Saako hevosia, lehmiä mennä katsomaan siihen aitausten viereen ilman lupaa?
Tarkoitan ihan aidan taakse, vai onko kysyttävä lupa? Vuokramökin lähellä on maatalo ja aitauksissa hevosia, lehmiä. Mietin, voidaanko mennä lasten kanssa vaan katsomaan siihen, vai pitääkö kysyä lupa maatilan väeltä? Ei ruokittaisi tai muuta vastaavaa, vaan katsottaisi. Sitten mietin, että häiriintyvätkö ne eläimet, jos niitä menee vaan tollottamaan siihen? Se sähkölanka-aitakin näyttää niin heiveröiseltä, jos iso lehmä lähtee rynnistämään sieltä.
T. kaupunkilainen :)
Kommentit (18)
kysymään lupaa voiko mennä katsomaan meidän lehmiä..no joo, täällä maalla on tämmöstä, leppoosaa... -2-
Ei tietenkään kenenkään pihoille mennä.
ap
Meiltä on jopa joskus käyty pihasta kysymässä, että saako antaa heinää hevosille ojan ja aidan yli ja tottakai lupa on annettu.
varta vasten en lähde lupia pihoihin kyselemään.
siihen tarvitaan julkisvylautakunnan lupa ja se maksaa t:ex maalainen
ihastelemisesta kulu! Katsokaa vaan, kunhan ei syötä eikä melua kauheasti :) Kauniita eläimihän ne on.
Meillä hevosia, osa aitauksessa ihan yleisen tien vieressä. Ja en todellakaan toivo ketään siihen aidan viereen notkumaan.
En tahdo, että hevosilleni syötetään mitään, mistä minä en tiedä, mitä se on. Joten joutuisin vahtimaan, mitä hemmettiä ne ihmiset siellä aidan luona tekevät. Kaikki eivät suinkaan mene ruokkimaan toisten elukoita, mutta minä kun en voi tietää, ovatko juuri nämä norkoilijat sellaisia fiksuja ihmisiä.
En tahdo, että hevosiani rapsutellaan aidan ylitse. Turvallisuuskysymys. Minä olen vastuussa, jos hevonen esim. säikähtää ja satuttaa vahingossa ihmistä rynnätessään laukkaan.
Periaatteessa, jos ihmiset osaisivat seisoa riittävän kaukana aidasta, olla rapsuttelematta ja tunkematta omituisia asioita hevosteni suuhun, ihan okei. Mutta liikaa olen saanut hätistellä sellaisia ihmisiä pois, jotka eivät osaa. Siksi en tahdo ketään sinne aidan varteen notkumaan.
Jos tulee pihapiiriin kysymään lupaa niin ilomielin minä esittelen ylpeyden aiheemme. Sitten saa rapsuttaa jne. Tai jos "ohikulkumatkalla" pysähtyy selkeästi tielle katselemaan eikä mene aidan viereen. Sittenkin se on okei. Vähän niin kuin katsoa saa, vaan ei koskea periaatteella.
Esim. hevonen yltää puremaan tai potkaisemaan pitkälle aidan välistä tai yli. Olen nähnyt mm. tytön, jolta hevonen haukkasi ison palan poskesta, hyvää siitä poskesta ei tullut ikinä. Ja tosiaan, se pieni sähköaita ei kauheasti esim. isoa hevosta pidättele, jos se pillastuneena rynnii päin näköä.
Eli kuten edellä sanottiin, ei siihen nyt varsinaisesti lupaa tarvita, katsoa saa mutta koskea ei kannata, ei syöttää mitään, ei heitellä mitään eläimiä kohti eikä aitaukseen. Ei paukuttaa käsiä tai möykätä häiritsevästi. Silloin ei varmaan kellään mitään sanottavaa.
Katsella voi, mutta en suosittele koskemaan. Kerjuulla oleva hevonen tai varmaan lehmäkin voi näykkäistä, jos leipäpalaa ei tulekaan. Harvoin siitä kovin pahaa jälkeä tulee, mutta turha riskeerata.
hevosia ja mieluusti kyllä tulkaa kysymään lupa, koska en voi todellakaan tietää mitä siellä teette..
Kunhan muistaa ettei ikinä, missään nimessä mene aitojen sisäpuolelle. ja ottaa huomioon ettei eläimille saa syöttää mitään, ja ne voivat tosiaan purra tai potkaista.
Ihme hermoheikkoja hevosenomistajia- jos nyt on niin fiksu ihminen että tällaista kysyy niin tuskimpa se teidän hevosia alkaa kovista kiskoa tai kengittää ilman lupaa. Ja kyllä hevonen itsekin osaa reagoida- lähteä pois tms.
On se kiva että kaupunkilaislapset saavat edes häivähdyksen maaseudulla itsestäänselvistä tosiasioista!!
Joo, ei tulisi mieleenkään mennä aitauksien sisälle. Eikä syötetä eläimiä.
Olisi kiva vaan lapsillekin näyttää "oikeaa maaseutua" eläimineen.
ap
kieltää yleisellä tiellä seisomisen?
aitauksen taakse, siis hyppää ojan yli ja on siinä aidan takana, ei enää tien varressa varsinaisesti. Ymmärsitkö? ap
aitauksen taakse, siis hyppää ojan yli ja on siinä aidan takana, ei enää tien varressa varsinaisesti. Ymmärsitkö? ap
vaikka ei tälli iso ole ei sitä kiva ole saada.
No kuinkas leveä se oja oikein on kun ei sieltä tieltä voi kattella? Vai pitääkö lasten pystyä laskemaan lehmän vetimienkin määrä?
että no tottakai voi mennä!!!!! :) toki voi joku maajussi olla niin kiukkuinen että tulee teidät karhaamaan pois, mutta empä usko..ennemmin voivat tulla rupattelemaan ja kertomaan esim. lehmien nimiä jne :)