Kehitykeskustelu. Mitä siellä puhutaan?
Arvosteleeko pomo työntekijän? Saatteko vain kehuja vai myös kritiikkiä?
Kommentit (5)
Saa sekä positiivistä että "näissä-olisi-kehitettävää" kritiikkiä. Toisaalta voi sanoa oman mielipiteensä mistä työssä ja työpaikassa pitää ja mikä tuntuu olevan huonosti ja näistä kaikista asioista keskustellaan rakentavassa hengessä. Ja parasta tietysti on jos tämä kaikki ei ole pelkästään puheen tasolla vaan molemmin puolin pyritään parempaan työn jälkeen. Pitäisi olla sekä työntekijälle että työnantajalle antava juttu.
Mun nykyisessä työpaikassa ei ole kehityskeskusteluja lainkaan. Entisessä paikassa oli loistava esimies, jolle kesti sanoa palautetta ja jonka palauteen kuunteli oppimismielessä. Kiitos hänelle, pyrin esimiehenä ja työntekijänä samaan eläke-ikään saakka!
yleensä kuitenkin kehityskeskustelussa käydään läpi edellisen vuoden / puolen vuoden (riippuu firmasta millä syklillä pidetään) tavoitteet ja niihin pääseminen. Jos kehityskeskustelu on sinulle ensimmäinen, ei sinulle ole ainakaan henkilökohtaisia tavoitteita vielä voitu edes asettaa. Usein myös käydään tulevat tavoitteet ja mietitään toimenpiteitä millä tavoitteet saavutettaisin. Käydään läpi sinun lyhyen / pitkän tähtäimen uratavoitteita, koulutustarpeita / koulutuksia joihin haluaisit.
Jos esimies on hyvä eikä niihin yleensä käytettyihin lomakkeisiin kangistunut, kehityskeskustelu on paikka jossa on mahdollisuus keskustella laajasti omasta työstä ja antaa palautetta puolin ja toisin.
meillä ollaan 'lomakkeeseen kangistuneita' itse asiassa siksi että työntekijät kokee tilanteen vähän uhkaavana ja yritän sitä kautta käydä asiat läpi niin ettei tule uhatuksi tulemisen tai kasvojen menettämisen tunnetta.
Pyrin antamaan aina positiivista palautetta, ja jos jotain negatiivista, ei sillä lailla että olet tehnyt tämän ja tämän väärin, vaan sillä lailla että tuntuisiko sinusta että tarvitsisit lisäkoulutusta esim. tällä alueella.
meillä ollaan 'lomakkeeseen kangistuneita' itse asiassa siksi että työntekijät kokee tilanteen vähän uhkaavana ja yritän sitä kautta käydä asiat läpi niin ettei tule uhatuksi tulemisen tai kasvojen menettämisen tunnetta.
Pyrin antamaan aina positiivista palautetta, ja jos jotain negatiivista, ei sillä lailla että olet tehnyt tämän ja tämän väärin, vaan sillä lailla että tuntuisiko sinusta että tarvitsisit lisäkoulutusta esim. tällä alueella.
Monesti se lomake on täytettävä, kaikkine kohtineen, jotta kehityskeskustelu on saatu "hyväksytysti suoritettua"...
tuolla "kangistumisella" tarkoitin sitä että mitään muuta ei osata käsitellä / anneta käsitellä kehityskeskustelussa kuin vain ja ainoastaan niitä kohtia mitä lomakkeessa on ja vieläpä niin että mistään kohdasta ei sallita keskustelua vaan kunhan on jotain saatu kohtaan 1 niin pitää äkkiä saada jotain kohtaan 2 jotta kehityskeskusteluliukuhina saataisiin mahdollisimman nopeasti pyörimään :-)
Minä olen ollut kehityskeskusteluissa joissa asiat on käyty läpi hyvin vapaamuotoisesti lomakkeen kohtia seuraillen ja lomake on sitten jälkikäteen täytetty, aikaa on tällöin jäänyt kaikkeen mahdolliseen puhumiseen. Ja olen ollut kehityskeskusteluissa joissa on käyty pikaiseen läpi vain kaikki pakolliset kohdat lomakkeesta ja that's it... esimiehen kommentti: "täyttele sitten noita muita kohtia (mun kommentti tähän väliin: joista olis kiva ollut keskustella face-to-face) jälkeenpäin...
-4
Käydään läpi edellisessä kehityskeskustelussa asetetut tavoitteet, onko ne saavutettu. Sitten mietitään tulevan vuoden haasteet: mitä koulutuksia, mitä uusia haasteita, lisää liksaa?