Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi mulla sattuu usein ovulaation jälkeen viikonkin

Vierailija
24.07.2009 |

verran sen puolen munasarjaan josta munasolu on irronnut? Mulla on aika tuskallinen ovulaatiokin, eli todellakin tunnen kun munasolu irtoaa:/ Nyt oviksesta on jo viikon verran ja kovahkoa jomotusta edelleen oikean munasarjan puolella. Näin on ollut jo monta kuukautta. Kipu tuntuu siis vain ovulaation ja menkkojen välillä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne sitten aiheuttavat tuon kivun kun munarakkula puhkeaa. Puhkeamisvaiheessa tuo munarakkula on noin 25mm (2,5cm!) kokoinen eli sen puhkeaminen jo tuntuu jos munasarjoissa on puristusta endometrioosin aiheuttamien kiinnikkeiden tai pesäkkeiden tai kystien vuoksi. Tuon munarakkulan tilalle kehittyy iso keltarauhanen joka on siellä yhtälailla puristuksissa.

Suosittelen vähintäänkin ultraa jossa kystat näkyvät jos kipuilu jatkuu. Endometrioosin pystyy toteamaan sitten vain tähystyksellä.

Vierailija
2/3 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota endoa itsekin epäilen. Mulla on ollut endometrioosi jo yli 10v. Sitä on tähystyksellä poistettu pari kertaa ja viimeksi kävin ultrassa gynellä viime syksynä eikä silloin vaikuttanut olevan ainakaan isoja pesäkkeitä. Eli olet varmaan oikeassa ja endo on levinnyt taas..:( t: ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta ei välttämättä satu laisinkaan itsestään - se vaan aiheuttaa satutusta johonkin muuhun elimeen kun se painaa sitä. Ja munasarja on herkässä kunnossa ja turvonnut ovulaation aikaan/jälkeen tuossa aikaisemmassa viestissäni mainitsemista syistä.

Kystan saa helposti puhkaistua tarvittaessa tähystyksellä. Endometrioosi sitten vaatii aina sen tähystyksen. Minullakin tutkittiin vuosikausia ultralla (jopa Bruno) ja tulos "pieniä pesäkkeitä". Yhtäkkiä ne pesäkkeet olivatkin niin isoja että jouduin niiden vuoksi lopulta avoleikkaukseen kun tähystämällä ei enää pystytty mitään tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan