Idiootti aloittaa lauseen "elikkä" tai "eli".
Tänään Stockan Herkussa; "elikkä 54,80" ja "eli
5,20 takaisin". Perkele, mä olen ylikypsä noihin kahteen sanaan, riepoo enemmän kuin ainainen vitun viljely. Mistä ihmeestä tämäkin on saanut alkunsa?
PS. Ketjussa lapselle Tili (juu, isolla kirjoitettuna) on uusi sanahirvitys "elikkäpäs".
Kommentit (25)
kannattaa tottua siihen, ellei aio päätyä hourulaan.
suora "suomennos" olisi kai toisin sanoen, siis eli-sanalle. Toisin sanoen 55,80 euroa, kiitos :)
Hymyilyttää kylläkin. Useimmiten nämä "eli"-tyypit ovat 18-30-v. naisia.
että taidan itsekin käyttää samaa...varsinkin kun asiakkaan ostoksissa on pakettialennus tai alekuponki tms. niin sanon "eli 16,95 tuli yhteensä..." Mut enpä ikinä olisi tullut ajatelleeksi että se voisi jotakuta ärsyttää...terkuin ei stockan myyjä
SIIS-sanan, siis mua niin kyrsii tuo siis.
eli elikkäpäs eli mitäpäs yrität sanoa tällä kommentillasi taidat itse sanoa salaa niin
loppusumma alkaa "eli" tai "elikkä". On raivostuttavaa..
Sama risoo. Mun suomen maikka sanoi jo ajat sitten, että karsikaa se elikkä-elikko kielestänne, täysin turha sana.
tuollaisesta hermostua niin, että laitat siitä aloituksen tänne? Kiinnostaisi tietää, että onko elämäsi pilkulleen täydellistä, ja sitä täydellisyyttä häiritsee nyt tuo suomenkielen raiskaaminen kaupan kassalla. Vai onko elämäsi niin hirveä kaaos, ettet enää kestä mitään, mikä ärsyttää sinua?
kun ihmisten kielenkäyttöä ei voi säädellä tai mahduttaa kankeisiin rajoihin.
Asia nyt vain on niin, että puhekielessä eli- ja elikkäs-sanat kantavat omaa, erikoistunutta merkitystään puheenvuoron alussa. Ikävää sinänsä, että kielen monimuotoisuus ap:n rajoittunutta mutta hänen mielestään ehkä hienostunutta kielitajua vaivaa.
kun työkaveri soittaa jonnekin ja aloittaa puhelun "Minulla olisi yksi kymysys"
Joop,
Mun suomen maikka sanoi jo ajat sitten, että karsikaa se elikkä-elikko kielestänne, täysin turha sana.
samaa mieltä.
Eli ei ole mielipidekysymys vaan vuoronalkuinen lausumapartikkeli:
http://scripta.kotus.fi/visk/sisallys.php?p=801
Jos sanot siinä Herkun kassalla joka hemmetin asiakkaalle "ja se tekisi sitten 54,80..." niin äkkiä olis ääni poissa.
Jos sanot vaan "54,80", saat kenkää, kun olet niin epäkohtelias töksäyttelijä.
Se "eli" on ihan hyviä lyhennys kaikelle paskanjauhannalle, etkä kuulosta epäkohteliaalta.
Toinen juttu on sitten se, tarviiko samaan laseeseen saadä ängettyä eli ja elikkäs...
Elikkä itsellä olisi samoja kokemuksia.
Ettäkö millä sitten on kosher aloittaa?
Puhetyylipoliisit ne vasta idiootteja ovatkin. Ei ole mitään oikeaa sanottavaa, niin puututaan sitten tällaisiin jonnin jiutavuuksiin.
Kierrä elielinaukio, saat slaaggelin...
Elikkämäki kantsii myös unohtaa.
Mun pappa oli eeli kuse eli.
Nyt vetäsee sanattomaksi... Joutuiko pikkasen pinnistämään kuin noin vaisun tekosyyn keksit? pikkiriikkisen?