Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitan uudessa työpaikassa ja tein positiivisen raskaustestin..

Vierailija
30.07.2009 |

Taustaa:

Esikoista yritimme 8 vuotta. Olen tällä hetkellä hoitovapaalla, esikoinen menee tarhaan samalla kun aloitan uudessa työpaikassa ensi kuussa.

Onnistuin siis hoitovapaalla saamaan erittäin mukavan tuntuisen ja mielenkiintoisen _vakituisen_ työpaikan, vaikka olenkin pienen lapsen äiti. Tein juuri postitiivisen raskaustestin, työt alkavat ensi kuussa.

En halua suututtaa ketään, enkä halua jättää ketään "kuseen". Emme ole miehen kanssa käyttäneet ehkäisyä varmaan kymmeneen vuoteen, koska raskautuminen on ollut hyvin vaikeaa. Tämä on nyt toinen positiivinen raskaustesti kymmenen vuoden aikana.

Raskaus on vasta ihan alussa, eikä sen edistymisestä ole tietenkään mitään takeita. Olen todella onnellinen ja toivon että raskaus etenee normaalisti.

Mutta miten työpaikalla... Vaikka esimies vaikutta tosi mukavalta, niin mitä voin odottaa jos heti ensimmäiseksi ilmoitan olevani raskaana. Enkö silloin melkein kerää saavani kenkää koeajalla?

Mutta jos kerron vasta koeajan päättymisen jälkeen (jos raskaus edennyt normaalisti) niin enkö sitten vaikuta aika laskelmoivalta mulkerolta? Toisaalta olisi ihanaa palata sitten hoitovapaalta takaisin vakituiseen työpaikkaan, eikä olla tyhjän päällä. Mitä tässä oikein pitäisi tehdä, mitä TE tekisitte? :)

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

janautit raskaudestasi. Kun se on niin pitkällä, että haluat siitä kertoa, kerrot, että jäät äitiyslomalle. Sinulla on siihen täysi oikeus.

Jos kertominen tapahtuu koeajalla ja saat potkut, ota yhteys liittoosi. Koeajallakaan raskaus ei saa olla syy irtisanomiseen aj työnanatajan on se osoitettava. Yleensä asiaan löytyy seitys, kun liiton lakimies ottaa yhteyttä. Pidä kiinni oikeuksistasi!

Vierailija
2/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrität sinnitellä kertomatta koeajan loppuun! Sinun elämä, ei työnantajan... :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulkerolta niin kertoisin koeajan jälkeen. Eivätpähän keksi jotain todella typerää syytä antaa kenkää... Kieroa joo mut niin on osa työnantajistakin.

Onnea todella paljon ap:lle!!

Vierailija
4/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saan potkut koeajalla raskaudesta kertomisen jälkeen, niin tietysti työnantaja sanoo että en sopinut niihin tehtäviin tms. Tämä tietysti riippuu siitä onko työnantaja miten mulkero. Sitä ei voi etukäteen tietää.

Tuskin uskallan kertoa koeajalla, vaikutan sitten ihan miten mulkerolta tahansa. :)

janautit raskaudestasi. Kun se on niin pitkällä, että haluat siitä kertoa, kerrot, että jäät äitiyslomalle. Sinulla on siihen täysi oikeus.

Jos kertominen tapahtuu koeajalla ja saat potkut, ota yhteys liittoosi. Koeajallakaan raskaus ei saa olla syy irtisanomiseen aj työnanatajan on se osoitettava. Yleensä asiaan löytyy seitys, kun liiton lakimies ottaa yhteyttä. Pidä kiinni oikeuksistasi!

Vierailija
5/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon näin itse isohkon yrityksen hr-vastaavana. Raskaudessa voi tosiaan käydä vielä vaikka miten ja et tee itsellesi mitään hyvää jos kerrot raskaudesta heti. Tokihan raskaus ei saa olla syy työsuhteen purkamiselle koeajalla mutta valitettavasti näitäkin on ollut eri yrityksissä ja tulee olemaan.

Katsot nyt rauhallisesti miten raskaudessa käy ja annat oman työpanoksesi työpaikalla 110% teholla. Osoitat että olet hyvä työntekijä. Jos raskaus sitten (toivottavasti) jatkuu niin kerrot asiasta turvallisilla viikoilla. Esim. np-ultran jälkeen. Jos yritys on kulttuuriltaan terve niin yrityksessä tullaan ajattelemaan "paska mäihä mutta tämän laskelmoidun riskin otimme palkatessamme lapsentekoiässä olevan naisen joka oli paras tähän työtehtävään".

Sinä tiedät ettet ole tehnyt mitään väärää. Ota rauhallisesti ja katso miten käy. Pahin mikä voisi tapahtua olisi se että menettäisit työpaikan ja raskaus menisi kaikenlisäksi kesken etkä tulisi enää koskaan raskaaksi. Sehän lienee taustallasi mahdollista.

Vierailija
6/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

T: Onnesta sykkyrällä oleva AP. :)

mulkerolta niin kertoisin koeajan jälkeen. Eivätpähän keksi jotain todella typerää syytä antaa kenkää... Kieroa joo mut niin on osa työnantajistakin.

Onnea todella paljon ap:lle!!

Vierailija
7/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ei työpaikkaa ja keskenmennyt raskaus olisi kyllä pahin mahdollinen tilanne.

Tulen tekemään parhaani töissä, toivon että raskaus etenee normaalisti ja myös teidän mammojen kannustamana kerron raskaudesta vasta koeajan jälkeen ja toivon että työnantaja ymmärtää että "enhän minä ilkeyttäni..." :)

AP

Sanon näin itse isohkon yrityksen hr-vastaavana. Raskaudessa voi tosiaan käydä vielä vaikka miten ja et tee itsellesi mitään hyvää jos kerrot raskaudesta heti. Tokihan raskaus ei saa olla syy työsuhteen purkamiselle koeajalla mutta valitettavasti näitäkin on ollut eri yrityksissä ja tulee olemaan.

Katsot nyt rauhallisesti miten raskaudessa käy ja annat oman työpanoksesi työpaikalla 110% teholla. Osoitat että olet hyvä työntekijä. Jos raskaus sitten (toivottavasti) jatkuu niin kerrot asiasta turvallisilla viikoilla. Esim. np-ultran jälkeen. Jos yritys on kulttuuriltaan terve niin yrityksessä tullaan ajattelemaan "paska mäihä mutta tämän laskelmoidun riskin otimme palkatessamme lapsentekoiässä olevan naisen joka oli paras tähän työtehtävään".

Sinä tiedät ettet ole tehnyt mitään väärää. Ota rauhallisesti ja katso miten käy. Pahin mikä voisi tapahtua olisi se että menettäisit työpaikan ja raskaus menisi kaikenlisäksi kesken etkä tulisi enää koskaan raskaaksi. Sehän lienee taustallasi mahdollista.

Vierailija
8/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan eri asia oletko työntekijä vai äiti.

Äiti saa olla töissä ja tulla raskaaksi.

Älä kerro raskaudesta koeajalla, ellei työ ole vaarallista jolloin sun PITÄÄ kertoa että pomo ei pidä sua vaarallisessa työssä vaan siirtää mahdollisesti muualle.

Raskaushan ei saa olla mikään este työlle ja siitä saat messevät erorahat jos näin käy.

Eli jos sulla ei ole pakkorako kertoa raskaudesta niin älä kerro ja katso pidetäänkö sinusta TYÖNTEKIJÄNÄ niin että antavat sen paikan sinulle, kun nimi on paperilla ja raskausviikkoja on takana niin että suurin riski keskenmenolle on ohi, olet vaikka käynyt ultrassakin ja lapsi todettu terveeksi niin sitten voit kertoa iloisen perhetapahtuman!

Ja mikä parasta: työnantaja saa sinut: hyväksi todetun työntekijän takaisin leipiinsä vielä jonain päivänä.

Meillä työpaikalla naurettiin kun terkka jäi äippälomalle, sai sijaisen joka raskautui ja hänen tilalle tuli taas sijainen.

Terkkaa varoteltiin että saattaa tulla raskaaksi. :D

Minä näen asian niin että sää haet työtä, ja jos ne sut haluaa siihen niin mitä sitten jos olet raskaana. Tulet takasin sitten aikanasi.

Ja tää on oikeesti laissa suojeltu asia.

Vierailija
9/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli raskaus ja uuden työn aloitus. Olisi mielenkiintoista kuulla muiden mammojen kokemuksia.

AP :)

Vierailija
10/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työ ei ole millään tavalla terveydelle vaarallista, joten mitään tarvetta kertoa raskaudesta aikaisin työsuojelullisista syistä ei ole. :)

AP

Se on ihan eri asia oletko työntekijä vai äiti.

Äiti saa olla töissä ja tulla raskaaksi.

Älä kerro raskaudesta koeajalla, ellei työ ole vaarallista jolloin sun PITÄÄ kertoa että pomo ei pidä sua vaarallisessa työssä vaan siirtää mahdollisesti muualle.

Raskaushan ei saa olla mikään este työlle ja siitä saat messevät erorahat jos näin käy.

Eli jos sulla ei ole pakkorako kertoa raskaudesta niin älä kerro ja katso pidetäänkö sinusta TYÖNTEKIJÄNÄ niin että antavat sen paikan sinulle, kun nimi on paperilla ja raskausviikkoja on takana niin että suurin riski keskenmenolle on ohi, olet vaikka käynyt ultrassakin ja lapsi todettu terveeksi niin sitten voit kertoa iloisen perhetapahtuman!

Ja mikä parasta: työnantaja saa sinut: hyväksi todetun työntekijän takaisin leipiinsä vielä jonain päivänä.

Meillä työpaikalla naurettiin kun terkka jäi äippälomalle, sai sijaisen joka raskautui ja hänen tilalle tuli taas sijainen.

Terkkaa varoteltiin että saattaa tulla raskaaksi. :D

Minä näen asian niin että sää haet työtä, ja jos ne sut haluaa siihen niin mitä sitten jos olet raskaana. Tulet takasin sitten aikanasi.

Ja tää on oikeesti laissa suojeltu asia.

Vierailija
11/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertonut työtä vastaanottaessani raskaudesta mutta kerroin kun olin ollut töissä 2 viikkoa, sillä työ alkoi noin 3kk haastattelun jälkeen ja minulla oli siis tuossa vaiheessa menossa jo rv 16. Olin vielä uudessa työssäni äitiysloman sijainen. Pomo suhtautui ihan hyvin, varmaan kyllä hiljaa mielessään manaili. Hoidin työni kuitenkin hyvin ja nyt kun aloin etsimään äitiysloman jälkeen töitä, pääsin samaan työpaikkaan ja vielä vaativampiin tehtäviin. Joten ei kaikki pomot ole mulkeroita. Tosin mäkin kehottaisin sua salaamaan raskauden koeajan loppumiseen jos vaan voit sillä sitä ei voi tietää, miten sun pomo asiaan suhtautuu.

Vierailija
12/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä joka lähtöön. Mukava että kohdallesi osui empaattinen esimies.

En kertonut työtä vastaanottaessani raskaudesta mutta kerroin kun olin ollut töissä 2 viikkoa, sillä työ alkoi noin 3kk haastattelun jälkeen ja minulla oli siis tuossa vaiheessa menossa jo rv 16. Olin vielä uudessa työssäni äitiysloman sijainen. Pomo suhtautui ihan hyvin, varmaan kyllä hiljaa mielessään manaili. Hoidin työni kuitenkin hyvin ja nyt kun aloin etsimään äitiysloman jälkeen töitä, pääsin samaan työpaikkaan ja vielä vaativampiin tehtäviin. Joten ei kaikki pomot ole mulkeroita. Tosin mäkin kehottaisin sua salaamaan raskauden koeajan loppumiseen jos vaan voit sillä sitä ei voi tietää, miten sun pomo asiaan suhtautuu.

Vierailija
13/13 |
30.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa nyt jännättää, maanantaina alkaa uusi vakituinen työ ja tällä hetkellä saattaa se eka kuukausi raskaudesta olla menossa. Tänään teen testin ja uuden viikon päästä jolloin kuukautisten pitäisi alkaa. Mahdollisuudet olla raskaana ovat kuitenkin suht suuret :)

Itse ajattelin kertoa vasta vähän myöhemmin töissä tästä. Teen alkuunt työni niin hyvin kuin pystyn ja sitten vasta kerron kun raskaus on hyvällä mallilla, jännittää kuitenkin miten pomo suhtautuu.