Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä alan valintaan (tai paremminkin vaihtoon)?

Vierailija
31.07.2009 |

Olen siis jo kahdesti kouluttautunut, ensin levyseppähitsaajaksi, mutta vajaan vuoden noita töitä tehtyäni alkoi migreeni vaivata ja lopulta oli alan vaihto edessä. Päädyin sitten opiskelemaan puutarhuriksi ja ennen esikoisen syntymää ehdin työskentelemään kasvihuoneessa n. 9kk ja siinä ajassa huomasin, ettei sekään työ ole minua varten, sillä kasvihuoneen kirkkaat valot aiheuttivat migreeneitä. Nyt olen yhä kotona, sillä meillä on 2,5v poika, 1v 1kk tyttö ja 2kk ikäiset kaksoset. Todennäköisesti olen kotona kunnes kaksoset täyttää 2v, sen jälkeen tai tuohon mennessä pitäisi tietää mille alalle kouluttaudun. Olen harkinnut lähihoitajan alaa, mutta siinäkin mietityttää, että sopiikohan kun minulla on atooppinen iho, selkä oikuttelee välillä ja migreenin takia en vuorotöitä saa tehä.

Haluaisin siis mieluummin kouluttautua oppisopimuksella kun sillä "perinteisellä" tavalla, mutta ensin pitäisi tietää, että mitä alkaisi opiskelemaan.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoppa työkkärin sivulta, siellä on ainakin joskus ollut ammatinvalintatesti. Testiin pääset tästä: http://www.mol.fi/avo/ Testi nyt ei varmaan suoraan kerro sulle mikä susta tulee, mutta saisit ainakin joitakin ideoita siitä ja kuvauksia eri ammateista.

Jos sulla on kerran selkä jo valmiiksi kipeä ja migreenitaipumusta, minkä vuoksi vuorotyö ei sovi, ei kannata hakeutua lähihoitajaksi, muuten sekin ammatti menee vaihtoon. Lähihoitajat kun tekee pääasiassa vuorotyötä. Ellet sitten hakeudu jonnekin päiväkotiin töihin. Mutta opiskelunaikaiset harjoittelut on silti pakko suorittaa sairaaloissa/terveyskeskuksissa vuorotyössä.

Vierailija
2/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairaalassa? Jos migreenisi ei pahene päätetyöskentelyssä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähihoitajan työstä olen ajatellut juuri tuota päiväkotia siis aikomuksena olis suuntautua lapsiin ja nuoriin, mutta tiedän, että siinä on ensin perusjakso, jossa ollaan töissä vanhusten ym. kanssa enkä tiedä kestäiskö selkäni sitä tai tulisko migreenin tai atooppisen ihoni kanssa ongelmia.

Sit taas tuo osastosihteerin työ ei kiinnosta, mieluummin haluan tehä jotain käsilläni, siis en tykkää vaan istua työssäni, vaikka kait tuohon osastosihteerin työhön vähän muutakin kuuluu. En ole kyllä täysin varma siitäkään tykkäiskö migreenini, jos olen pitkiä aikoja koneella.

ap

Vierailija
4/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän ei saa tehdä yövuoroja, vaikka olisi työssäoppimassa. Yhden yövuoron saa kokeilla, mutta muuten on sitten aamua tai iltaa riippumatta siitä onko oma ohjaava yövuorossa vai vapaalla tai töissä. Meillä siis meni aina niin, että suurin osa vuoroista oli oman ohjaavan kanssa samaan aikaan, jos hällä oli yövuoro sai olla vapaalla tai sitten jonkun toisen hoitajan ohjauksessa töissä.

Meidän luokalla oli yksi, jolla oli paha atooppinen iho sekä vaikea migreeni ja selänkin kanssa jotain ongelmia. Hän pystyi kaikki työssäoppimiset suorittamaan, mutta hän ei kokeillut sitä yövuoroa koskaan terveydellisistä syistä. Hän sanoi, että vaikein oli kaikkien noiden vaivojen kannalta vuodeosastotyössäoppimisjakso, koska siellä kaikki rasittui eniten kun käytettiin käsidesiä, siirreltiin vanhuksia jne.

Vierailija
5/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silti on yötyö kielletty, koska olen itsekin todennut, että jos valvon yli kahteen yöllä migreeni on taattu seuraavana päivänä. Ja toisen lapsemme kanssa tämä tuli myös monesti todettua kun hällä oli ensin koliikki ja valvotti ja senkin jälkeen heräili öisin pitkään 15-30min välein ja tuolloin oma uni oli niin pinnallista, että migreeneitä oli usein, nyt herää enää 1-3h välein ja migreenit pysyneet poissa. Kaksosemme ovat vielä sairaalassa kun keskosina syntyivät, mutta toivon, että eivät kauheasti valvota...

Ja eikä noita kohtauslääkkeitäkään ole tarkotettu syötäväks usein, siis jos teen yötyötä niin migreenikohtauksia on paljon useammin mitä ilman yötyötä ja muita migreenille altistavia tekijöitä.

ap

Vierailija
6/6 |
31.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selkävaivoja ja migreeniä.