Mikä kivunlievitykseksi, kun ilokaasua ei enää saa? :(
Olen synnyttänyt 2 lasta ilokaasun voimalla, ja se on auttanut selvästi kipuihin.
Mitä kokeilisin ensi kerralla, kun ilokaasua ei enää saa? Avautuminen on edennyt molemmilla kerroila rauhallisesti noin 5 cm:iin, jonka jälkeen loput sentit ovat auenneet vauhdilla. Ponnistus on kestänyt noin 15 min.
Olisiko spinaali fiksu ratkaisu? Voiko sen laittaa missä vaiheessa vain?
Kommentit (26)
Totta kai siitä tulee pöhnäinen olo, mutta jos pöhnä lievittää kipua, niin silloinhan tavoite on saavutettu, eikös niin. Huuru ikään kuin siirtää kivun hieman kauemmaksi, jolloin se on helpompi kestää.
Eikä se pöhnä kestä kuin hetken kerrallaan, joten suurimman osan ajasta synnytyksessä on ihan selvin päin.
ap
Oksentelin jne. En kyllä ole varma johtuiko pelkästään siitä, lähdin sitten seuraavaksi leikkaussaliin. Enää en kuitenkaan sitä maskia naamalleni halua...
Se on riski kätilöille. ap
tää on provo...
tervetuloa hämeenlinnaa, siellä saa mitä vaan :)
Ilokaasun käyttö loppui keskussairaalassa
8.5.2008 8:05 (Päivitetty 8.5.2008 8:05)
Kuva: Petteri Kivim�ki
Synnytyksissä ei käytetä enää ilokaasua Keski-Suomen keskussairaalassa.
Heljä Roikonen
Ilokaasun käyttö synnytyksissä on lopetettu kokonaan Keski-Suomen keskussairaalassa. Päätös on tiettävästi ensimmäisiä koko maassa. Ilokaasu on todettu vaaralliseksi ympäristölle ja erityisesti naisille, jotka altistuvat sille toistuvasti.
Keski-Suomen keskussairaalan osastonylilääkäri Jaana Krögerin mukaan ilokaasun käyttö lopetettiin pari viikkoa sitten työterveyslääkärin ja työsuojelutarkastajan arvion perusteella.
- Työntekijöiden turvallisuuden kannalta kaasun käytön lopettaminen katsottiin välttämättömäksi. Ei tätä siis ilkeyttään ole tehty.
Krögerin mukaan synnyttäjät ovat ottaneet uuden käytännön tyynesti vastaan. Asiasta aiotaan tiedottaa lähiaikoina myös neuvoloissa.
Jyväskylässähän tehtiin päätös huonon ilmastoinnin vuoksi. Jos siellä on amme tai vastaava, niin kokeile sitä. Se auttoi mulla kolmesti. Tosin olen synnyttänyt Seinäjoella, jossa viimeksi seurustelin sen maskin kanssa.
Kysy mitä muita vaihtoehtoja niillä on tarjota, kun ei ilokaasua saa.
Minä synnytän myös Jkl:ssä ja olen harmitellut tuota kun ei saa ilokaasua :/ Minulle lapsi on ensimmäinen, mutta olen kuullut ilokaasun olevan hyvä kivunlievityskeino..Minulla on laskettu aika 2.9. Itse haluan luultavasti spinaalin tai epiduralin :)
Se ei vie kipua mihinkään, vaan pitää synnyttäjän "kännissä". Ja jos on päihdyttävän aineen vaikutuksen alaisena, ei kipu tunnu niin kamalalta.
Itse kipua se ei tosiaan vie pois eikä siitä pöhnästä ole tosi tuskassa mitään apua.
ilokaasu poistettaisiin koko maailmasta. Se pöhnä ei todellakaan auttanut kipuuni kummassakaan synnytyksessä. Yhtä tyhjän kanssa.
myös ihmettelen miks ihmiset pitää kynsin hampain kiinni siitä kaasusta kun sen tehtävä ei tosiaankaan ole kivunlievitys vaan päänsekoitus? kuka haluaa olla kännissä synnyttäessään?
Ja itse en ainakaan muuta kivunlievitystä tarvinnut.
Mä kokeilin sitä ekassa synnytyksessä, mutta kun en tykkää siitä, että patti on sekaisin, niin luovuin siitä pienen kokeilun jälkeen.
myös ihmettelen miks ihmiset pitää kynsin hampain kiinni siitä kaasusta kun sen tehtävä ei tosiaankaan ole kivunlievitys vaan päänsekoitus? kuka haluaa olla kännissä synnyttäessään?
kun kipu on jokaisen oma subjektiivinen kokemus. Mulla kaasu lievitti kipua ja siihen on ihan turha kenenkään muun sanoa mitään. Kukaan muu ei mun kipuani tiedä tai millä se lievittyy.
ja onneks.. oli ihana känninen olo ja helpotti hieman
eli ei sitä nyt niin sekasin voi olla että muka haitta synnytystä.. siis tohon että "kuka muka haluis olla kännissä synnytyksessä?"
kun kipu on jokaisen oma subjektiivinen kokemus. Mulla kaasu lievitti kipua ja siihen on ihan turha kenenkään muun sanoa mitään. Kukaan muu ei mun kipuani tiedä tai millä se lievittyy.
kun jotkut vetää sitä kaasua niin paljon että kärsivät sitten krapulasta...
jonka salainen haave on synnyttää sektiolla nukutuksessa? Ensimmäinen syntyi alateitse, toinen alateitse yrittämisen jäkeen htäsektiolla ja voin sanoa että jos vielä hankimme lapsen, niin ei kyllä sen synnyttämisen ihanuuden takia, minä en kummallakaan kerralla kokenut mitään suurta onnen ja elämäni paras hetki-tuntemuksia. Sattui vaan niin pirusti. Onnentunne tuli sitten vasta pari päivää myöhemmin.