Kuinka hurjasti 4v saa kiikkua
Argh, vihaan leikkipuistoissa käymistä perhepäivähoitajien aikaan. No, siellä oltiin ja meidän tyttö kiikkui tosi kovaa. Johan siihen tulikin yks pph sanomaan, että liian kovaa melkein menee. Sitten tulee itsekin aina hössötettyä ja rajoitettua lapsia tavallista enemmän, kun on vieressä ne pph:n lapset, jotka ei saa tehdä mitään (alle 2v ei saa laskea liukumäkeä jne.)
Pitäiskö 4-vuotiasta sitten jotenkin rajoittaa kiikkumasta? Miten sen muka tekee, kun lapsi ottaa itse vauhdit, eikä ole holtiton. Mua ärsytti lapsena jatkuva varoittelu ja paapominen, en halua sitä, mutta joskus mietin, annanko tehdä liikaakin.
Kommentit (7)
ja kiikkuu tosi lujaa, osaa ottaa itse vauhtia ja nousee välillä jopa vauhdissa seisomaan (rengaskeinussa niin että toinen jalka on etuosassa ja toinen takaosassa).
Rakastaa keinumista. Ei oo ikinä pudonnut keinusta.
En estä, ja jos joku muu taivastelisi, niin sasnoisin että hän osaa kyllä keinua.
Meidän 4,5v ottaa koviakin vauhteja ja hyppää keinusta pituutta isosiskon kanssa.
Kiivetäkin saa kaikin tavoin, kunhan osaa tulla myös itse alas.
Lasten on ihan hyvä tottua siihen, että eri perheillä/ryhmillä tai eri tilanteissa on eri säännöt.
keinumista heti kun istumaan oppivat. Alkuun vauvakeinussa ja siitä eteenpäin. 3-vuotias tosin edelleen tykkää olla vauvakeinussa, mutta 4 v kiikkuu jo muutenkin. Ja molemmilla, mitä kovemmat vauhdit, sitä suurempi ilo. Huutavat vain, että lisää vauhtia ja minähän annan. Ymmärrän tietty pph:n asenteen, lapsethan ovat hänen vastuulla, mutta eiköhän omaa lasta saa kiikuttaa niin kovaa kuin haluaa. Jos jotain sattuu, niin minkäs teet, mutta jos sitä alkaisi pelkäämään, niin mitä sitä likkuvaisten lasten kanssa sitten tekisi.
eli kovaa :) Ja saa kiipeillä telineissä vaikka pph kieltää välillä omiaan ja varoittelee meidänkin lasta. Tunnen oman lapseni kuitenkin paremmin ja me eletään meidän elämää vaikka samaan aikaan puistossa ollaankin.
ja sekös kammoksuttaa muita :O Mutta meillä on omat sääntömme niinkuin pph:lla omansa. En estele lasta liikkumasta ym.
monta lasta vahdittavana, siksi ne kieltää lähes kaiken, kun ei yksinkertaisesti ehdi valvoa että jos yks ottaa hurjat vauhdit keinussa, kaksi juoksee kilpaa nurkan taa, neljäs parivuotias kiipee holtittomasti liukkariin, noin esimerkkinä. Joskus on ärsyttänyt, kun oon nähnyt pph:n KAHDEN lapsen kanssa puistossa, ja lapset oli jot6ain 4-5 vuotiaita, pph keskitty juoruamaan jonkun tuttunsa kanssa, ja kielsi järjestään kaikki leikit mitä ne lapset yritti aloittaa, lapset sai siis leikkarilla vaan suunnilleen istuskella penkillä, että akka sai juoruta rauhassa. Ja sit kun tuli lasten äiti hakemaan lapsia, kehtasi kehua kuinka paljon on taas ulkoiltu...joo, penkillä istuen...
niin kovaa kuin vauhtia saa, eli kovasti. Joskus anna minäkin lapselle vauhtia kun se siitä on niin kivaa.
JOs se jotakuta häiritsee niin omapa on ongelmansa.