumattakaan kun lapsi 1- vuotiaana alkaa syömään perheen kanssa samaa ruokaa joka on hirveetä sisällöltään.
On todettu että tarhoissa/kouluissa lapsi saa terveellisempää ruokaa kuin monen kotona.
On se ihan KAAMEETA jos lapsi syö hampparia! :D
että se lapsi jonka on mäkkärissä syö siellä säännöllisesti, eikä esim. kerran vuodessa synttäreillä? Siis tota en AV:llä ymmärrä, että tehdän yleistys lapsen hoidosta nähtyään kerran lapsen ja vanhemmat.
paljon kovaa rasvaa, mikä on erittäin huono juttu. Jo pieniltä lapsilta on tavattu verisuonimuutoksia, jotka enteilevät sepelvaltimotautia myöhemmällä iällä.
Yksi tai kaksi hesekäyntiä ei näy missään, mutta jos makumieltymykset ojautuvat jo pienenä suosimaan rasvaa eikä kotona käytetä riittävästi kasviksia yms ravinnossa, ikävä kyllä lapsen terveys vaarantuu peruuttamattomasti. Nykyisinhän kakkostyypin "aikuisiän" diabetes alkaa yleistyä lapsillakin.
että se lapsi jonka on mäkkärissä syö siellä säännöllisesti, eikä esim. kerran vuodessa synttäreillä? Siis tota en AV:llä ymmärrä, että tehdän yleistys lapsen hoidosta nähtyään kerran lapsen ja vanhemmat.
...jos vanhemmat on isokokoisia niin varmaan voi päätellä, että vaikkeivät kävisikään just hampparilla kuin kerran vuodessa, niin eivät siltikään syö edes kotona kovin terveellisesti. Toivottavasti lapsi tosiaan sitten syö.
Itse kyllä sinnittelen viimeiseen asti ennen kuin sipsit, ranskikset ja karkit tulevat lapselle tutuiksi. Pitääkö sitä ehdoin tahtoin 1-vuotiaalle sellaista paskaa syöttää, kun ei sen ikäinen vielä osaa edes mc muonaa vaatia!