Voi kamala! Suurperheen koti paloi :(
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1628262
Toivottavasti saavat paljon apua jotta joulu ei menisi ihan ilman mitään...
Kommentit (73)
etta 12 lasta, 8 kotona, ja vanhin ohjasi nuoremmat turvaan. Eli missa sanottiin, etta vanhin on 12-vuotias? Se, etta on 12 lasta tarkoittaa automaattisesti, etta vanhin on 12? En tajua...
Kyllä voi yhden joulun ilman lahjojakin viettää. Tuolla perheellä kyllä oli joululahjat ulkovarastossa joten ne pelastuivat.
Ovat majoittuneena ystäväperheen luokse, mutta ahdasta varmasti on! Kuka pystyy yllättäen majoittamaan 14 henkeä?? Mistä (ja millä rahalla) tuo perhe hankkii jouluksi lahjan jokaiselle lapselle? Vaatteet jokaisen päälle? Ei ne vakuutusrahatkaan heti tule. Mitenköhän sosiaaliviranomaiset auttaa tuollaisessa tilanteessa? Olisi ihana, jos pystyisi tuota perhettä jotenkin auttamaan! Huomenna on jo jouluaattokin!
Jos olisi käynyt niin ikävästi, ettei noin urhoollista 12-vuotiasta tyttöä olisi ollutkaan paikalla, vaan kaikki menehtyneet, niin olisitteko sitten olleet yhtä armollisia vanhemmille, jotka eivät olleet paikalla? Mikä onni, että noin ei käynyt.
Tähänhän tämä lestojen vastahyökkäys tässä keskusteluketjussa kulminoituu. Luette varmaan tämän asian rivien välistä, joten laitanpa sen tähän näkyville:
Jos ei itse vanhempi omista lapsistaan pysty asianmukaisesti pitämään huolta, niin lapsia ei pidä hankkia kuin se määrä, josta pystyy pitämään huoltakin. Taitaa omatunto kolkuttaa, siksi tuollainen hyökkäys päällä.
"12-lapsinen suurperhe vältti täpärästi tragedian Ylivieskassa maanantaina iltapäivällä. Perheen pelastukseksi koitui 12-vuotiaan tytön neuvokkuus."
Lue hitaasti ja hastaasti tuo viimeinen virke. Siinä se ikä mainitaan ja nyt vielä uutena tietona, että kyse oli tytöstä.
Jos 12-vuotias on kotona 8- ja 7-vuotiaiden sisarustensa kanssa ja tulipalo syttyy ja kaikki menehtyvät niin miten se eroaa tästä tapauksesta? Vaikka 12-vuotias olisi yksin kotona niin voi silti menehtyä tulipalossa kotonaan.
missään kohtaa ei ainakaan iltiksessä sanota lasten ikiä.
lestadiolaisessa perheessä on niitä koululaisia tunnin päineen kotona ja jos 12v:llä sattuis oleen se 5 ja 6v hoidettavana. Uskon kyllä ettei normi av mamman 12v lapset kykenisi hoitaan pienempiään.
Sieltä niitä uusavuttomia kasvaa lisää. Sitten kuitenkin jätätte nuorempiakin yksin kotiin kun lähdette juopotteleen. No, onneksi av:lta löytyy muutamia fiksustikin ajattelevia. Anteeksi pikkuisen äksy viesti, mutta tympii kyllä nämä omahyväisten av mammojen omahyväiset -minä olen hyvä äiti -viestit. Olisi kyllä aiheellista kurkata jokaisen av mamman kurkata sinne peiliin ja miettiä että pitäisiköhän sen omantunnon kolkuttaa siellä av mamman rinnassakin?
Isällähän oli osa lapsista mukana, varmasti ne pienimmät ja kouluikäisten on jo selvittävä yksin kotona. Palo on voinut saada muualtakin alkunsa, kuin lasten leikeistä.
Niin ehkäpä isoimmat lapset ovat menneet toiseen ystävä/sukulaisperheesen.
Voi hyvin olla mahdollista.
tämänki ketjun arvostelijat ovat joku päivä samantapasessa tilanteessa ja onneksi netti ei ole koskaan armollinen
Onko sellaista enää nykyajan Suomessa? Ei varmaankaan kun lukee tätä ketjua ja yleensä tätä palstaa! Miten paljon ihmisissä on vihaa, katkeruutta ja itsekkyyttä:( Surullista....
kun ollaan niin itsepäisiä omanedun tavoittelijoita. Ei osata antaa anteeksi.
Vaan aina ollan että minä, minä, minä...
Onko sellaista enää nykyajan Suomessa? Ei varmaankaan kun lukee tätä ketjua ja yleensä tätä palstaa! Miten paljon ihmisissä on vihaa, katkeruutta ja itsekkyyttä:( Surullista....
Ei kai tuollaisesta muuten selviä. Näyttää olevan valitettavan suurella osalla meistä ei-lestadiolaisista niin kovat syytökset päällä, ettei apua heruisi.
Turha jossitella enää. Nyt paloi onneksi "vain" talo. Eikö teillä kenelläkään muulla ole ollut mitään läheltä-piti-tilannetta lasten kanssa?
Ja kuten joku osuvasti sanoi: Jumala pelastaa - niin taisi tehdäkin ;)
Joulurauhaa itse kullekin säädylle.
12-vuotias lapsi joutuu raskaaseen paineiseen hengenpelastustilanteeseen. Sellaiseen ei 12v:n pitäisi päätyä IKINÄ, urhea rassukka parka! Miten voitte hyväksy sen, että näin kävi? Virtuaalihali tälle urhealle tytölle!
kun ollaan niin itsepäisiä omanedun tavoittelijoita. Ei osata antaa anteeksi.
Vaan aina ollan että minä, minä, minä...Onko sellaista enää nykyajan Suomessa? Ei varmaankaan kun lukee tätä ketjua ja yleensä tätä palstaa! Miten paljon ihmisissä on vihaa, katkeruutta ja itsekkyyttä:( Surullista....
lähinnä siihen että ihmiset on niin katkeria toisille että apua ei varmasti anneta vaan ajatellaan vain itseä.
jossa lestadiolaisperheen 13v poika pelasti naapurin ei-lestadiolaisperheen 2v tytön, joka oli hukkumassa kotinsa pihalla olleeseen aitaamattomaan lampeen? Lestadiolaispoika sukelsi lampeen ja sai hiuksista tytön kiinni ja hilattua rantaan. Jos tämän ikäisen ei tarvitsisi IKINÄ joutua hengenpelastuspuuhiin, niin olisikohan ollut parempi että tämäkin tyttö olisi jätetty pelastamatta kun hänen vanhemmat eivät pitäneet häntä silmällä eivätkä ITSE menneet pelastamaan lastansa..?
En niinkuin vain jaksa ymmärtää mitä tekemistä tässä on taas lestadiolaisuudella? Silti uutisista luemme JOKA päivä karmaisevia kirjoituksia päihtyneistä vanhemmista joiden alle kouluikäiset kulkee pitkin kaupunkia, ala-asteikäinen pelasti jonkun palosta, isä puukotti äidin jne... Ja kukas NÄIDEN ei lestadiolaisten lasten traumoista huolehtii? Hyvät av mammat varmastikin.
Ei sen 13v pojankaan olisi pitänyt tuohon tehtävään joutua IKINÄ (oli uskonto sitten mikä tahansa kenelläkin).
tunnin verran oli ollut isä asioilla
Isällähän oli pienimmät mukanaan. Kyllä kouluikäisten pitäisi osata jo tunti olla yksinään kotona kun iso osa ei-lestojen perheen lapsista on tuntitolkulla yksin iltapäivisin. Mitä tämä uutinen kertoo? Että suuressa perheessä kasvaa neuvokkaita ja toisistaan huolehtivia ihmisiä.