Meillä on "kutsumaton vieras" jo toista viikkoa - mitä ihmettä teen??
Eräs vanha tuttavamme soitti pari viikkoa sitten, kertoi olevansa rengasmatkalla ympäri Suomen ja kysyi, voisiko tulla käymään myös meillä. Hän asuu yli 700 km:n päässä meistä emmekä ole nähneet vuosiin.
Sanoimme tietenkin että tervetuloa. Ajattelimme, että olisi mukava nähdä pitkästä aikaa ja oletimme hänen olevan meillä ehkä yhden yön.
No nyt hän on ollut jo 8 yötä eikä loppua näy... Tyyppi tuli meille kuin kotiinsa eikä tee minkäänlaisia lähtemisen merkkejä. Lisäksi hän käyttäytyy turhankin rennosti, mm. kuljeskelee ympäriinsä aluisvaatteisillaan.
Toki on mukavaa tavata vanhoja tuttuja, mutta eikö tämä mene jo liian pitkälle? Olemme varovasti yrittäneet kysäistä, miten/milloin hän aikoo jatkaa rengasmatkaansa. Suunnitelmia ei kuulemma ole, kun "lomalla ei viitsi ressata aikatauluista". Tyyppi on muutamaan kertaan lähinnä ilmoittanut olevansa vielä pari yötä. Kai hän on periaatteessa kysynyt voiko olla, mutta tyyli on ollut sellainen, johon on erittäin vaikea sanoa ei.
Pitääkö tässä ruveta tiukaksi? Inhottaisi hirveästi ajaa toinen ulos, mutta en jaksa häntä enää pitkään katsellakaan. Hän ei tunnu reagoivan meidän suunnitelmiimme mitenkään: minä esim. menen töihin maanantaina, eikä kaveri pidä sitäkään minkäänlaisena merkkinä vaihtaa maisemaa. Sekin ärsyttää, kun hän ei osallistu mihinkään ruokakustannuksiin. Kauppaan hän kyllä tulee sujuvasti mukaan, mutta ei ole kertaakaan tarjoutunut maksamaan.
Miten toimisitte tällaisessa tilanteessa? Älkää ehdottako helppoja ratkaisuja kuten "aja se ulos" - tiedätte varmaan itsekin, ettei se ole niin helppoa. Toivoisi toisen tajuavan pelin hengen itsekin, mutta kun ei...
Kommentit (28)
että haluatte jo olla oman perheen kesken, että väsyt vieraisiin jos on kovin pitkään, neliöt loppuu kesken, vaikea nukkua, tms. tarvitsette vain rauhallista arkea. ystävällisesti mutta jämäkästi. jos ei vieläkään auta, niin lisää suoruutta ja jämäkkyyttä vielä. mutta hänen on lähdettävä. viimeistään huomenna aamulla. sano se hänelle tänään. jos loukkaantuu niin loukkaantuu, ei ole sitten ystävyytenne arvoinen. ja ennen seuraavaa vierailua sanot että tervetuloa 1-3 yöksi.
näillä eväillä olen selvinnyt samanlaisesta vieraasta. se on vaan sanottava suoraan.
käypäs sanomassa ja tule sitten kertomaan miten meni!
keksityt sukulaisvierailut yms. oma vieraanikin jäi sitten yksinään kotiini moneksi yöksi, kun minä lähdin sukuloimaan muualle. ei ne vihjeistä tajua. suoraan vaan. suoraan voi sanoa ystävällisestikin.
kehittäkää miehen kanssa aivan armoton riita, lautaset lentämään ja silleen. ei kukaan kestä kattoo ku toiset riitelee.
Sanoisin että me ollaan nyt menossa anoppilaan ja olemme siellä 2 yötä. Jos ei aio automaattisesti pakkaa, sanoisin että nyt on varmaan aika jatkaa matkaa,koska mekin lähdemme. Jos ehdottaa että jää teille matkanne ajaksi, sanot ettei onnistu.
Tsemmpiä !
ps tässä meille kaikille hyvä vinkki, kun näitä rengasmatkalaisia tulee. Pitää kysyä milloin tulevat ja kuinka monta yötä ovat etukäteen. Ja sitten lähtöpäivänä pitää kiinni ja keksiä vaikka jotain että todellakin vieras tajuaa lähteä. Uskomatonta, ei voi muuta sanoa.
keihäsmatka ellei kohta jatku....
Paitsi ettei se ala vasta kuin minulla. Mies ja lapset lomailevat edelleen.
Uskomatonta tämä on minustakin - minulla ei ikimaailmassa olisi pokkaa tuppautua jonkun luo tällä lailla.
Nyt olen jo alkanut olla osittain välittämättä vieraasta: en todellakaan seurustele hänen kanssaan koko ajan, saati kestitse häntä kuten lyhytaikaisia vieraita kestitään. Elän (ja lasten) elämää hänestä välittämättä. Miehellä on kovemmat paineet pitää hänelle seuraa, sillä hän on alunperinkin miehen tuttu vuosien takaa.
Ehkäpä mies onkin se, jonka pitäisi älähtää vieraalle. Sen kun vielä näkisi - mies on minuakin hyväntahtoisempi ja kiltimpi.
ap
"Kiva on ollut nähdä pitkästä aikaa, mutta huomenna sinun tarvitsee jatkaa rengasmatkaasi jotta me pääsemme viettämään aikaa omankin perheen kesken hiukan ennen kuin alkaa taas arkinen aherrus."
Kysele, mihin suuntaa huomenna (ettei pääse unohtumaan), ja pakkaa hänen petivaatteensa pois, puhu perheelle että huomenna pidetään juhla-aamiainen/lounas läksiäismerkeissä kun X jatkaa lomareissuansa.
Sanot tosiaan yksinkertaisesti että kiva kun kävit, nyt alkaa arki ja te haluatte perheen kesken valmistautua siihen. Suoraan voi myös sanoa ihmiselle joka kävelee kotona kalsareissanne että näin pitkällä vierailulla hänen tulee ottaa osaa ruokakuluihin ja kotitöihin.
Mun perhe sai ulkomailta vastaavanlaisen vieraan kahdeksi viikoksi. Oli "intterreilille" lähtenyt, olivat vissiin kotoa laittaneet nuoren miehen miehistymään- ei ollut seikkailumieltä ja kun löysi paikan missä passataan kuin kotona niin siihen jäi. Eikä lähtenyt ennen kuin perheeni vei lentokentälle.