jjjjjjjjjj JOULULAHJAT elokuussa jjjjjjjjjj
Uusi kuukausi alkoikin jo...
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/6/viesti/1011640/jjjjjjj_joululahj…
Kommentit (39)
...onpa se vaan kallista. Ei oo kyllä nyt justiinsa niin ylimääräistä rahaa et vois laittaa tuohon =(
No, tarvii toivoa et jotain merkkiä näkyis huomenna ja jos ei, ni sit kattoo josko vaan nipistäisi ne rahat jostain muusta...
Onnea töiden loppumisesta Powiew! Outoa toivottaa onnea moisesta, mutta varmasti ihana tunne, jos ei ole viihtynyt ja muutenkin asiasta tässä olotilassa voi iloita. Itsekin lasken jo viikkoja äippäloman alkuun, vaikka työssäni viihdynkin ja samaan työhön palaankin. Minulla siis kyllä vielä kymmenisen viikkoa töitä jäljellä... Muutenkin kiva kuulla, että vointi parantunut.
Täällä Saksassa 4D maksaa 80€ ylöspäin. Me käytiin sairaalassa, eli ns. julkisella puolella, joten oli halpa, sen 80@, saatiin siis paljon kuvia, kolme pientä videota jne. ja 5 viikon päästä saadaan käydä uudelleen maksamatta toista kertaa (taisin nämä kaikki jo kertoakin viimeksi...) mutta yksityisillä asemilla maksaa yleensä 100-120€.
Kaverini Suomessa on kuulema maksanut n. 120€ kelan korvauksen jälkeen. Pitää kysäistä missä hän on käynyt. Aika rankasti kalliimpaa Suomessa tuo huvi...harmi.
Mukavaa viikkoa ja hyviä vointeja kaikille toivottelee
Lizzy-79 ja Pähkinätyttö 23+3
ps. meijän 4D:n mukaan laskettu aika juuri sama kuin tähän asti arvioitu aika ollut, eli 12.12. myös sen mukaan minkä kokoinen jne. tytsy on.
No eipä tarvii mitään 4D juttuja alkaa maksella sukupuolen varmistukseksi, ultra oli tänään ja aivan selvä poika tulossa =)
Kovasti mylläsi pikkuinen, ja ultraaja naureskeli vaan että kovin on reipas poika.
Kaikki oli tosi hyvin, kasvu hyvää ja la säilyi siinä 25.12 (tai itse asiassa papereissa lukee 24.12 mut ei kai sitä niin päivän päälle voi arvata..).
Onpa hassu olo, olin aivan varma et tyttö tulee tästäkin, ja itse asiassa vähän jännitin et miten suhtaudun JOS kuitenkin ilmoitetaan et poika olis tyrkyllä.. Hyvä että näkyi selvästi, meillähän on kämppä täynnä tyttöjen riepuja, nyt tarvii kuitenkin jotain vähän ostella ettei joudu ihan pelkissä vaaleanpunaisissa prinsessabodyissa kulkemaan pikkumies kunhan syntyy... Tai niin, nyt PÄÄSEE ostelemaan =)
Ja tosiaan, nyt alkaa tajuta, ettei tuohon ikävään työpaikkaan todellakaan tarvitse enää palata, ihana tunne!!
Kaikki hyvin siis, lasken nyt tämän aiemman ärtymyksen ja väsymyksen ja huonon voinnin menneeksi. Nyt alkaa iloinen odotus.
Powiew ja poika 21+3
Eilen oli neuvola, sitten jonkun kesäkuun... Siellä ei mitään kummempaa kunhan kelalaput sai ja asioiden todettiin olevan mallillaan. Painoa on nyt tullut kolmisen kiloa ja viikkoja siis 23.
Täytyy hehkuttaa kun kävin eilen hakemassa mahtavan huutamani nb-s-kestovaippapaketin:) Aivan MAHTAVA ostos! Ihanan kuntoisia kauniita vaippoja ja tarpeeksi koko nb-s iäksi harsojen ohella. Että olen tyytyväinen:) (Me kun tosiaan myytiin sitämukaan kaikki vauvatavarat kun pieneksi jäivät, siinä uskossa että tässä nämä meidän kaksi tai vuosien tauko;)
Eipä paljon muuta,
Rouvaii
Mulla oli kans eilen oman lääkärin vastaanotto, eli rutiinitarkastukset. Periaatteessa kaikki hyvin, vauva makoilee tällä hetkellä poikittain, on hyvin aktiivinen (siinä ei mitään uutta ;)), hemppari ja verenpaine oikein hyvät, vain virtsakokeessa näkyi sokeri, jonka seurauksena nyt siis myös minä joudun sokerirasitukseen. Lääkäri sanoi, että todennäköisesti kaikki kunnossa, mutta parempi tehdä testit varuiksi. Parempi heti varahisessa vaiheessa huomata, jos jotain häikkää sokereissa kuin liian myöhään. Rasitus ois ens tiistaiaamuna. Nyt kyllä jo itse alan tarkemmin katsoa mitä kaikkea suuhuni laitan. Muuten syönkin terveellisesti ja pääasiassa vähärasvaisesti, mutta just piilosokereita on tullut kai huomaamatta vedettyä liikaa. Painokin oli tällä kertaa noussut ihmeen paljon, vaikkei sitä nyt edes näe eikä tunnu. Lääkäri ja hoitsukin ihmetteli, miten pitää lukema ylipäänsä paikkaansa, kun en kuulema näytä lihoneelta enkä kyllä itsekään tunne niin suurta painonnousua vartalossa. Noh, en nyt vaivaa asialla sen enempää päätäni, pitää odotella ne testitulokset, vältellä sokereita ja katsoa sitten mitä tuleman pitää.
Terkuin Lizzy-79 ja Pähkinätyttö 23+4
En ole kesän aikana paljoa kirjoitellut, ja kaikenlaista on tapahtunut. Rakenneultraan jouduin menemään yksin, miehen ollessa työmatkalla, ja siellä selvisi vauvan sukupuoli aika yksiselitteisesti... pyysin ultraajatätiä arvailemaan, ja vastauksena oli "eipä tätä tarvitse paljoa arvailla" ja sitten esitteli minullekin kuvalliset todisteet :D Miehelle sitten session jälkeen tekstaria valtameren toiselle puolelle...
Nyt on töistä 3 viikkoa lomaa, ja olen lähdössä ensi viikolla Japaniin kaverini kanssa, mies palaa matkoilta alkuviikosta ja on hänen vuoronsa olla yksinhuoltaja pari viikkoa :D
Hankinnoista sen verran, että saatiin pinnasänky lainaan kaverin kaverilta, ja se piti hakea jo nyt, kun heille tuli toinen sänky tilalle eikä varastotilaa ollut. Pinnasänky on nyt olohuoneessa ja tyttö nukuttaa nukkevauvojaan siellä.
Elisabet rv 22+0 (kait... laskuissa menen jo sekaisin)
Syksy tekee tuloaan ja maha sen ku kasvaa.Minä ainakin olen ihan super suuri.Siis verrattuna kahteen aiempaan raskauteen.Toivottavasti sokerit ei ole heitelly niin että lapsi on oikeasti isokokoinen vaan mahan koko johtuisi vaikka lapsivedestä tai siitä että vatsa on venynyt jo useampaan kertaan.Olen aiempina kertoina säästynyt raskausarvilta melkein kokonaan ja nyt on alkanut navan ympärille tulemaan arpia ja alavatsalle.Kääk!Ja vielä on vaikka kuin pitkä aika paisua.Huomenna onkin sitten toinen sokerirasitus ja katsotaan sitten miten päin metsiä arvot ovat.Ja neuvolakin on pitkästäaikaa.
äitimaalta rv 23+6
Itse olen kirjoitellut tuonne yahoohon, mutta liekö siellä jotain vikaa, kun viestejä ole tullut aikoihin eikä äsken omanikaan kirjoitus tullut sinne??? Muita ihmettelemässä samaa asiaa???!!!
Täälläkin olen käynyt lukemassa viestejänne. Mukavaa kuulla muiden samassa tilanteessa olevien kuulumisia!
Kaveri sai juuri vauvan ja kävin sitä katsomassa esikoisen kanssa ja kyllä oli ihana, täytyy vielä itse malttaa odotella se 4kuukatutta kun saa oman nyytin syliin, nyyh! Mutta eiköhän se aika meni nopsaa kun tähänkin asti mennyt tosi nopeeta.
Amalia rv 22+6
Tänään oli sokerirasituskoe ja rasittavaa oli.Lähinnä se parin tunnin istuminen uuvutti.Tulokset saan huomenna.Heti perään oli neuvola ja tietysti pississä sokerit kolmella plussalla kun suoraan rasituksesta olin tulossa.Verenpaine hyvä ja rauta arvotkin on viimekerrasta korjaantunu(nyt 127) vaikka satunnaiseksi meni mun osalta tuo rauta tablettien popsiminen.Syke oli 140-148 ja sf mitta huikeat 25cm.Ens kerralla sitten lääkäri jolloin katsotaan kohdunsuun tilanne.Neuvolan täti käski kyllä varata lääkäriaikaa jo aiemmin jos saan paljonkin noita supistuksia mitkä mua on riivannu välillä ihan urakalla.Mutta nyt sohvalle huilaamaan.
äitimaalta rv 24
Joo, tiedän, et lupasin olla hyvällä tuulella ja nauttia odotuksesta kun työt loppui, mut minkäs mä itselleni voin, olen kai krooninen valittaja..
Ei vaan, ei mitään isoa valitettavaa oo, olen nauttinut "työttömyydestä" vaikka oikeastaan koko ajan on ollut jotain keikkaduunia tms. tekemistä. Viime viikolla tehtiin hepan kanssa kaksi ravireissua ja olin vkl töissä. Yllättävän raskasta oli, varsinkin ravireissut. Hommat hoituu kyllä hyvin vaikka nyt kyllä korostuu sen työn fyysinen rasitus.. Muut tallihommat hoituu vaivatta niin kuin ennenkin ilman suurempia rasittumisen tunteita. Mut nyt kyllä vähän ihmetyttää miten jo tässä vaiheessa kroppa on aivan finaalissa tollaisesta perusrasituksesta, johon on vuosi(kymmenet) tottunut. Viime raskaudessa vastaavaa oli ehkä viimeisen kuukauden-pari, mutta että nyt jo...?
Jos päivällä tekee mitään fyysistä, niin illalla puolen tunnin sohvalla lököilyn jälkeen ei meinaa päästä ylös ollenkaan, sattuu, supistaa, kolottaa ja kramppaa.. =(
Olen yrittänyt jakaa rasitusta tasaisesti joka päivälle, siivoan kotona niinä päivinä kun en ole tallilla/töissä, lenkkeilytän koiran kolmesti päivässä ja yritän siinä pitää reipasta kävelyvauhtia että pysyisi rasitus tasaisena, ja töissä istuskelen mahdollisimman vähän. Ongelma onkin siis, ettei sitä siinä tehdessä huomaa, rasittuuko liikaa, kun kivut tulevat vasta jälkijunassa... En nyt ihan sohvaperunaksikaan haluaisi alkaa, aikaa kun on vielä sen neljä kuukautta, ja hommat pitää hoitaa kuitenkin.
Mites siis muilla, joko huomaa et maha vaatii rauhoittamaan tahtia, vai vieläkö muut painaa ihan normitahdissa (ja minä jättivatsoineni vaivaannun pienestäkin toiminnasta...)?
Powiew ja poika
Kuulumisia taas täältäkin.
Viime to käytiin rakenneultrassa jossa kaikki oli hyvin. Sukupuolikin selvitettiin vaikka ensin olin sitä mieltä että jänskätään loppuun asti mutta en sitten voinut pitää tuota ukkokultaa jännityksessä :) Tyttö on meille tulossa :) Mies totesi siihen että jaahas, tarttee tilata rauhoittavia sitten... On sitten meinaas neljä naista taloudessa ;) No, oikeesti olemme tosi onnellisia pienestä typykästä. Eilen illalla mieskin pääsi tuntemaan pikkuisen potkut. On ruvennut viime päivinä tuuppimaan äitiään oikeen urakalla, mikäs sen ihanampaa :)) Olo on täällä mitä mainioin. Sympatiat vaan kaikille niille joilla on kremppaa ~~~ Jaksamista!!
Jenuski ja kuuttitypykkä rv 21+1 (?)
Täällä on vointi ihan hyvä. Vatsan koko, joka on ihan normi, rajoittaa jo vähän kumartumista ja nostelemista. Makoilulle ei ole ollut aikaa samallalailla kuin ensimmäisessä raskaudessa paitsi mahdolliset päiväunet yhtäaikaa esikoisen kanssa.
Noista hankinnoista kyselin tuolla aikaisemmin. Onko jollain kokemusta Phil and Teds rattaista kahdelle lapselle? Jos on, niin miten toimivat talven pakkasissa ja minkälaisia lämpimänäpysymisratkaisuja olette noissa vaunuissa lapsella/vauvalla käyttäneet? Nuo on siis tosiaan rattaat, ei vaunut. Mutta kätevät koonsa puolesta ainakin olisivat. Meillä siis tulee esikoiselle ja kuopukselle ikäeroa reilut puolitoista vuotta, joten kaksostenvaunut ei tule kyseeseen.
Meillä oli viikko sitten se sokerirasitus ja ihan normaalit oli sokeriarvot. Sokerin syönnin vähentämisestä ollut myös se hyvä puoli, että viikossa oli paino tippunut lähes kilon, normaalin rajun nousun sijaan! Siis en tod ole millään dieetillä ja nyt kun helpotukseksi oli ne sokruarvot kunnossa, niin olen itselleni sallinut vähän herkkujakin taas, mutta siis sopivissa rajoissa, kohtuudessa.
Mulla kans välillä vähän supistellut, mutta ihan vaarattomia (ja kivuttomia) harjoitussuppareita kai ovat. Sillon tällön vatsa vaan kovettuu hetkeksi ja välillä se tuntuu vähän epämukavalta, mutta ei mitenkään liian usein tai muutenkaan huolestuttavasti. Multa meni myös aika kauan tajuta, että ne edes on mitään supistuksia, kun luulin aina, että ne sattuis tai jotenkin muuten odotin niiltä kai enempi (?)...
Kahden viikon päästä sitten taas isompi ultra (vastaa kai Suomen rakenneultraa), jonka yhteydessä myös tarkkaillaan (kirjataan?!) vauvan sydäntä sekä supisteluita. Parin-kolmen viikon päästä mennään myös toistamiseen sinne 4D:hen, kivaa!
Viikonloppuna laiteltiin vähän typyn huonetta. Mies maalasi katon ja seiniä, sen jälkeen siivottiin huone kunnolla, pestiin ikkunat jne. Ompelin viime viikolla söpöt verhot, tilkkutäkin, koristetyynyn ym. pientä kivaa. Ens viikolla käydään hakemassa pinnis ja hoitopöytä ja niin pääsen vihdoin laittamaan huonetta valmiiksi.
Mulla kanssa alkanut voimat vähenemään, mikä tulee liikkumiseen ym. uurastukseen. koko taloa en jaksa esim. enää yhteen putkeen imuroida, vaan ylä-ja alakerran välillä pidettävä tauko. Samoin, kun lenkkeilen koiran kanssa, en jaksa enää kovasti puuskuttaa menemään, varsinkaan ylämäkeen. Meillä ollut kauheet helteet viikkotolkulla ja varsinkaan iltapäivän kuumuudessa jää koiran lenkit aika rauhallisiksi ja välillä myös lyhyiksi. Nyt on ihanasti aamut ja illat viilentyneet, että kun lähtee ajoissa liikkeelle, niin jaksan paremmin vetää reippaammankin lenkin ja jopa nousta mäkeä ylös. Meillä täällä nimittäin vuoria riittää vähän joka suuntaan...
Jumppiin en ole näillä helteillä jaksanut pitkiin aikoihin ja luulen, että ne hikijumpat alkais muutenkin olla liian raskaita tässä vaiheessa. Ajattelinkin nyt irtisanoa jäsenyyden muutamaksi kuukaudeksi ja alkaa sen sijaan käydä uimassa kerran, pari viikossa.
Masulla on oikein hyvin kokoa, mutta ihan normaaleissa mitoissa kuitenkin, kyllähän tässä vaiheessa raskautta kuuluukin jo masulla kokoa olla, vai mitä!? Välillä on jo vaikeuksia kumartua ja varsinkin iltaisin on yhtä ähkimistä, jos joutuu sukkia/ kenkiä pukemaan/ riisumaan...
Syksyn tuloa ootellen ja mukavia loppukesän päiviä toivotellen
Lizzy-79 ja Pähkinätyttö 25+2
ps. Enää 9 viikkoa ä-loman alkuun, joista 9 päivää (siis melkein kaksi viikkoa!) vuosilomaa!!! Jei!
(nimimerkki/la/s.sairaala)
aada-maria……..26.11…..Oulaskangas
mamixi… …...……1.12
sandeman-82…….1.12….. naistenklinikka
maumau72……….1.12….
neira………….…... 2.12….. Kätilöopisto
nau…………….......3.12….. Tyks
RvaSykerö…...….. 3.12….. TYKS
sedillon………...….3.12
-Neve- ……………..4.12….. Kätilöopisto
Yksis…………........5.12
Unimurmeli……….5.12….. Kaks
vivian 82……………5.12…..K-SKS
tulppaani………….7.12….. Kätilöopisto?
-sallis- …………….9.12….. Keski-Suomen keskussairaala
lemon…………....10.12
anzku84…….……11.12….. P-HKS
Lizzy-79…….……12.12….. Ulkomailla
Firesun…………..12.12…..Kätilöopisto
Papu84……..……14.12….. Jorvi
äitimaalta………..14.12….. K-HKS
Mamma41….……16.12
Laara……………..15.12
Musta_Kissa……15.12….. Kys (toistaiseksi)
Tanni……………..15.12….. Mikkelin keskussairaala
Killa………………16.12….. Kätilöopisto
Veldan………….16.12…..LKS
MinttuLotta……..18.12….. Tays
wishing…….……18.12
viivioskari……….18.12….. LUS, mikäli ei lakkauteta...
Miimu74………….19.12….. ksks
RR10……….…….19.12….. KSKS
pikkutassu79……19.12….. LKS
Rouvaii…………..19.12….. NKL
Tandy…………….20.12….. Kätilöopisto
amalia76…………21.12
Pimienta…………22.12….. PHKS
nöpöstiina………22.12….. Kättäri
mymmeli81……..22.12….. Jorvi
tityli…………………23.12……Hyvinkää
Mammariini……..25.12….. SatKs
iita3………………25.12….. ksks
katja83…….…….25.12….. ulkomailla
powiew…….…....25.12…...Tyks
Chotto……………25.12…..Kätilöopisto
Elisabet B……….26.12….. Jorvi
Vau09……………27.12….. TAYS
pirpana1984…….27.12….. PHKS
inimai…………….28.12….. TAYS
jenuski…………..28.12….. Jorvi
Eipä oo kauheesti tullut kirjoiteltua. Ehkäpä se joulukuun lähestyessä kiihtyy.
Varasin perjantaiks sokerirasitus ajan. Samalla otetaan hemppakin. On niin ollut kumman väsynyt olo aina vaan ja päätäkin särkee ja pyörryttää. Verenpainekin oli kyllä kotimittarilla aikas matala, niin sekin voi vaikuttaa.
Kuinka usein teillä on hemppa mitattu? Mulla mitattiin np-ultran jälkeisessä verikokeessa ja seuraava kerta ois neuvolassa vasta rv24+5, tai nyt se on sit vähän aiemmin, kun meen tohon sokerirasitukseen.
Potkut tuntuu jo mukavasti :)
nau rv22+3
Pitkään olen miettinyt, pinoutuisinko tänne vai tammikuisiin, laskettu aika kun on ihan vuoden lopulla 28.12 (ja np- ultran mukaan 2.1. mutta päivää ei kuitenkaan vaihdettu...)
Eli mites on, huolitteko tänne vai yritänkö tammikuisiin??
T: Zeria rv 18+6
Varsin mahdollista että joulukuussa pääset synnyttämään ja toisaalta varmaan monelta täällä menee tammikuun puolelle. Eli voit ihan huoletta alkuperäisen la:n mukaan tulla. Tervetuloa!
Laskettu aika on mulla joulukuun alkupuolella ja meille odotellaan toista lasta.
Raskaus on mennyt hyvin alun pahoinvointia ja normiväsymystä lukuunottamatta, tähän saakka melko samallalailla kuin tuo ensimmäinenkin raskaus.
Liikkeitä on tuntunut nyt jo useamman kerran päivässä.
Nt-ultrassa ollaan käyty ja sokerirasitus on tiedossa. Rakenneultra jätetään luultavasti väliin.
Oletteko te tehneet jo paljon hankintoja vauvaa varten? Keitäs toisen vauvan odottajia täältä löytyy? Aiotteko ottaa toisen äitiyspakkauksen?
Piparmama & Baby rv 21
mä tilasin netistä ajan 4d ultraan ke ja seuraavana päivänä oli ultra femedas ja kelakorvauksen jälkeen makso 167,95e