Häirikkölapsen äiti vastaa kysymyksiin hetken.
Kommentit (20)
mielestäsi häirikkö?
Pelkästään siis. Lapsella on adhd ja impulssienhallintaongelma. Lisäksi puheenkehityksen viivästymä.
On häirikkö siinä mielessä, että joutuu usein riitatilanteisiin, onnistuu sekoittamaan pk-ryhmän, juoksee päättömästi, ei tottele ohjeita jne.
ap
eikä ole väkivaltainen siinä mielessä että tahallaan vahingoittaisi. Mutta usein sattuu haavereita, koska menee pää kolmantena jalkana ja kun kaveri osuu eteen, niin... on kyllä aina tosi pahoillaan. Mutta tuskin se kavereita lohduttaa.
ap
Voi antaa alkaen 6v.
Onko teillä kotona syy/ seuraus suhde eli rangaistus väärin teosta?
Käytättekö palkitsemista?
Onko arkenne strukturoitu?
Nukkuuko lapsesi hyvin?
adhd:sta 6v.
Lapsella on paljon kavereita, mutta vaatii paljon aikuisten kontrollia leikkitilanteissa. Kaikkein eniten siksi, että villiys menee yli ja sitten sattuu jotakuta ja siksi, että lapsi ei tajua ärsyttävänsä toista vaikka jankkaamalla koko ajan samaa asiaa ja lopuksi saa nyrkistä. Tavislapsilta siis.
On todella sosiaalinen (ylisosiaalinen siis) ja höpöttää ummet ja lammet tippaakaan piittaamatta siitä kiinnostaako toista vai ei. Ei osaa pysyä paikoillaan jos on jotain sanottavaa jota ei saa purkaa. Tämä aiheuttaa ongelmia usein kavereiden kanssa joille tulee tunne, että heidät hyrätään eikä omaa asiaa sanottua.
Tuohon aikuisten puuttuminen ja vuoron jakaminen toiselle auttaa.
ap
Voi antaa alkaen 6v.
Onko teillä kotona syy/ seuraus suhde eli rangaistus väärin teosta?
Käytättekö palkitsemista?
Onko arkenne strukturoitu?
Nukkuuko lapsesi hyvin?
neuropsykologin suosituksesta katsotaan ekaluokan ensimmäinen lukukausi ensin. Muutenhan lääkityksen vaikutuksia voi olla todella vaikea havaita.
Väärinteosta tulee rangaistus. Rangaistuksina käytetään pelioikeuden menettämistä, karkkipäivän menettämistä ja mietintätuolia.
Palkitsemista käytetään lähinnä kannustuksen muodossa: aina kun jokin asia sujuu, oli miten pieni tahansa (vaikkapa että saa molemmat sukat jalkaan vain yhdellä kehoituksella), kehutaan.
Meillä on tarkka vuorokausirytmi, josta nyt kesällä on kyllä poikettu. Aina samat iltarituaalit jne.
Lapsi nukkuu todella hyvin, tosin satunnaisesti herää painajaisiin. Meillä tuon nukkumisen osalta todella helppoa mitä olen muiden addien vanhempien kanssa keskustellut.
ap
Olen opettanut potalle, pyyhkimään pyllynsä, syömään itse jne. mutta psyykkisestä ominaisuudesta on vaikea opettaa pois.
ap
Puheenkehitys takkusi ja lapsi teloi itseään koko ajan. Oli niin päätön, että esim. hyppäsi pää edellä liukumäestä. Neuvola ei ottanut tosissaan, mutta pph otti.
ap
esim. sukulaiset ja ystävät suhtautuu asiaan? Oliko lapsesi jo vauvana "erilainen"?
esim. sukulaiset ja ystävät suhtautuu asiaan? Oliko lapsesi jo vauvana "erilainen"?
että valvoi heti synnyttyään todella paljon. Ja huusi jo synnärillä niin kovaa, että jouduin pakenemaan lypsyhuoneeseen imettämään.
Oppi tosi pikaseen seisomaan ja kävelemään, mutta siinäpä ne.
Minun puoleni sukulaiset ovat suhtautuneet kannustavasti, miehen äiti ei edelleenkään hyväksy sitä, että lapsi on erityinen. Hänestä minä olen tehnyt jotain väärin, lapsessa itsessään ei ole mitään "vikaa", ei saisi olla e-ryhmässä kun luulevat vielä vammaiseksi ja sitä rataa.
ap
Miksi kutsut lastasi häirikkölapseksi? Se on hyvin leimaava ja mitätöivä nimitys. Vaikket kutsuisi lastasi häirikkölapseksi hänen kuultensa, vaikuttaa oma ajattelusi siihen, miten häneen suhtaudut. Muut, asiaa ymmärtämättömät voivat kutsua lastasi häiriköksi, mutta ethän tee sitä itse äitinä, vaikka lapsen tarvitsema erityinen tuki varmasti kuluttaa myös sinua? Sinun tehtäväsi on nähdä lapsesi ainutlaatuisena, arvokkaana ja rakkaana, jotta hänelle kasvaisi vahva itsetunto ja käsitys siitä, että äitinä olet aina hänen puolellaan, vaikka käyttäytymisen ongelmat ovatkin vaikeita ja harmillisia.
Voimia yhteiseloon ja kasvatustehtävään lapsesi kanssa!
Miksi kutsut lastasi häirikkölapseksi? Se on hyvin leimaava ja mitätöivä nimitys. Vaikket kutsuisi lastasi häirikkölapseksi hänen kuultensa, vaikuttaa oma ajattelusi siihen, miten häneen suhtaudut. Muut, asiaa ymmärtämättömät voivat kutsua lastasi häiriköksi, mutta ethän tee sitä itse äitinä, vaikka lapsen tarvitsema erityinen tuki varmasti kuluttaa myös sinua? Sinun tehtäväsi on nähdä lapsesi ainutlaatuisena, arvokkaana ja rakkaana, jotta hänelle kasvaisi vahva itsetunto ja käsitys siitä, että äitinä olet aina hänen puolellaan, vaikka käyttäytymisen ongelmat ovatkin vaikeita ja harmillisia.
Voimia yhteiseloon ja kasvatustehtävään lapsesi kanssa!
Kutsuin lastani häirikkölapseksi tuon yhden ketjun innoittamana. Jossa tällaisia lapsia kutsutaan häiriköiksi. Tämä termi siis on tarkoitettu nyt siihen, että ko. haukkujat ja muut taivastelijat voisivat kysyä ja löytäisivät tiensä tähän ketjuun.
En pidä lastani häirikkönä. Vaan asiaa tuntemattomat pitävät.
ap
toisten lasten ja heidän vanhempiensa taholta? Onko lapsesi saanut häirikkö-leiman otsaansa, oletko kertonut muille vanhemmille näistä ongelmista?Jos joku tavis-lapsi lyö omaasi, niinkuin aiemmin kerroit, miten puutut asiaan?
toisten lasten ja heidän vanhempiensa taholta? Onko lapsesi saanut häirikkö-leiman otsaansa, oletko kertonut muille vanhemmille näistä ongelmista?Jos joku tavis-lapsi lyö omaasi, niinkuin aiemmin kerroit, miten puutut asiaan?
suhtautui lapseeni erinomaisen hyvin. Oli pitkän linjan ammattilainen. Siellä lapsi ei saanut leimaa ja sai hyvin kavereita. Siirtyi pk:hon jossa sai välittömästi häirikköleiman, kaverit kiusasivat ja kaikki laitettiin lapseni syyksi. Lapsi puhui silloin niin huonosti ja ko. ryhmän henkilökunta ei malttanut kuunnella + olivat päättäneet jo että vika on lapsessani, että kaikki meni lapseni syyksi. Vaikka ei olisi tilanteessa edes ollut paikalla. Ko päiväkodissa mitään helpotusehdotuksiani ei otettu kuuleviin korviin vaan esim. porrastettua uloslähtöä ei käytetty. Kaikki lapset kerralla ahtaaseen eteiseen pukemaan ja minulle valitettiin kun lapsi ei pue kun juoksentelee vain...
Sain onneksi lapselleni toisen pk-paikan. Ongelmat ratkesivat kuin taikaiskusta. Lapsi oli kaksipaikkalaisena tavallisessa ryhmässä eikä mitään ongelmia ollut. Edes sen uloslähdön kanssa... laittoivat lapseni ekana tai vikana pukemaan ja asia oli sillä selvä.
Eskariin meni erityiselle ja oli aivan mahtava paikka. Sai valtavasti kavereita eikä kiusaamista ollut enää lainkaan.
Kiusaamistilanteissa otan kiusaajan puhutteluun jos tilanteen näen. Tiedän että oma lapseni provosoi tosi tehokkaasti en viitsi jokaisesta huitaisusta sotaa nostaa... mutta jos jatkuu otan yhteyttä vanhempiin. Pihapiirin kavereiden vanhemmat tunnen ja se on mutkatonta.
ap
Asiaa varmaan auttaa se, että olen asian kanssa todella avomielinen ja vanhemmat tietävät missä mennään. Tietävät myös sen, että minulle uskaltaa sanoa jos jotain sattuu ja lapseni saa rangaistuksen siinä missä muutkin enkä ala puolustella väärin tehnyttä siksi, että "sillä on adhd".
ap
mielestäsi häirikkö?