Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MIKSI raskaana oleva kuolee herkemmin influenssaan? OV!

Vierailija
02.08.2009 |

Ja en nyt kaipaa tähän mitään tietämättömien mutu-tuntuma "faktoja", vaan jos joku ihan OIKEASTI tietäisi?

Kysyn siksi, että KUKA tahansa voi kuolla periaatteessa mihin pikku flunssaan tahansa. (Esim. nuori sukulaiseni joka harrastaa sm-tasolla erästä lajia & on muutenkin todella urehilullinen, oli taannoin tavallisessa nuhassa (ei siis influenssa!) ja sai jälkitaudiksi sydänlihaksentulehduksen ja meni todella huonoon kuntoon)

Mutta MIKÄ lisää raskaana olevan riskiä kuolla influenssaan? Eli kuolevatko nämä;

-Ns. jälkitauteihin (keuhkokuume, sydänlihastulehdus, tmv.)

-Vai ovatko kenties alkujaan heikkokuntoisia joiden "terveys menee huonommaksi" raskauden myötä? (Esim. määrätty vuodelepoon tai ei liitoskivuilta ole pystynyt liikkumaan tai jatkuvan oksentelun seurauksena eivät ole saaneet tarpeeksi vitamiineja ymv.)

-Synnyttävätkö ehkä sairaana ja vointi menee synnytyksen aiheuttaman rasituksen vuoksi huonoksi?

-Ovatko ehkä ns. terveitä mutta joilla kuitenkin on joku perussairaus (astma), huono kunto tmv. ?

-Vai johtuuko siitä ettei raskaana olevaa voida lääkitä yhtä tehokkaasti (sikiövaurioiden pelossa) mitä ei raskaana olevia?

-Vai onko niin että monella raskaana olevalla on jo lapsia =ei välttämättä voi vain sairastaa ja olla vuoteessa lepäämässä vaan pitää kipeänäkin pyörittää arkea (ainakin jollakin tasolla) ja siksi tauti tekee "enemmän tuhoja"? (Vert. ihminen jolla ei ole isompia lapsi tmv. ja joka voi vain maata ja sairastaa taudin pois.)

Ja en itse ole raskaana, mietin vaan että MIHIN tuo perustuu?

Ja tosiaan ymmärrän tuon sukulaiseni "kohtalon" vuoksi että kuka tahansa voi kuolla pieneen ja vaarattomaan (jälki)tautiin jos huonoa tuuria on.

Mutta onko raskaana olevilla siis yleensä jokin tietty "syy" miksi heille influenssa on vaarallisempi?

Tarkoitan, että kun vaikkapa tiettyjä perussairaksia sairastavat, lapset, ja vanhukset ymmärtää MIKSI he ovat riskiryhmässä, mutta miksi raskaana olevat ovat myös?

Eli lisääkö sitä riskiä nimenomaan se RASKAUS vai raskaus+joku muu syy?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin virukset ovat loisia ja tarvitsevat isäntäsolun elääkseen eli käytännössä jos haluttaisiin tappaa kaikki kehossa olevat virukset pitäisi tappaa kaikki valkosolut. Bakteerit ovat oma eliönsä ja niillä on oma dna viruksella ei...ym...

Eli TAMIFLU ei tapa mitään virusta ja viruksia vastaan ei ole mitään lääkkeitä olemassa! Se on kehitetty bakteereita vastaan, joita saattaa syntyä virusten seurauksena, kuten esim korvatulehdus ja tämä keuhkokuume, johon siis antibiootit tehoavat.

Täällä joku raskaan oleva oli saanut jo antibioottia koska sairasti tuota sikainfluenssaa...Lääkäri on sitä määrännyt jotta vältyttäisiin pahoilta ja jälkitaudeilta.

Lääkkeetkään eivät kuitenkaan kaikkeen pysty...

Vierailija
2/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se estää influenssaviruksen entsyymejä johtaen siihen ettei se voi levitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virus (latinan sanasta virus, myrkky) on biologinen järjestelmä, joka tarvitsee isäntäsolun lisääntyäkseen. Viruksella ei ole omaa solurakennetta tai aineenvaihduntaa. Sitä ei voida pitää varsinaisena elävänä organismina. Sillä on kuitenkin omaa perintöinformaatiota joko DNA:ta tai RNA:ta – samankaltaista kuin eliöillä – sekä omia proteiineja. Erään teorian mukaan virukset ovat solujen karanneita geenejä.

Vierailija
4/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kutonen tutustumaan vähän asiaa tarkemmin ennen kuin lähdet muita oikomaan.

Tamiflu on edelleenkin viruslääke eikä antibiotti. Tamiflu auttaa nimenomaan influenssavirukseen. Influenssan jälkitautina voi kyllä tulla bakteeritulehdus, mutta sitä ei hoideta Tamiflulla vaan antibiotilla.

Vierailija
5/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutustumaan paremmin aiheeseen.

Miten Tamiflu vaikuttaa?

Tamiflun vaikuttava aine oseltamiviiri on neuraminidaasin estäjä. Se on antiviraalinen lääke, joka vaikuttaa erityisesti influenssavirukseen estämällä osan entsyymeistä, joita kutsutaan neuraminidaaseiksi. Kun neuraminidaasit estetään, infektio lakkaa leviämästä. Oseltamiviiri tehoaa sekä influenssa A -virusten (yleisin virustyyppi) että influenssa B -virusten neuraminidaaseihin.

Vierailija
6/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on jauhettu täällä ja mediassa loppumattomasti viimepäivinä.

Vierailija
7/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus heikentää vastustuskykyä ja näin ollen sairastuu helpommmin jälitauteihin kuten keuhkokuumeeseen

Vierailija
8/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus heikentää vastustuskykyä ja näin ollen sairastuu helpommmin jälitauteihin kuten keuhkokuumeeseen

Tähän lisättynä se seikka että heikolla vastustuskyvyillä oleva henkilö saa alunperinkin helpommin tuon sikainfluenssan kuin normaalilla vastustuskyvyllä oleva ihminen.

Vierailija
9/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas olen ymmärtänyt asiaa vähän toisin. Tätä mutu juttua et just halunnut, mut vastaan silti. Eli mun käsittääkseni sikainfluenssaan kuolee kahta tyyppiä olevat ihmiset: luonnostaan heikot (kuten tässä on monesti sanottu perussairaat, pienet lapset, vanhukset jne) ja heillä voi olla paljoltikin kyse siitä, että saavat jälkitauteja. Se miten sikainfluenssa on ainakin tähän mennessä tappannut periaatteessa nuoria ja terveitä perustuu taas siihen, että itse sikainfluenssa aiheuttaa kuoleman. Ilmeisesti tällöin nimenomaan nuorilla, joilla on hyvä vastustuskyky elimistö menee sellaiseen ylitilaan ja tulee sellainen myrsky elimistöön, että yleensä keuhkoihin tulee ei siis bakteerin aiheuttama vaan viruksen aiheuttama keuhkokuume.

Itse olen sitä mieltä, että jos tyyppi kuolee sikainfluenssaan tyyliin parissa päivässä, niin kyse on juuri tästä oman puolustysjärjestelmän myskystä ja jos taas vasta reilun viikon päästä, niin sitten todennäköisemmin jostain jälkitaudista.

Sitä en yhtään osaa sanoa, että kumpaan ryhmään raskaana olevat kuuluvat. Luultavasti ennemminkin siihen, jotka ovat luonnostaan heikkoja, mutta tämä sairaus iskee myös siis niihin, jotka ovat luonnostaan tosi vahvoja.

Vierailija
10/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

halusin tietää mikä siinä on että kuulumme riskiryhmään (siis raskaana olevat). Sain todella pitkän ja tyhjentävän vastauksen mutta lyhyesti riski on saada tämä sikainfluenssa helpommin. Jälkitautina voi tosiaan saada vakavan keuhkokuumeen ja sitä kautta adrs:n, joka johtaa kuolemaan. Tuon adrs:n takia joutuu hengityskoneeseen ja keuhkojen pinta tuhoutuu mutta mitään ei ole tehtävissä, siihen ei kuulemma ole parannuskeinoa.

Tällä hetkellä se tosiaan on suomessa vielä lievänä muotona. Eli ei välttämättä tule sitä kuumetta tai nivelkipuja mitkä yleensä tulee influenssaa sairastaessa. Voi sairastaa sen lievänä esim. niin, että on vain kova kurkkukipu ja flunssa. Mikäli oireita on niin voi toki hakea sitä Tamifluta 48h tunnin sisällä oireiden alkamisesta. Hassua tässä on se, että tuo Tamiflu on kehitetty A-influenssa virusta vastaan mutta itse A-influenssa rokote ei käy tälle sikainfluenssalle....eli en jää jokaisen pohdeittavaksi onko se Tamiflu lumetta. Toki se varmasti estää helpommin noita jälkitauteteja. Virustahan ei tuhota antibiooteilla vaan noita jälkitauteja voidaan estää ja tuhota...eli viruksesta kehittyy bakteeri.

Toivottavasti tästä raapustuksesta sai jotain selvää. Näin tämä asia mulle selitettin eilen.

Vierailija
11/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tamiflu on viruslääke. Se lyhentää sairauden kestoa. Se sopii käytännössä kaikille viruksille.

Rokotteessa annetaan ihmiselle keinotekoisesti vastuskyky juuri jollekin tietylle taudinaiheuttajalle. Se rokote ei ole lääke eikä itsessään suojaa, vaan se mikä suojaa on OMAN KROPAN TUOTTAMAT VASTA_AINEET.

Lääke ja rokote= kaksi täysin eri asiaa.

Vierailija
12/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on raskaana pitäis käydä lääkärissä?

Vierailija
13/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tukossa ja köhää. Kuumetta ei ole ollut enkä ole kyllä lekuriin näiden takia raahautunut. syön juuri v-pen megaa hammastulehdukseen. Ja mulla nyt rv 18+3. nuha ja yskä ei kyllä lähde pois tuosta antibiootista huolimatta.

Vierailija
14/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoitat 7 että sekoitin Tamiflun ja rokotteen niin en ainakaan tahalteni. Ehkä kirjoitukseni oli epäselvä. Tamiflu siis on tosiaan antibiootti, joka pitää aloittaa 48h oireiden alkamisesta. Ja tuo nimenomainen antibiootti on kehitetty A-influenssaa vastaan ei siis tätä sikainfluenssaa, jonka muoto on erilainen kuin A-influenssassa. Sen takia koska tuon sikainfluenssan muoto on erilainen kuin A:ssa ei siihen käy A-influenssa rokote vaan siihen kehitetään omansa.

Joskos nyt selvensi!

Vierailija
15/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei selventänyt. Viruksiin ei auta antibiotit, antibiotit auttaa bakteereihin. Tamiflu ei ole antibiotti vaan viruslääke.

Vierailija
16/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos vaikka saa viruksen aiheuttaman nuhan, niin sen seurauksena saattaa saada poskiontelo-/keuhkoputken-tulehduksen tmv. joka bakteerin aiheuttama.

Vierailija
17/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tosi voimakas tauti. Kuume nousi, niveliä särki, alaselkä oli turtana, päätä särki, verta vuosi nenästä, yskin veripalluroita jne.

Lääkärissä crp oli yli sata ja sain antibiootit, vaikka siis kyseessä virustauti. Juuri siksi, että minulle oli tullut taudin aiheuttamana pieni keuhkokuume, keuhkoputkentulehdus ja poskiontelontulehdus.

Parantumiseen meni melkein kuukausi. Nyt onneksi kaikki kunnossa.

Minulle lääkäri sanoi, että riski raskaanaoleville on juuri jälkitaudeissa. Minulla jäivät onneksi kuitekin suht lieviksi, en tarvinnut sairaalahoitoa.

Vierailija
18/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikket sairaalahoidossa ollutkaan, niin ei tuo kovin lievältä kuulosta. Varsinkaan kun miettii että tavallisellakin flunssalla voi olla seurauksia sikiön kehitykselle :( Mitä sitten tekee kuukauden sairastaminen ja lääkitys?

Oli tosi voimakas tauti. Kuume nousi, niveliä särki, alaselkä oli turtana, päätä särki, verta vuosi nenästä, yskin veripalluroita jne.

Lääkärissä crp oli yli sata ja sain antibiootit, vaikka siis kyseessä virustauti. Juuri siksi, että minulle oli tullut taudin aiheuttamana pieni keuhkokuume, keuhkoputkentulehdus ja poskiontelontulehdus.

Minulle lääkäri sanoi, että riski raskaanaoleville on juuri jälkitaudeissa. Minulla jäivät onneksi kuitekin suht lieviksi, en tarvinnut sairaalahoitoa.

Vierailija
19/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiö on hyvässä turvassa kohdussa. Kuume ei noussut minulla kovin korkeaksi ja sitä kesti vain pari päivää. Lämpöä oli lisäksi muutama päivä.

Lääkkeet oli sellaiset, että niitä voi raskaanaoleva syödä tietenkin.

Vierailija
20/20 |
02.08.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali flunssa ei aiheuta sikiölle mitään vaurioita, jollei nyt ole todella korkeata kuumetta päiväkausia ja äiti kuivuu tms.

Kukaan lääkäri ei määrää raskaanaolevalle sellaista antibioottia, jonka vaikutuksia raskaanaolevalle ei olla tutkittu.

Vaikket sairaalahoidossa ollutkaan, niin ei tuo kovin lievältä kuulosta. Varsinkaan kun miettii että tavallisellakin flunssalla voi olla seurauksia sikiön kehitykselle :( Mitä sitten tekee kuukauden sairastaminen ja lääkitys?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi